Afdrukken

Adviseur zelfstandigen - Regionaal bureauhoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD082

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het leiden van het gewestelijk kantoor en, in overleg met de dienstverantwoordelijken, waken over de optimale werking van de operationele diensten waaruit het kantoor bestaat door middel van een optimaal beheer van de beschikbare menselijke en logistieke middelen

teneinde

op lokaal vlak de uitvoering van de essentiële opdrachten van het Rijksinstituut te verzekeren en bij te dragen tot het bereiken van de resultaten die voorzien zijn in de bestuursovereenkomst

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    het organiseren, begeleiden en controleren van de activiteiten van de verschillende operationele diensten waaruit een gewestelijk kantoor bestaat (verplichtingen, hulpkas, pensioenen, inspectie) en dit in overleg met de dienstverantwoordelijken (personeelsleden van niveau A)

teneinde

    de doelstellingen zoals vastgelegd in de bestuursovereenkomst van het RSVZ te bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een activiteitenplanning met de dienstverantwoordelijken, het vastleggen van prioriteiten, het organiseren van de taken en instaan voor de opvolging ervan
  • het opvolgen van de resultaten, het opsporen van problemen en het ondernemen van corrigerende acties
  • het organiseren van stafvergaderingen met de dienstverantwoordelijken, het overbrengen van de instructies
  • het bepalen van de verantwoordelijkheden en de delegaties ad hoc vaststellen

 

Als
leidinggevende
    het dynamisch beheren van het personeel in samenwerking met de verantwoordelijken van de operationele diensten

teneinde

    de werking van de verschillende diensten te verzekeren en de operationele doelstellingen te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de noden inzake personeel en als jurylid deelnemen aan selectieinterviews
  • instaan voor de affectatie van het personeel in de geschikte diensten
  • het opsporen van problemen
  • het treffen van preventieve maatregelen
  • het beheren van conflicten

 

Als
leidinggevende
    het dagelijks beheren van de logistieke en technische middelen die toegekend zijn aan het gewestelijk kantoor

teneinde

    een gunstige werkomgeving voor de uitvoering van de taken in stand te houden

 

Voorbeelden van taken
  • het dagelijks controleren van de uitrusting en de gebouwen op lokaal vlak
  • het beheren van het economaat (opvolging van de bestellingen)
  • het beheren van een klein budget voor aanvullende acties
  • het detecteren van de noden inzake materiaal en informatica en deze meedelen aan de bevoegde directie van het centrale bestuur
  • de personeelsleden bewust maken voor het respect voor de werkomgeving

 

Als
verantwoordelijke van de operationele diensten
    het behouden van een toereikend expertiseniveau in de verschillende gebieden van het sociaal statuut voor zelfstandigen en het superviseren van de behandeling van de dossiers

teneinde

    het verzekeren van een correcte en coherente toepassing van de wetgeving in samenwerking met de betrokken dienstverantwoordelijken

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de evolutie van het sociaal statuut, het lezen en analyseren van dienstnota's
  • het analyseren of superviseren van de analyse van complexe dossiers
  • het interpreteren van de reglementering en dienstnota's
  • het samenbrengen van de relevante elementen in complexe dossiers of dit superviseren, met het oog op het trekken van conclusies of het uitbrengen van een advies
  • antwoorden op de vragen van medewerkers

 

Als
tussenpersoon en contactpersoon
    het verzorgen van de interne communicatie binnen een gewestelijk kantoor alsook ten opzichte van de centrale dienst of andere gewestelijke kantoren

teneinde

    toe te zien op de doorstroming van informatie en op de uniforme toepassing van de wetgeving

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan overlegvergaderingen (vergaderingen van de dienstleiders van de gewestelijke kantoren) en aan technische vergaderingen met de verantwoordelijken van de operationele directies van het centraal bestuur
  • het opstellen van activiteitenverslagen of dienstnota's betreffende de toepassing van de wetgeving of betreffende het beheer van menselijke, technische of logistieke middelen ter attentie van de hiërarchie
  • het opvolgen en doen naleven van de dienstnota's en van nieuwe regels en procedures

 

Als
vertegenwoordiger van het RSVZ
    het beheren van de externe relaties

teneinde

    een goede samenwerking met de andere openbare instellingen van sociale zekerheid en betrokken organismen te verzekeren en een goed imago van de instelling uit te dragen

 

Voorbeelden van taken
  • regelmatig contact opnemen met personen van andere openbare instellingen (RVP ( Rijksdienst voor Pensioenen), FOD Financiën, enz.) en met de betrokken organismen (sociale verzekeringsfondsen, enz.)
  • deelnemen aan informatievergaderingen en/of colloquia
  • op lokaal niveau deelnemen aan evenementen of beurzen
  • dossiers overnemen van de dossierbeheerders of de diensthoofden waarbii een communicatiebreuk optreedt met de sociaal verzekerde

 

Als
coach
    het kiezen, begeleiden, ondersteunen en motiveren van de dienstverantwoordelijken en ook van de personeelsleden

teneinde

    een motiverend werkklimaat te creëren en bij te dragen tot de ontwikkeling van de individuele competenties

 

Voorbeelden van taken
  • het begeleiden van de medewerkers-stagiairs en het uitwerken van een opleidingsprogramma
  • het houden van functioneringsgesprekken
  • het geven van zowel positieve als negatieve feedback over de werking van de medewerkers met het oog op vooruitgang

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

driemaandelijks

technische richtlijnen

per nota, e-mail

wekelijks

wetgeving (wet, KB, MB ...

per nota, e-mail ...

wekelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

e-mail, brochure, website

wekelijks

info

e-mail,brochure, website

ad hoc

organisaties

wetgeving (wet, KB, MB ...

per nota, e-mail ...

maandelijks

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

wekelijks

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

werkorganisatie, statistieken

vergadering,nota, e-mail, tel.

maandelijks

mond. en schrift. vragen

per nota, e-mail, tel.

wekelijks

dienstverantw./medewerkers

mondelinge vragen

vergadering, pers. contact

wekelijks

informatie,adviezen

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

persoonlijk contact, tel.

maandelijks

organisaties

beslissingen, informatie

per brief, tel.,e-mail ...

maandelijks

particulieren/burgesr

beslissingen

per brief, e-mail ...

wekelijks

informatie

per telefoon, e-mail ...

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directiechefs van het centrale bestuur

de administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk en de affectatie van de niveaus B, C en D
  • de toepassing van procedures voor routinewerk (bijvoorbeeld verzaken aan de verhogingen tot een bedrag van 625 EUR, oninbaarheid, gerechtelijke invordering van sociale bijdragen, opschorting van de betaling van het pensioen van een zelfstandige, enz.)
  • het beheer van een klein werkingsbudget (625 EUR per maand)
  • dringende problemen inzake logistiek en personeel
  • initiatieven ter verbetering van de werking en de efficiëntie van de diensten
  • het uitbouwen van externe contacten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de affectatie van ambtenaren van niveau A
  • beslissingen die belangrijke financiële verbintenissen van de instelling met zich meebrengen (logistiek, aanwerving van personeel)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

beheersbegroting: 50 miljoen EUR - opdrachtenbegroting: 4 miljard EUR

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. beheer van een klein werkingsbudget: 625 EUR/maand

2. aantal directe medewerkers : tussen 40 en 50

3. aantal medewerkers van niveau A aan wie leiding wordt gegeven: 4 - 5

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • bestuursovereenkomst en bestuursplan
  • sociaal statuut van zelfstandigen (reglementering, dienstnota's, instructies, enz)
  • verwante wetgeving (fiscale wetgeving, wetgeving van de pensioenen voor loontrekkenden, enz.)

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen om het sociaal statuut te verbeteren (signaalfunctie)
  • het opsporen van de problemen van het personeel
  • het opsporen van logistieke problemen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • intern

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.