Afdrukken

Attaché automatisering facturatieprocessen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DEC499

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 03. Economie (EC)




Doel van de functie

Instaan voor de uitwerking, de update en de verspreiding van instructies voor geautomatiseerde factureringsprocessen tussen zorgverstrekkers en verzekeringsinstellingen

teneinde

deze processen optimaal en overeenkomstig de meest recente reglementering te laten verlopen.

 

Het ontvangen en beoordelen van vragen/ boodschappen die geformuleerd worden vanuit het controle- of factureringsproces, de probleemstelling situeren in de bestaande reglementaire context en ze vertalen naar een concreet probleem

teneinde

hetzij zelf een antwoord/ oplossing te formuleren, hetzij de vraag over te maken aan de juiste dienst, met een eventuele suggestie om de reglementering te verduidelijken of te vereenvoudigen zodanig dat interpretatieverschillen worden uitgesloten.

 

Resultaatgebieden
Als
Als ontwikkelaar
    het uitwerken en ontwikkelen van de uitwerking en ontwikkeling van instructies voor geautomatiseerde factureringsprocessen tussen zorgverstrekkers en verzekeringsinstellingen

teneinde

    de facturatie(kosten) efficiënt te doen verlopen en opdat de gegevens die achteraf in de boeking naar het RIZIV komen van een goede kwaliteit zouden zijn.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een algemene procedure in nauw overleg met de vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen en de betrokken groep van zorgverstrekkers.
  • het begeleiden en documenteren van de besprekingen in overeenkomstencommissies en technische raden.
  • ontwerp van de inhoud van de recordtekening op basis van de in te zamelen parameters.
  • technische uitwerking van de afgesproken procedure (eventueel in aparte werkgroep).
  • Finalisering van de procedure en de lay-out in het verzekeringscomité en verspreiding naar de betrokkenen.

 

Als
onderzoeker
    Opvolging en analyse van alle wijzigingen aan het systeem van de verzekering voor geneeskundige verzorging met impact op de factureringsprocessen

teneinde

    erover te waken dat de factureringsinstructies te allen tijde in overeenstemming zijn met de reglementering.

 

Voorbeelden van taken
  • opvolging van alle reglementaire wijzigingen en selectie van diegene die de factureringsinstructies beïnvloeden.
  • Analyse van deze wijzigingen met het oog op de update of de aanvulling van de lopende instructies.
  • Opmaak en voorstelling van nota's voor de Commissie voor Informatieverwerking met probleemstelling en voorstel tot oplossing.
  • Aanwezigheid en notuleren op vergaderingen van de Commissie.
  • Het voorleggen van uitgewerkte instructies aan het Verzekeringscomité en verspreiding naar de betrokkenen (per post en via internet).

 

Als
analist
    het organiseren, begeleiden en analyseren van test- en evaluatieprocedures tussen verzekeringsinstellingen en facturerende instellingen naar aanleiding van belangrijke systeemwijzigingen

teneinde

    de werking van het systeem te evalueren en indien nodig te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Het uitwerken van een testprocedure binnen het kader van de Commissie.
  • Het informeren en coachen van de betrokkenen
  • Inzameling en verwerking van de gegevens.
  • Het presenteren van de nota aan diverse belangstellende organen (Commissie, overeenkomstencommissie, verzekeringscomité, ...
  • Het voorstellen van de eventuele aanpassing van procedure op basis van de testresultaten.

 

Als
account manager
    Contactpersoon voor alle communicatie met individuele zorgverstrekkers, verzorgingsinstellingen, verzekeringsinstellingen, factureringsbureaus en softwarehuizen omtrent factureringsproblematiek

teneinde

    een correcte facturering mogelijk te maken en onduidelijkheden of eventuele meningsverschillen tussen zorgverstrekkers en verzekeringsinstellingen uit te klaren.

 

Voorbeelden van taken
  • Het ontvangen van de boodschap (telefonisch, via mail, fax of brief).
  • Onderzoek naar het antwoord op de vraag of de oplossing van het probleem. Eventueel advies of medewerking vragen van andere diensten binnen het RIZIV. Eventueel het probleem via een nota voorleggen aan de Commissie.
  • * Het beantwoorden van de boodschap in de taalrol van de intervenant (telefonisch, via mail, fax of brief).
  • * Eventuele aanpassing of verduidelijking van de factureringsinstructies.
  • * Aanzet geven aan bevoegde diensten om onduidelijke of interpreteerbare regelgeving te herformuleren.

 

Als
gegevensbeheerder
    Uitwerking en ontwikkeling van systemen voor de gegevensoverdracht van de zorgverstrekkers of verzekeringsinstellingen naar het RIZIV

teneinde

    kwaliteitsvolle gegevens te bekomen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van een algemene procedure in overleg met de zorgverstrekkers of verzekeringsinstellingen.
  • Ontwerp van de inhoud van de recordtekening op basis van de in te zamelen parameters.
  • Finalisering van de procedure en de lay-out in het verzekeringscomité en verspreiding naar de betrokkenen.
  • Voortdurende update van de instructies.

 

Als
coach
    Instaan voor een reeks algemeen geldende principes

teneinde

    een efficiënte werking van de dienst te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • Ervoor zorgen dat alle werkprocedures goed gedocumenteerd worden en dat meerdere medewerkers de procedures kennen (back-ups).
  • Instaan voor een eigen documentatie.
  • Systematische analyse van de taken die kunnen gedelegeerd worden naar een lager niveau.
  • Coaching van een beperkt aantal medewerkers.
  • Het opstellen van duidelijke en verzorgde nota's over allerhande problemen.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

overheid, eigen organisatie

reglementering

wet, koninklijk besluit, ministerieel besluit

dagelijks

"klanten" (zorgverstrekkers)

concrete factureringsproblemen

telefoon, mail, brief, vergaderingen

dagelijks

verzekeringsinstellingen

behoeften voor boeking en statistieken

telefoon, mail, brief, vergaderingen

dagelijks

collega's

interpretatie van reglementering

informeel of brief, mail

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

"klanten" (zorgverstrekkers)

factureringsinstructies

omzendbrief, internet, nota's in vergaderingen, ...

dagelijks

verzekeringsinstellingen

controle-instructies, boekingsinstructies, instructies mbt statistische gegevensstromen

nota, omzendbrief, ...

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

actuaris

Deze functie structureert, coördineert en superviseert vanuit de eigen expertise mee het werk van enkele medewerkers van niveau B/C in de sectie.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • eigen werk, bv. planning, agenda en nota's van vergaderingen
  • de inhoud van analyses, bv. Het verzamelen en analyseren van reglementering over een bepaald onderwerp naar aanleiding van een vraag of probleem
  • kleinere projecten, bv. test- of evaluatieprocedure Farmanet, het afstemmen van bestaande instructies op de voortdurende evolutie van de reglementering.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Grote projecten, bv. de uitwerking van instructies ( voor geautomatiseerde factureringsproceseen) voor een nieuwe groep zorgverstrekkers, begeleiden bij de implementering van nieuwe ontwikkelingen op het vlak van geautomatiseerde gegevensuitwisseling (bv. Carenet) tussen zorgverstrekkers en verzekeringsinstelling (VI), verzekeringsinstelling (VI) en RIZIV,...
  • Timing waarbinnen bepaalde realisaties moeten verwezenlijkt worden.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Geen verantwoordelijkheid inzake budget

 

Eigen werkbudget

Geen eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Mogelijke schade indien het werk niet goed wordt uitgevoerd :

2. Onduidelijke instructies kunnen ertoe leiden dat : er foutief (niet volgens reglementering) gefactureerd wordt; dat verschillende zorgverstrekkers op verschillende manieren factureren; dat verschillende verzekeringsinstellingen (VI's) verschillende controles uitvoeren met als gevolg dat bepaalde facturaties door de ene VI verworpen wordt en door de andere niet.

3. fouten in de gegevens die de verzekeringsinstellingen (VI's) boeken aan het RIZIV en die gebruikt worden voor de budgettaire ramingen en het algemeen beheer van de ziekteverzekering; onterechte of niet reglementaire betalingen van de ziekteverzekering.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • alle reglementeringen i.v.m. de verplichte ziekteverzekering
  • wet op de privacy
  • boekhoudkundige wetgeving
  • reglementering Volksgezondheid (bv. nieuwe financiering van ziekenhuizen)
  • reglementering van verzekeringsinstellingen

 

Welke vernieuwingen
  • het gebruik van nieuwe media (internet) voor publicatie van bijwerkingen van factureringsinstructies + nota's ivm facturering
  • aanmaak van een elektronisch bestand van vragen en antwoorden
  • informatievergaderingen buiten de Commissie voor Informatieverwerking om belangrijke wijzigingen te documenteren (zowel binnen als buiten het RIZIV)
  • ontwikkeling van nieuwe statistische stromingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • akkoord van de Commissie voor Informatieverwerking en/of werkgroep TD-VI + Verzekeringscomité

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.