Afdrukken

Attaché strategie integrale veiligheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV065

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Bijdragen tot de modernisering van de werkprocessen

teneinde

de directie en de algemene directie te ondersteunen bij het optimaal gebruik van de moderne managementmethodes en -instrumenten voor de organisatie en de werking van de diensten.

 

Het ontwikkelen van een conceptueel kader voor het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid, zowel op federaal als lokaal niveau

teneinde

een meerwaarde te verschaffen bij de voorbereiding en ondersteuning van het veiligheidsbeleid van de minister van Binnenlandse Zaken, zowel op federaal niveau, als ter ondersteuning van het lokale veiligheidsbeleid.

 

Resultaatgebieden
Als
strategisch adviseur
    meewerken aan de ontwikkeling van verschillende instrumenten voor organisatiemanagement op het niveau van de algemene directie en zorgen voor het beheer ervan op het niveau van de directie Civiele Veiligheid, ter ondersteuning van de directeur Civiele Veiligheid

teneinde

    bij te dragen tot de modernisering van de werkprocessen (impulsbeleid, geïntegreerde actieplannen, goedkeuring van de zonale veiligheidsplannen, goedkeuring van de overeenkomsten inzake verkeersveiligheid, ontwikkeling van integrale lokale veiligheidsplannen, ondersteuning aan het provinciaal overleg, enz.) en tot de goede werking van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • actief meewerken aan de ontwikkeling van de managementtools en -instrumenten (strategische en operationele fiches, balanced scorecards, fiches voor projectopvolging, MPM (moderniseringsprojecten))
  • het beheren van de instrumenten (toezien op de actualisering ervan, het stimuleren van de medewerking van de collega's tot het aanwenden ervan, het uitwerken van evaluatienota's over de resultaten, overgaan tot risicoanalyses) ter ondersteuning van de directeur Civiele Veiligheid

 

Als
deskundige/specialist
    voortdurend op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen omtrent de reglementeringen, de rechtsleer en de gespecialiseerde literatuur op het vlak van het criminaliteitsbeleid en van het veiligheids- en preventiebeleid en het onderzoeken van nieuwe pistes hieromtrent door middel van een multidisciplaire aanpak die betrouwbaar en van een hoog kwalitatief niveau is

teneinde

    de ontwikkeling van het politie- en veiligheidsbeleid te ondersteunen en de werking en de doeltreffendheid van de structuren van het politielandschap te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • kennis nemen, op regelmatige basis en op eigen initiatief, van de reglementering, de rechtsleer en de gespecialiseerde literatuur inzake criminaliteitsfenomenen, criminaliteitsbeleid, politiebeleid, veiligheids- en preventiebeleid, enz., en deelnemen, op regelmatige basis, aan seminaries of studiedagen hieromtrent
  • het formuleren van adviezen, aanbevelingen en voorstellen van conceptuele of reglementaire teksten en het formuleren van vernieuwende voorstellen van geïntegreerde actieplannen of van specifieke en gerichte initiatieven ter ondersteuning van het federale of lokale niveau
  • het sturen van ingewikkelde projecten voor de invoering van voorzieningen ter bestrijding van bepaalde criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen die een multidisciplinaire aanpak (betrokkenheid van verschillende departementen en diensten) vereisen en het verzekeren van het goede verloop ervan
  • het opzetten, sturen en leiden van werkgroepen waarvan de opdracht erin bestaat om nieuwe concepten, regels of werkingsprocessen te ontwikkelen
  • het delen met de collega's van de algemene directie van zijn/haar expertise, in antwoord op gerichte vragen of door het organiseren van informatiesessies of het opstellen van presentatiedocumenten

 

Als
informatiebeheerder
    het inzamelen, aanwenden en analyseren van de relevante informatie inzake Politie, Justitie en veiligheid (in het bijzonder bepaalde prioritaire criminaliteitsfenomenen)

teneinde

    de nuttige expertise te verhogen ter ondersteuning van het integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid, zowel federaal als lokaal

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van alle nuttige informatiebronnen (pers, gespecialiseerde literatuur, wetgevende en parlementaire activiteiten, enz.), het geven tot raadgevingen teneinde de informatie te contextualiseren en het behandelen en opslaan van de informatie zodat deze in de toekomst kan worden gebruikt, met name door de algemene databank te beheren en te voeden en door het werk van de medewerkers die belast zijn met het dagelijkse onderhoud, te organiseren
  • het opstellen van analyses, adviezen, synthesenota's, tabellen, analysegrafieken
  • het proactief opsporen van de problematische aspecten betreffende de Civiele Veiligheid en het formuleren van adviezen en gedetailleerde nota's hieromtrent

 

Als
bemiddelaar en vertegenwoordiger
    onderhandelen over en het coördineren van de standpunten en het vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op diverse fora

teneinde

    het standpunt van de dienst te ontwikkelen, uit te drukken en te verdedigen, in het bijzonder inzake de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid (zowel federaal als lokaal) en inzake de federale steun aan het lokale veiligheidsbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen, in naam van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister, aan verschillende fora, werkgroepen en overlegplatformen; in voorkomend geval er het voorzitterschap van waarnemen
  • het opstellen van verslagen van vergaderingen en het geven van feedback aan de directie
  • het ontwikkelen van onderhandelingsstrategieën (ideaal voorstel, speelruimte, alternatieven en terugtrekking), in voorkomend geval na raadpleging van de relevante partners, en het aanwenden van die strategieën tijdens de onderhandelingen met externe partners (in het bijzonder het departement van Justitie en de federale politie) inzake de respectieve bevoegdheden, de op te richten projecten, de na te streven doeleinden, de uit te voeren samenwerkingen, enz.

 

Als
dossierbeheerder
    het verzekeren van het administratief beheer en van de opvolging van de terugkerende of gerichte dossiers (bv. de goedkeuring van de zonale veiligheidsplannen; van de overeenkomsten inzake verkeersveiligheid; impulsprojecten voor de financiële of methodologische steun aan bepaalde politiezones; specifieke overeenkomsten met de politiezones, enz.) op autonome en georganiseerde wijze

teneinde

    de opdracht van de dienst te verwezenlijken en de door de directeur, de directeur-generaal of de minister te nemen beslissing voor te bereiden, in het bijzonder inzake het beheer van pilootprojecten ter bevordering van de ontwikkeling van een aanpak van integrale en geïntegreerde veiligheid en inzake de opvolging, de evaluatie en het beheer van de zonale veiligheidsplannen en van de activiteiten van de zonale veiligheidsraden en van het provinciaal veiligheidsoverleg

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de elementen waaruit de dossiers zijn samengesteld, het inzamelen van bijkomende informatie-elementen, het vragen van verduidelijking, deelnemen aan overleg met de partners teneinde een gemeenschappelijk standpunt in te nemen, enz.
  • het opmaken van evaluaties, het opstellen van conclusies en het voorstellen van aanbevelingen
  • het voorbereiden van de ontwerpbesluiten van de minister
  • het behandelen van de briefwisseling en antwoorden op de parlementaire vragen

 

Als
coördinator
    het verdelen van het werk onder de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging ervan

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken, met name inzake het beheer van de informatie, het actueel houden van de databanken, de interne indelingen binnen de directie, de naleving van de termijnen en het goede administratief beheer van de zonale veiligheidsplannen

 

Voorbeelden van taken
  • het vastleggen van de doelstellingen van de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging van de realisatie ervan
  • het stimuleren van de medewerkers in hun persoonlijke vooruitgang
  • het geven van opbouwende feedback, zowel positieve als negatieve, en dit m.b.t. hun manier van werken

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep, e-mail, brieven, beslissingen, dossiers, persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionaal en lokaal

gespecialiseerde informatie

vergaderingen, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

organisaties/ondernemingen

gespecialiseerde informatie, pers, enz.

vergadering, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke vragen, klachten, suggesties voor verbetering van veiligheidsbeleid

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

feedback, uitleg, actievoorstellen

vergadering, stuurgroep, informeel, dossier, e-mail, persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionaal en lokaal

gespecialiseerde informatie

vergadering, stuurgroep, dossiers, brieven, e-mail, persoonlijk contact, informeel

dagelijks

organisaties/ondernemingen

informatie over onze activiteiten, uitleg

vergadering, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

particulieren/burgers

informatie, uitleg, adviezen

brieven, e-mail, telefoon

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur Civiele Veiligheid

de functie geeft functioneel leiding aan 1-10 personen behorend tot niveau C

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk en het intern overleg met collega's over de dossiers
  • de verdeling van het werk onder de medewerkers, de overdracht van dossiers aan de medewerkers en de opvolging van hun prestaties
  • de supervisie van de dossiers die door de medewerkers werden voorbereid
  • het geven van adviezen en antwoorden op elke niet-beleidsmatige vraag (mondeling, e-mail), overeenkomstig de rechtspraak van de dienst in de behandelde materies
  • het onderhandelen van de standpunten waartoe de dienst, zelfs de FOD, zich verbindt binnen de grenzen van het toegewezen mandaat

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het gebruiken van de budgetten voor de ondersteuning van nieuwe projecten of voor de eigen werking
  • deelname aan belangrijke vergaderingen, buiten het normale werkkader, met externe deelnemers
  • het opzetten van projecten waartoe de minister of het departement zich verbindt (op budgettair en/of politiek vlak)
  • de geschreven adviezen, de conceptuele nota's, de voorstellen van reglementaire teksten of kaders moeten formeel door de directeur worden goedgekeurd

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 196 politiezones

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de richtlijnen van de minister, van de voorzitter, van de directeur-generaal of van de directeur

 

Welke vernieuwingen
  • suggesties voor de verbetering van de werkprocessen
  • suggesties voor het lanceren van actieplannen en nieuwe projecten
  • suggesties voor het ontwikkeling van nieuwe veiligheidsbeleidsvormen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • algemene beleidsnota's, beslissingen van de ministerraad, de wetgeving betreffende de organisatie en de werking van de politie- en veiligheidsdiensten
  • de toekenning van de bevoegdheden die eigen zijn aan de dienst en aan andere partnerdiensten (Politie, departement van Justitie, enz.)
  • eigen ervaring en expertise

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.