Afdrukken

Attaché statuut en arbeidsvoorwaarden (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IPO033

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Behandelen van dossiers in verband met het administratief en geldelijk statuut van ambtenaren en de arbeidsvoorwaarden

teneinde

de dossiers conform de regelgeving af te handelen.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    behandelen van dossiers in verband met het administratief en geldelijk statuut en de arbeidsvoorwaarden

teneinde

    de wetgeving correct toe te passen

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de laatste stand van zaken van de wetgeving
  • verzamelen van de input van alle betrokkenen in een dossier
  • behandelen van de dossiers inzake reglementaire bepalingen
  • bespreken van dossiers met juristen of andere interne of externe specialisten
  • beheren van de personeelsgegevens

 

Als
adviseur
    beantwoorden van concrete vragen van de leidinggevenden en de personeelsleden van de organisatie i.v.m. het administratief en geldelijk statuut en de arbeidsvoorwaarden

teneinde

    een uniforme en correcte interpretatie en toepassing van de wetgeving te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • beantwoorden van vragen van het lijnmanagement en van medewerkers
  • voorbereiden en assisteren van directie en het lijnmanagement bij moeilijke gesprekken met medewerkers (bv. in het kader van een tuchtprocedure of sanctionering)
  • adviseren over gevoelige individuele dossiers (bv. disciplinaire dossiers)
  • informatievergaderingen organiseren voor de directie en het lijnmanagement (bv. over verloven, het arbeidsreglement, enz.)

 

Als
coach
    adviseren en begeleiden van de (administratieve) dossierbeheerders binnen de stafdienst P&O

teneinde

    de prestaties van de dossierbeheerders op een hoger niveau te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen en bijsturen van de dossierbeheerders bij de uitvoering van hun opdracht
  • adviseren en concrete oplossingen aanbrengen voor individuele dossiers
  • verschaffen van training on-the-job

 

Als
kennisbeheerder
    meewerken aan het kennisbeheer inzake het administratief en geldelijk statuut en de arbeidsvoorwaarden

teneinde

    de expertise voor alle betrokkenen toegankelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • op de hoogte blijven van de nieuwe reglementaire bepalingen inzake het administratief en geldelijk statuut
  • instaan voor de informatiedoorstroming naar de betrokkenen (personeelsleden, collega' s, leidinggevenden, enz.)
  • opstellen van informatiebrochures, introduceren van nieuwe thema's op de website en de inhoud evalueren op wettelijkheid en duidelijkheid

 

Als
projectmedewerker
    mee ontwikkelen van procedures en systemen voor de activiteiten van de dienst

teneinde

    bij te dragen tot de optimale werking van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • in kaart brengen en analyseren van de bestaande procedures en systemen
  • onderzoeken van de goede praktijken bij andere overheden (bv. andere FOD's) of in de privésector
  • uitwisselen van ervaringen met interne en externe experts
  • voorstellen van nieuwe of aangepaste procedures en systemen op maat van de dienst / organisatie

 

Als

teneinde

 

 

Als

teneinde

 

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur-generaal

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adjunct-directeur van de stafdienst P&O in FOD's of grote instellingen

de functie geeft functioneel leiding aan medewerkers van niveau C en D

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie en planning
  • operationele routinebeslissingen
  • operationeel advies aan interne klanten
  • voorstellen van nieuwe / verbeterde procedures, instrumenten, enz.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de afhandeling van principedossiers
  • complexe operationele beslissingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de eigenheid van het departement / de FOD
  • beleidsopties zoals goedgekeurd door het directiecomité (aanwezig in het managementplan en het operationeel plan)
  • sociale wetgeving
  • de wetgeving inzake de rechtspositie van het rijkspersoneel
  • het globaal beleidskader zoals gedefinieerd door de FOD P&O

 

Welke vernieuwingen
  • suggesties voor een beter beleid inzake arbeidsvoorwaarden en beloningsmanagement
  • suggesties voor een snellere afhandeling van administratieve dossiers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de wetgeving in verband met het statuut en de sociale wetgeving
  • het beleidskader van de FOD P&O en het directiecomité
  • de informatie uit literatuur of uit het intern/extern netwerk

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.