Afdrukken

Adviseur wetgeving (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU379

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Als algemeen erkend deskundige in België in alle fases van het redactieproces, in een welbepaald rechtsdomein, zowel op nationaal vlak als op internationaal en Europees vlak, complexe of delicate, hoofdzakelijk wetgevende normatieve teksten ontwerpen, uitwerken en aanpassen

teneinde

mee te werken op een niveau dat meer ervaring vereist, aan de ontwikkeling van een bepaald rechtsdomein waarvoor de FOD Justitie bevoegd is, op basis van de beleidsdoelstellingen die vervat liggen in het managementplan en het operationeel plan, of om de kwaliteit van het geleverde juridische werk binnen een team van wetgevingsjuristen mee te helpen waarborgen.

 

Als erkend deskundige deelnemen aan onderhandelingen over diverse internationale instrumenten

teneinde

de invoering van optimale normen te bevorderen en de meer complexe standpunten van België op verschillende fora te verdedigen.

 

Mogelijk ook individuele dossiers beheren in een specifiek rechtsdomein, die complex en delicaat kunnen zijn, waarbij toepassing wordt gemaakt van wetten in materies die onder de bevoegdheid van de FOD Justitie vallen, en adviezen voorbereiden of voorstellen doen om het betrokken recht te wijzigen al dan niet onder vorm van een project

teneinde

relevant en resultaatsgericht advies te geven over de betreffende rechtsmaterie waarbij eventueel kan worden ingespeeld op behoeften van de maatschappij steunend op de ervaring opgedaan bij de toepassing van het welbepaalde recht of op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang

 

Resultaatgebieden
Als
als algemeen erkend specialist in België
    in een welbepaald rechtsdomein complexe of delicate normatieve teksten opstellen en/of aanpassen

teneinde

    op een hoog niveau van complexiteit deel te nemen aan de ontwikkeling van dat rechtsdomein zoals uitgestippeld werd door de politiek en door de orientaties van het managementplan

 

Voorbeelden van taken
  • complexere projecten leiden die een grotere ervaring of een hoge graad van deskundigheid vereisen
  • de bestaande teksten analyseren die moeten worden aangepast of die in overeenstemming moeten worden gebracht met internationale teksten
  • nieuwe normatieve teksten opstellen samen met een team van wetgevingsjuristen
  • de normatieve teksten aanpassen in een specifiek rechtsdomein op basis van nieuwe doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht

 

Als
adviseur
    algemene of specifieke vragen beantwoorden van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van normatieve teksten uit een specifiek rechtsdomein waarbij een ruime ervaring is vereist

teneinde

    hen hierover zo goed mogelijk te adviseren

 

Voorbeelden van taken
  • complexere mondelinge of schriftelijke vragen beantwoorden als specialist ter zake
  • feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen analyseren
  • schriftelijk of mondeling antwoord geven bij ingewikkelde dossiers
  • de aanvrager correct doorverwijzen naar andere instanties indien het aangehaalde geval niet onder de (verantwoordelijkheid of bevoegdheid van de) ambtenaar valt

 

Als
onderhandelaar
    deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties, vaak tot op het hoogste niveau, waarin over de richtsnoeren en de concrete toepassing van de normatieve teksten in een welbepaald domein van gedachten gewisseld wordt, zowel op nationaal als op internationaal vlak

teneinde

    de deskundige kennis van het rechtsdomein en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende aanpak te integreren

 

Voorbeelden van taken
  • een deskundig wetgevingstechnisch standpunt ten opzichte van de politieke doelstellingen geven
  • de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten bespreken
  • de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties voorstellen
  • een akkoord/een consensus over deze teksten bereiken

 

Als
initiator
    proactief helemaal bij zijn wat betreft de kennis van het rechtsdomein en de socio-economische context ervan

teneinde

    voorstellen te kunnen formuleren om de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen, op basis van meer expertise-ervaring

 

Voorbeelden van taken
  • verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management voorstellen
  • de hiaten in het rechtsdomein identificeren
  • normatieve teksten van Belgisch recht vergelijken met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht

 

Als
dossierbeheerder
    vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van specifieke normatieve teksten behandelen

teneinde

    in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven

 

Voorbeelden van taken
  • het dossier/het verzoek/de vraag in ontvangst nemen
  • zo nodig de contextuele en specifieke informatie opzoeken waarmee het dossier kan worden aangevuld
  • de kern van het volledig dossier analyseren
  • (in naam van de minister) op basis van de bestaande elementen het antwoord/de oplossing voor een dossier/verzoek/vraag geven

 

Als
projectleider
    voor welbepaalde specifieke onderwerpen een project leiden van meerdere wetgevingsjuristen en eventueel andere specialisten

teneinde

    erg complexe projectdoelstellingen te realiseren die veel evaring vereisen

 

Voorbeelden van taken
  • projectdoelstellingen definiëren en het project afbakenen
  • de projectgroep samenstellen
  • de projectfiche opmaken en de planning opstellen
  • het project leiden en opvolgen en verslag uitbrengen aan de stuurgroep

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

alle vormen

ad hoc

management

schriftelijke en mondelinge vragen

alle vormen

dagelijks

andere fed. overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

alle vormen

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen, informatie

alle vormen

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overheidsdiensten

beslissingen, informatie

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

alle vormen

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Teamchef juristen-rechtsgeleerden

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het gevolg dat moet worden gegeven in het kader van het beheer van dossiers/vragen/beslissingen in andere dan bijzonder gevoelige materies
  • op basis van een langere ervaring het maken van een onderscheid tussen wat als delicaat en gevoelig moet worden beschouwd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Vragen en dossiers die gevoeliger zijn of multidisciplinaire connotaties hebben
  • opdrachten naar het buitenland

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

Geen budget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Sommige wetgevingstechnische dossiers moeten jarenlang worden gevolgd worden voor resultaten worden geboekt

2.

3.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Bestaande teksten & algemeen wetgevend en wetgevingstechnisch kader (nationaal en internationaal)

 

Welke vernieuwingen
  • Ontwikkeling van nieuwe teksten, op basis van de beleidsdoelstellingen en administratieve doelstellingen en van de wettelijke en reglementaire eisen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Algemeen procedureel, wetgevend en wetgevingstechnisch kader
  • Ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsdomein

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.