Afdrukken

Attaché A2 resources Regionaal Centrum voor Infrastructuur - Dienstverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA990

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het administratief en logistiek beheren van het RCI (Regionaal Centrum voor Infrastructuur)

teneinde

ervoor te zorgen dat de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk kunnen worden aangewend.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het sturen en organiseren van de dienst Resources van het RCI, bestaande uit het algemeen secretariaat van het RCI, een bureau HR (Human Resources), een bureau Non-HR en een bureau informaticaondersteuning, door het efficiënt en effectief beheren en controleren van tijd, activiteiten en middelen

teneinde

    de werkzaamheden en opdrachten van de dienst optimaal op elkaar af te stemmen en uit te voeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van een werkverdeling voor de leden van de dienst Resources, het bepalen van de uit te voeren taken en het vastleggen van de dagelijkse en wekelijkse prioriteiten
  • het behandelen van en het eventueel geven van de nodige toestemmingen voor allerlei aanvragen van de medewerkers (zendingen, vormingen, activiteiten, sport, ...
  • nagaan of de opdrachten op een correcte manier werden uitgevoerd
  • het evalueren van de medewerkers en optreden als tuchtautoriteit

 

Als
controleur
    het dagelijks controleren van diverse administratieve activiteiten uitgevoerd door de medewerkers in het domein van de personeelsadministratie en het materieelbeheer

teneinde

    na te gaan of alles conform de regels en reglementen verloopt.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van de controle op de aanwezigheid via o.a. het dagappel en het verlofboek, en het bijhouden van de recuperaties en alle andere administratie in verband met het personeel van de RCI
  • het controleren van het personeel op de veiligheidsadviezen (o.a. nagaan of het personeel de nodige tijdige arbeidsgeneeskundige keuring heeft ondergaan om bepaalde functies uit te oefenen); controleren op de verplichte vormingen (nagaan of ieder personeelslid over de nodige brevetten beschikt om de basisfunctie uit te oefenen en dit eventueel verhelpen indien dit niet het geval is); controleren of men over dienstpaspoorten beschikt (noodzakelijk om op operatie te vertrekken)
  • het controleren en valideren van alle administratie met betrekking tot het materieel van de RCI
  • het controleren van de marsbevelen (nagaan of er geen onterechte vergoedingen worden gevraagd voor gemaakte dienstverplaatsingen, ...
  • het controleren van de indienststelling van het materieel, met name nagaan of de preventieadviseur (gaat na of aan alle veiligheidsvereisten voldaan is) zich akkoord heeft verklaard met de ingebruikname van nieuw materieel en het controleren van de periodiek te leveren situatieoverzichten met betrekking tot het materieel (welk materieel zich waar bevindt, ...)

 

Als
beleidsadviseur
    het adviseren van de directeur van het RCI in het domein van de organisatie van de dienst, de personeelsadministratie en het materieelbeheer

teneinde

    hem/haar toe te laten de juiste beslissingen te nemen.

 

Voorbeelden van taken
  • het formuleren van adviezen op allerhande aanvragen: mutatieaanvragen (verandering van standplaats, aanvraag voor afwezigheden, ..., bevorderingsdossiers, evaluaties
  • het voorstellen van de inplaatsstelling van personeel binnen de RCI aan de directeur en het voorstellen van de wijziging van de operationele tabel (OT) (zowel qua personeel als materieel); het adviseren van het BOC (basisoverlegcomité)
  • het geven van adviezen of het nemen van beslissingen over pv's met betrekking tot materieel (bv. in geval van verlies of materieel dat gestolen is, bepalen wie in de fout is gegaan en eventueel voor de terugbetaling dient op te draaien)
  • adviseren inzake verkeersongevallendossiers: bepalen wie in de fout is gegaan, het voorstellen van de te nemen sancties, ...
  • adviseren inzake arbeidsongevallendossiers (militair personeel) met name het geven van bindend advies inzake het tijdstip van het ongeval (binnen of buiten de dienst), de foutaansprakelijkheid, ...

 

Als
deskundige/specialist
    door zijn/haar kennis inzake personeelsadministratie en materieelbeheer het opstellen van interne richtlijnen of het verrichten van bijzondere taken

teneinde

    het personeel beter te informeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van jobbeschrijvingen, het opstellen van aanvragen
  • het opstellen van dienstnota's, interne richtlijnen en permanente orders inzake materieel (bv. de te volgen procedure om het gebruik van een voertuig aan te vragen, voor het verkrijgen van kledij, ...
  • het coördineren de vorming van het personeel met DGHR (algemen directie Human Resources), de evaluaties van het militair personeel (dient jaarlijks te gebeuren in het kader van de bevorderingen), de MTGL-deelname (= sportproeven voor militair personeel (wie is verplicht, wie is vrijgesteld, ..., de periodieke schietbeurt, ...
  • het opstellen van dienstnota's, interne richtlijnen en permanente orders inzake personeelsmateries (bv. de te volgen uurregelingen, rechten en plichten, ...
  • verantwoordelijk zijn voor de tuchtprocedure van het militair personeel en het coördineren van de evaluaties van het militair personeel (dient jaarlijks te gebeuren in het kader van de bevorderingen)

 

Als
beheerder
    het afleveren, opvolgen en beheren van het militair transport

teneinde

    dit op een rationele manier te beheren.

 

Voorbeelden van taken
  • het afleveren van reispassen voor het gebruik van militaire voertuigen (toelating om gebruik te maken van miltaire voertuigen, ...)
  • het controleren van de onderhoudskalender van de voertuigen
  • het opvolgen van de verbruiksbladen van de diverse voertuigen
  • het opstellen van planningen
  • controleren of men over de rijgeschiktheidsattesten en de noodzakelijke geldige militaire rijbewijzen beschikt

 

Als
beheerder
    van de korpskredieten het verdelen ervan onder diverse beheerders en nagaan of ze correct worden aangewend

teneinde

    misbruiken en tekorten te vermijden en de opvolging te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van de korpskredieten onder de verschillende beheerders van catalogen van 5RCI
  • het opvolgen van het verbruik en het controleren van de correcte aanwending van de korpskredieten en het leveren van tussentijdse situatieoverzichten
  • het nemen van beslissingen inzake de aankoop van materiaal (= materiaal dat enkel in de plaatselijke RCI wordt gebruikt) met de korpskredieten
  • het indienen van aanvragen tot toekenning en/of verhoging van korpskredieten
  • voorzitter zijn van de Kas Bijzondere dienst - RCI

 

Als
informatieambtenaar - bemiddelaar
    het informeren van het personeel over hun rechten en plichten en het oplossen van problemen

teneinde

    over geïnformeerd en tevreden personeel te beschikken.

 

Voorbeelden van taken
  • het informeren van het personeel van de RCI over de wijzigingen van de organisatie, de dienstregeling, de rechten en de plichten, de wijzigingen in reglementen die van toepassing zijn op het personeel, ...
  • bemiddelen in geval van conflicten tussen het personeel
  • secretaris zijn van het comité veiligheid en gezondheid van het RCI
  • optreden als vertrouwenspersoon en eerste filter inzake personeelsproblemen (bv. alcoholmisbruik, onwettige afwezigheden) voor de directeur van het RCI

 

Als
projectleider
    het leiden van de inplaatsstelling van nieuwe procedures, applicaties (bv. HARMONY (applicatie voor plaatselijke personeelsadministratie) of ILIAS (applicatie voor materieel- en aankoopbeheer)) en werkmethodes binnen de eigen dienst en zorgen dat deze blijft werken

teneinde

    de ingebruikname zo effectief, efficiënt en objectief mogelijk te laten verlopen.

 

Voorbeelden van taken
  • het aanduiden van de medewerkers die belast zijn met het werken met de applicaties (beheer van de rechten tot het systeem, ...
  • verantwoordelijk zijn voor de vorming van het betrokken personeel met een sleutelfunctie (organisatie van de cursussen, het aanduiden van de te vormen personeelsleden, ...
  • het formuleren van voorstellen met betrekking tot de eventuele configuratie in de RCI
  • het formuleren van voorstellen met betrekking tot de eventuele aanpassing van het systeem of de procedures
  • het controleren van de werking van de nieuwe procedures, systemen of werkmethodes

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van het RCI

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.