Lead manager HR generalist (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO130
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Bijdragen tot het uitstippelen van een globale en langetermijnvisie inzake het P&O-beleid binnen de organisatie
teneinde
een operationeel plan uit te werken dat de strategische doelstellingen vertaalt
Het integereren en coordineren van bepaalde operationele P&O-activiteiten
teneinde
de efficiëntie te maximaliseren en de coherentie te behouden in het kader van het algemeen strategisch P&O-beleid
Adviseren en deskundigheid ter beschikking stellen
teneinde
de stafdirecteur P&O bij te staan in de uitoefening van zijn/haar opdracht
Resultaatgebieden
Alsals adjunct van de stafdirecteur P&O van de FOD Financiën het autonoom organiseren van het permanent overleg met de lijn- en andere stafmanagers
teneinde
bijstand te verlenen aan de lijndiensten om een optimaal HR-beleid te verwezelijken
Voorbeelden van taken
- het leiden van interne vergaderingen met lijn- en andere stafmanagers
- het nemen van maatregelen om de lijn- en stafmanagers te ondersteunen
- het opvolgen van en toezien op de uitvoering van de beleidsbeslissingen
- eventueel het bijsturen van de beleidsbeslissingen
- terugkoppelen naar de stafdirecteur P&O omtrent de operationalisering van het P&O- beleid
Alsadjunct van de stafdirecteurhet aansturen van de experts van de stafdienst P&O bij het ontwikkelen van de strategie en de operationalisering van bepaalde HR-activiteitsdomeinen
teneinde
een professionele, efficiënte, doeltreffende en klantgerichte werking van de stafdienst P&O te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het organiseren en monitoren van de opdrachten toegewezen aan de experts
- het organiseren van de samenwerking tussen de leden van de stafdienst P&O en de lijn-stafdiensten bij de uitvoering van de opdracht
- het voorzitten van de werk-en stuurgroepen
- het coachen van de experts van de stafdienst P&O
Alsadjunct van de stafdirecteur P&Ohet adviseren en bijstaan van de stafdirecteur bij het ontwikkelen van de globale en langetermijnvisie inzake het P&O-beleid en dit beleid plaatsen binnen het globaal beleid van de FOD Financiën
teneinde
Voorbeelden van taken
- het bepalen van doelstellingen inzake P&O-beleidsdomeinen (selectie, personeels-en organisatieontwikkeling, beloning-arbeidsvoorwaarden, personeelsadministratie, kennismanagement &)
- het organiseren, opvolgen en bijsturen van de actieplannen in de P&O activiteitsdomeinen
- het sensibiliseren en coordineren van afdelingshoofden en teamchefs
- het terugkoppelen van de operationalisering van het P&O -beleid naar de stafdirecteur P&O
Alsprogrammamanagerhet autonoom beheren, plannen, leiden, opvolgen en coördineren van grote HR-programma's
teneinde
op een optimale wijze de realisatie van een geïntegreerd HR-beleid te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het autonoom plannen en opvolgen van het budget, de middelen, het projectplan, draagwijdte, mijlpalen en delivrables
- het organiseren en leiden van de opvolgingsvergaderingen, het leiden van stuurgroepen
- instaan voor de coaching en ontwikkeling van de programmaleden
- het proactief rapporteren van de voortgang aan de stafdirecteur P&O
- het beheren van de risico's
Alschange managerhet identificeren van opportuniteiten inzake HR-beleid
teneinde
nieuwe concepten uit te werken en systemen, methodes en processen te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de visie en de praktische krijtlijnen voor de implementatie van de nieuwe methodes en systemen
- het aansturen van haalbaarheidstudies en het evalueren van de concretisering van de nieuwe concepten
- het sensibiliseren en ondersteunen van de organisatie bij de invoering
- het coordineren van de interne en externe consultants
Alsals adjunct van de stafdirecteur P&Ohet vertegenwoordigen van de stafdirecteur P&O
teneinde
een uniform P&O beleid te waarborgen binnen de FOD Financiën
Voorbeelden van taken
- lid van de personeelscomités van de fiscale en niet-fiscale administraties (delegatie door het directiecomité van alle bevoegdheden inzake personeelsbeleid cf. de omvang van de FOD Financiën)
- het voorzitten bij delegatie van de stafdirecteur van het personeelscomité van de stafdiensten
- het verwoorden van het HRM-beleid zowel binnen als buiten de FOD
- het organiseren van seminaries, werksessies, opleidingen
- het uitbouwen van netwerken zowel binnen als buiten de FOD
Alskennisbeheerderhet actualiseren en verder uitbouwen van de eigen kennis
teneinde
grondige kennis te bewaren en te vergroten
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van nieuwe ontwikkelingen
- het raadplegen van vakliteratuur
- het uitwisselen van ervaring en informatie met zowel de collega's van de eigen stafdienst als met de collega's van de andere lijn - en stafdiensten
Alsleidinggevendehet leiden, motiveren en evalueren van medewerkers
teneinde
een vlotte en optimale samenwerking te bekomen
Voorbeelden van taken
- het evalueren en motiveren van de medewerkers
- het coachen van de medewerkers
- het delen van kennis en ervaring
- het motiveren, stimuleren en begeleiden van de medewerkers
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke opdrachten
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge/mondelinge opdrachten
|
telefonisch contact/brief, e-mail
|
ad hoc
|
stafdienst P&O
|
mondelinge/schriftelijke vragen/adviezen
|
persoonlijk contact/informeel/e-mail/elektronisch
|
|
andere staf- en lijndiensten
|
mondelinge/schriftelijke vragen/adviezen
|
persoonlijk contact/brief, e-mail
|
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...telefonisch contact
|
|
buitenlandse overheden, supra- en internationale overheden
|
beslissingen
|
als dossier
|
|
parastatalen
|
|
persoonlijk contact
|
|
|
|
vergadering, stuurgroep
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge/schriftelijke vragen/adviezen
|
persoonlijk/telefonisch contact / brief, e-mail,...
|
dagelijks
|
eigen stafdienst P&O-team
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
informeel
|
ad hoc
|
andere staf- en lijndiensten van het management
|
beslissingen
|
als dossier
|
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen/adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
|
andere fed. overh. diensten
|
|
telefonisch contact/brief, e-mail
|
|
parastatalen
|
|
nota's ,rapporten, richtlijnen
|
|
buitenlandse overheden, supra- en internationale overheden
|
|
|
|
organisaties/ondernemingen
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur P&O
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- alle taken die de functie worden toegewezen bij delegatie van de directeur P&O
- de ontwikkeling van de beleidsvisie en de opmaak van een operationeel plan
- maatregelen die dienen genomen te worden in het kader van taken i.v.m. overleg, ondersteuning en organistatie die aan de functie toegewezen worden
De functie moet autorisatie vragen voor
- afwijkingen van de procedures en richtlijnen voorzien in het wettelijk en reglementair kader
Impact
Totaal werkbudget entiteit
personeelskrediet in 2004: 1.1161.,401.000 euro
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De stafdienst P&O beheert ongeveer 30.000 personeelsleden.
2. De functie staat in voor het beheren van een dienst die tot 10.000 personeelsleden kan omvatten. Iedere administratie wordt geleid door een mandaatfunctie N-1.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- administratief en sociaal recht, principes van modern HR-beleid
Welke vernieuwingen
- De functie dient nieuwe concepten en visies uit te werken, nieuwe procedures te ontwikkelen en de bestaande procedures te vernieuwen en verbeteren
Gebaseerd op welk referentiekader
- doelstellingen van het management en gericht op de toepasbaarheid binnen de hele FOD
|