Adviseur-generaal maatregelen - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA586
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het verzekeren van de algemene coördinatie van de werking van de justitiehuizen
teneinde
een gelijkvormige, correcte en kwalitatieve dienstverlening naar de burger, het slachtoffer en de dader van misdrijven te bekomen binnen de algemene doelstellingen gedefinieerd door de directie-generaal.
Het nemen van eindbeslissingen en/of het verlenen van advies met betrekking tot dossiers van de dienst individuele gevallen (DIG)
teneinde
een consequent en consistent beleid terzake te verwezenlijken.
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet coördineren van de werking van de justitiehuizen en de dienst individuele gevallen (DIG)
teneinde
hun opdracht te verwezenlijken (een gelijkvormige, correcte, en kwalitatieve dienstverlening voor de burger, het slachtoffer en de dader van misdrijven).
Voorbeelden van taken
- samenwerken met de opdrachtgevende instanties en externe diensten binnen en buiten Justitie
- het geven van richtlijnen teneinde de doeltreffendheid, continuïteit en uniformiteit van het werk te verzekeren; het verzamelen en behandelen van voorstellen, suggesties en opmerkingen die toelaten de werking van de justitiehuizen en de uitvoering van de algemene opdrachten te verbeteren
- waken over het efficiënt verdelen en aanwenden van de middelen tussen en binnen de arrondissementen; het beoordelen van voorstellen van en waken over de verdeling van de subsidies onder projecten met betrekking tot de uitvoering van alternatieve maatregelen en straffen
- het opstellen van een jaarlijks evaluatieverslag waarin de realisaties van de justitiehuizen worden voorgesteld
Alsalgemeen dossierbeheerderwaken over de inhoudelijke beleidslijnen die voor de justitiehuizen en de dienst individuele gevallen (DIG) worden uitgetekend
teneinde
hun correcte uitvoering te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de coherentie van de inhoudelijke, methodologische en deontologische aspecten
- zorgen voor de correcte uitvoering van de relevante beslissingen van de minister van Justitie m.b.t. het strafrechtelijk beleid
- toezien op het respecteren van de budgettaire krijtlijnen
Alsbeleidsadviseuroverleggen met de verschillende actoren (hiërarchie, eigen medewerkers en externe partners)
teneinde
bij te dragen tot de beleidsontwikkelingen van de justitiehuizen en de DIG
Voorbeelden van taken
- het bekomen van samenwerking tussen justitiehuizen en strafinrichtingen
- overleggen met de regionale directeurs en de directeurs van de justitiehuizen, de ondersteunende diensten van het centraal bestuur en met de hogere hiërachie
- overleggen en samenwerken met andere departementen (FOD) en de gemeenschappen (voor persoonsgebonden materies)
- het verlenen van adviezen aan de DG en het kabinet omtrent zijn/haar eigen materies
- het evalueren van voorstellen m.b.t. gedetineerden waarvan de dossiers omwille van hun maatschappelijke gevoeligheid aan het kabinet moeten worden voorgelegd
Alsleidinggevendehet beheren van een team van diensthoofden (DJH (Dienst justitiehuizen) en DIG)
teneinde
de motivatie, competenties en performanties ervan te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het bekomen van samenwerking van en tussen de medewerkers
- het evalueren van het functioneren van de regionale directeurs (justitiehuizen) en dienstchefs van het centraal bestuur (Dienst Justitiehuizen en Dienst Individuele Gevallen)
- bijdragen tot de ontwikkeling van een organisatiecultuur met ruimte voor communicatie, initiatief en creativiteit
- permanente ondersteuning en vorming
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
procureur-generaal, probatiecommissies
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
DG, kabinet
|
richtlijnen, adviezen, beslissingen
|
formeel of informeel
|
wekelijks
|
gemeenschappen
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
formeel
|
wekelijks
|
P&O
|
opleidingsbudgeten
|
formeel
|
jaarlijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beleidsadviezen
|
schriftelijke en mondeling
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal USM (Uitvoering van Straffen en Maatregelen)
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- uithalingen, penitentiaire verloven, uitgangspermissies voor gedetineerden waarvan de dossiers aan de algemene directie van het DGUSM moeten worden voorgelegd
- de organisatie van de justitiehuizen binnnen de USM-structuur
- de allocatie van de budgetten (werkingssubsidies en opleiding)
De functie moet autorisatie vragen voor
- de procesveranderingen gebeuren in overleg binnen specifieke werkgroepen of het managementteam (met DG)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. budget subsidies - Sectie Alternatieve Straffen en Maatregelen: 6.197.338 euro (Veiligheidsfonds - Globaal Plan) + 4.441.000 euro (basisallocatie 56.23.3306); totaal: 10.600.000 euro
2. budget opleiding: 817.000 euro (basisallocatie 56.21.1201)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- het strategisch en managementplan
- algemene doelstellingen van de wetgever inzake de functie en de werking van de justitiehuizen en de reglementering inzake de dossiers individuele gevallen
Welke vernieuwingen
- binnen de algemene beleidsoptie van hersteljustitie moet de functiehouder instaan voor de verbetering van de werking van de justitiehuizen; dit veronderstelt een continue aandacht voor verbetering aan de structuren en processen
Gebaseerd op welk referentiekader
|