Afdrukken

Attaché A2 pensioenen - Dienstverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD155

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het aansturen en coördineren van een operationele pensioendienst, in overeenstemming met de beleidsdoelstellingen van de instelling en het beheerscontract en rekening houdend met de richtlijnen van de hiërarchie en de wettelijke bepalingen

teneinde

op een efficiënte manier de doelstellingen van de dienst te bereiken en de toepassing van het gelijkheidsprincipe bij de behandeling van de sociaal verzekerden te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het sturen van de medewerkers en het organiseren van de dienst

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van richtlijnen aan de groepsverantwoordelijken en het verdelen van de taken onder de medewerkers in functie van hun competenties en in functie van de prioriteiten
  • het superviseren van het werk en het bijhouden en interpreteren van statistieken om de efficiëntie na te gaan
  • het informeren van en rapporteren aan de hiërarchie
  • instaan voor het administratief beheer van het personeel (verloven, afwezigheden) en van het materieel en de informatica (het bepalen van de behoeften, het verrichten van aanvragen) om de continuïteit van de dienst te verzekeren
  • het bepalen van de opleidingsbehoeften in functie van het werk

 

Als
coach
    het continu opleiden, ondersteunen en begeleiden van de medewerkers

teneinde

    hun persoonlijke competenties te vergroten en hun autonomie te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • het stimuleren van de groepsverantwoordelijken en medewerkers tot het nemen van initiatieven
  • het motiveren van de medewerkers en hen begeleiden bij de implementatie van de nieuwe wetgeving en processen
  • het inschatten van de capaciteiten van de medewerkers en deze optimaal proberen te benutten
  • luisteren naar de medewerkers en hen helpen bij het zoeken naar oplossingen of het beheren van interpersoonlijke problemen in de dienst
  • het geven van constructieve feedback

 

Als
specialist/expert
    het geven van onderbouwd advies binnen zijn/haar expertisedomein(en)

teneinde

    de nodige ondersteuning te bieden bij de afhandeling van complexe dossiers

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van richtlijnen voor de toepassing van de wetgeving
  • het opmaken van rapporten en het opvolgen ervan
  • op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de sociale zekerheid
  • meewerken aan de analyse van nieuwe informaticatoepassingen
  • deelnemen aan verschillende projecten

 

Als
vertegenwoordiger van de dienst
    het onderhouden van de relaties met de interne en externe klanten, partners, organisaties en overlegorganen

teneinde

    de visie en de waarden van de organisatie en de dienst uit te dragen

 

Voorbeelden van taken
  • bereikbaar zijn als contactpersoon van de dienst
  • het uitbouwen van een netwerk van contacten
  • het onderhouden van relaties met de partners

 

Als
opleider
    het overdragen van de verworven kennis binnen en/of buiten de dienst

teneinde

    de deskundigheid en autonomie van de groepsverantwoordelijken en medewerkers te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • het voorstellen van de kennis van de materie, de methodes en processen
  • het formeel opleiden van de teamchefs en/of medewerkers in deze kennis
  • toezien op de goede opleiding 'on-the-job' voor de nieuwe medewerkers

 

Als
evaluator
    het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers en/of groepsverantwoordelijken in het kader van de ontwikkelcirkels

teneinde

    de problemen te detecteren en de te ontwikkelen competenties te bepalen

 

Voorbeelden van taken
  • het voeren van functie- en planningsgesprekken
  • het voeren van functioneringsgesprekken
  • het voeren van evaluatiegesprekken
  • het opmaken en doorgeven van de bijhorende documenten aan de HR-diensten (human resources)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie

richtlijnen, dienstnota's, parlementaire vragen

schriftelijk, mail, mondeling

dagelijks

Belgisch staatsblad, rechtspraak

wetgeving (wet, KB, MB ...

elektronisch, schriftelijk

dagelijks

andere diensten

info over de toepassing van de wetgeving en procedures

schriftelijk, mail, persoonlijk contact

ad hoc

medewerkers

rapportering

persoonlijk contact, mail, telefonisch

dagelijks

dienst communicatie

nieuws

intra- en internet

dagelijks

CIMIRE (Compte Individuel Multisectoriel-Multisectoriële Individuele Rekening

loopbaangegevens

elektronisch

dagelijks

instellingen in binnen en buitenland

info om de pensioenwetgeving toe te passen

schriftelijk

dagelijks

media

nieuws

schriftelijk

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie

rapporten

mondeling, schriftelijk, mail

regelmatig

burgers, klanten en hun vertegenwoordigers

info over pensioenen

schriftelijk, persoonlijk contact, mail, telefonisch

dagelijks

andere instellingen in binnen en buitenland

info over pensioenbeslissingen, loopbaan, wetgeving

schriftelijk, elektronisch

dagelijks

medewerkers

richtlijnen

schriftelijk, mail, persoonlijk contact

dagelijks

andere diensten

toepassing en aanpassing van de wetgeving

informeel, schriftelijk, mail

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van de pensioendienst (DSD154)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het dagelijks beheer van de dienst (wie verzekert de permanentie, enz.)
  • het administratief beheer van het personeel (verloven, opleiding, evaluatie, enz.)
  • de samenwerking met andere diensten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het persoonlijk verlof
  • het aanvragen van materieel of ICT-toepassingen
  • het overmaken van verslagen aan de hiërarchie
  • officiële briefwisseling
  • principiële beslissingen
  • ingrijpende veranderingen in de organisatie van de dienst
  • het wijzigen van formulieren

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

er is geen werkbudget voorzien per entiteit.

 

Eigen werkbudget

/

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. /

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving inzake de pensioenen, het handvest van de sociaal verzekerde
  • de bestuursovereenkomst
  • de privacywetgeving
  • de beslissingen van de Raad voor Uitbetaling
  • de rechtspraak

 

Welke vernieuwingen
  • het aanbrengen van verbeteringen in de manier van werken
  • het ontwerpen van bepaalde eenvoudige informaticatoepassingen om het werk te vereenvoudigen
  • het leveren van de nodige informatie aan het ICT-personeel om nieuwe informaticatoepassingen te ontwikkelen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de richtlijnen van de hiërarchie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.