Afdrukken

Adviseur opleiding (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO009

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het adviseren en begeleiden inzake strategische beleidsopties van het management van federale overheidsorganisaties met betrekking tot een specifieke expertise die kadert binnen het opleidingsbeleid

teneinde

de klantenorganisatie in staat te stellen een strategisch beleidsplan omtrent opleiding op te stellen

 

Het permanent vernieuwen, diversifiëren, uitbreiden en verbeteren van de dienstverlening van OFO

teneinde

te verzekeren dat het opleidingsinstituut van de federale overheid mee blijft met de laatste ontwikkelingen op vlak van opleidingsmanagement

 

Het operationaliseren, implementeren en evalueren van strategische beleidsopties van het management van OFO

teneinde

de organisatie in staat te stellen zijn strategische doelstellingen omtrent opleiding te bereiken

 

Resultaatgebieden
Als
intern adviseur
    advies verlenen over te nemen opleidingsacties van het OFO en het mee bepalen van een globaal opleidingsbeleid vanuit zijn/haar specifieke expertise

teneinde

    een gefundeerde besluitvorming m.b.t. het opleidingsbeleid in een geïntegreed HR-beleid mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van goede praktijken en deze aanpassen binnen het specifiek domein van opleidingen in de overheid
  • integratie van de principes van de lerende organisatie en de methodologie van de beroepsopleiding voor volwassenen in beleidsnota's m.b.t. de implementatie van een globaal opleidingsbeleid
  • afstemming met de betrokken partijen (opleidingsverantwoordelijken, medewerkers OFO, leidinggevende ambtenaren, ...) binnen en buiten de organisatie
  • het aansturen van en deelnemen aan strategische overlegmomenten
  • het verlenen van advies aan het management en het mee uittekenen van strategische keuzes

 

Als
extern adviseur
    het verlenen van strategisch advies m.b.t. opleidingsmanagement bij de federale overheidsdiensten

teneinde

    de betrokken organisatie in staat te stellen een opleidingsbeleid te ontwikkelen en te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren (diepgaande analyse op basis van een gestructureerd gesprek, instrumenten, ... van de situatie m.b.t. het opleidingsbeleid en de beoogde resultaten
  • het uitwerken van een voorstel tot oplossing en implementatie
  • het implementatieproces kunnen begeleiden (helpen met het zoeken van opleiders, het consulteren van de opleidingsmarkt, het bepalen van criteria voor de kwaliteit van een opleiding, ...
  • helpen bij de opmaak van een globaal ontwikkelingsplan voor een FOD
  • het controleren van opgezette gecertificeerde opleidingen van andere FOD's

 

Als
programmamanager
    het leiden van grote programma's m.b.t. opleidingsmanagement binnen de federale overheid die, via verschillende projecten, de strategische visie m.b.t. het opleidingsbeleid van de federale overheid willen verspreiden

teneinde

    geïntegreerde oplossingen m.b.t. het opleidingsmanagement binnen de federale overheid te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren en beheren (tijdsbeheer, budgetbeheer, het managen van kritische succesfactoren) van verschillende projecten in het kader van opleidingsmanagement (bvb. e-learning aanbod voor de federale overheid uitbouwen)
  • het implementeren van geïntegreerde oplossingen over de federale organisaties heen
  • verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van geïntegreerde methoden, procedures en instrumenten
  • het analyseren van noden bij de federale overheidsdiensten en bij de gebruikers
  • het aansturen van projectleiders en projectmedewerkers

 

Als
innovator
    het aanvullen van de dienstverlening van het OFO met nieuwe oplossingen en methoden die kaderen binnen de strategie van het OFO

teneinde

    de dienstverlening van het opleidingsinstituut actueel te houden en het aanbod naar de klant toe te optimaliseren rekening houdend met de nieuwste methoden en technieken op de markt binnen het domein opleidingsmanagement

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkeling of aankoop van nieuwe technologiën m.b.t. opleiding
  • het aansturen en begeleiden van projectmedewerkers van vernieuwingsprojecten
  • het bieden van ondersteuning bij de implementatie van nieuwe strategieën en technieken
  • het vertalen van de algemene strategie in operationele richtlijnen
  • het uittekenen van implementatiestrategiën en het definiëren van projecten

 

Als
leidinggevende
    het aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers, het verdelen en opvolgen van projecten

teneinde

    het realiseren van het operationeel plan en instaan voor de evaluatie van de direct betrokken medewerkers

 

Voorbeelden van taken
  • als evaluator meewerken aan de ontwikkelcirkels door functioneringsgesprekken, planningsgesprekken en evaluatiegesprekken te voeren en de medewerkers te helpen om zich verder te ontwikkelen
  • het verdelen van taken
  • het sturen van medewerkers afhankelijk van de resultaten
  • instaan voor de begeleiding en vorming van medewerkers
  • het organiseren van teamvergaderingen

 

Als
kwaliteitsbeheerder
    het ontwikkelen, implementeren en beheren van evaluatie-instrumenten om de effectiviteit te meten van de geïmplementeerde strategieën en de dienstverlening

teneinde

    het opleidingsbeleid te kunnen evalueren en eventueel aan te passen

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van evaluatie-instrumenten
  • het analyseren van het leereffect en de impact van de leerinterventies
  • het aanbieden en implementeren van oplossingen op maat
  • een mo,nitoring uitvoeren voor specifieke expertise

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden, verbeteren en uitdragen van de specifieke expertise (van zichzelf en de dienst) van de competenties inzake opleidingsmanagement

teneinde

    inhoudelijke- en beleidsexperten binnen en buiten de overheid in staat te stellen de eigen strategieën te vernieuwen.

 

Voorbeelden van taken
  • het raadplegen van nationale en internationale vakliteratuur en hieraan bijdragen leveren via de publicaties van artikels
  • het bijwonen van gespecialiseerde leermomenten (colloquia, studiedagen, conferenties, opleidingen, ...
  • het ondersteunen van opleidingsverantwoordelijken binnen en buiten de federale overheid
  • actief deelnemen aan nationale en internationale professionele netwerken (het geven van lezingen, deelnemen aan stuurgroepen, ...
  • het uitvoeren van benchmarks in binnen- en buitenland

 

Als
vertegenwoordiger van het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid
    het vertegenwoordigen van het opleidingsinstituut bij de klant

teneinde

    een goede samenwerking tussen OFO en de klant te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen en opvolgen van SLA's ( Service Level Agreements) tussen OFO en de klant
  • het proactief screenen van klantenorganisaties
  • het onderhouden van contacten met klanten

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

N-2 Directeur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.