Adviseur-generaal wetgeving (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU380
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Als rechterhand van de leidende ambtenaar van een directie, en als erkend deskundige in meerdere domeinen van het recht, het aansturen van de uitwerking of aanpassing van meestal complexe of delicate wetgevende normatieve teksten, in alle fases van het redactieproces, zowel nationaal als internationaal en Europees
teneinde
deze teksten af te leveren aan de opdrachtgevers om de ontwikkeling van het recht in uiteenlopende domeinen overeenkomstig de vooropgestelde beleidsdoelstellingen te realiseren.
Als rechterhand van de leidende ambtenaar van een directie deelnemen aan onderhandelingen die internationale instrumenten of internationale beleidsopties tot voorwerp hebben in meerdere domeinen van het recht of het behandelen van complexe individuele dossiers die een hoge graad van expertise en een ruime ervaring vereisen
teneinde
de ontwikkeling van optimale internationale normen of de keuze van de juiste beleidsopties te bevorderen of een deskundige behandeling van complexe individuele dossiers op hoog niveau mogelijk te maken.
Waakt als erkend deskundige van hoog niveau en in overleg met de leidend ambtenaar waarvan hij de rechterhand is, over een uniforme toepassing bij het geven van adviezen over individuele dossiers betreffende de -soms delicate- toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van het directoraat vallen en doet desgevallend voorstellen tot verbetering overeenkomstig de beleidsdoelstellingen vervat in het managementplan
teneinde
de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepassing van de behandelde rechtsmateries of, op grond van opgedane ervaring bij de toepassing van het recht, in resultaatsgericht te spelen op behoeften van de maatschappij of op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang
Resultaatgebieden
Alsexpert/specialisthet waarborgen van een hoge graad van expertise door richting te geven bij de opstelling of aanpassing van normatieve teksten in de verschillende rechtsdomeinen van zijn/haar directoraat
teneinde
op een hoog niveau van complexiteit resultaatsgericht deel te nemen aan de ontwikkeling van het recht om de beleidsdoelstellingn te realiseren
Voorbeelden van taken
- de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt, analyseren en bij de medewerkers onder de aandacht brengen
- de knelpunten identificeren bij aan te passen teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten met een impact op een op te stellen tekst)
- ervoor zorgen dat de wetgevingsjuristen het vereiste expertiseniveau behouden in de domeinen waarin ze actief moeten zijn
- de ontwikkelingen in de maatschappij en in het beleid in het oog houden en opvolgen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van de wetgevinstechniek in het algemeen van nabij opvolgen
- leiden van complexere projecten die een hoog niveau van expertise vereisen
Alsadviseurhet stroomlijnen van het beantwoorden van complexe algemene of specifieke vragen die een hoger niveau van ervaring vereisen komende van de opdrachtgever, van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal) of parlementsleden betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten
teneinde
hen een kwalitatief hoogstaand advies te geven over de toepassing van het recht die rechtsdomeinoverschrijdend kunnen zijn
Voorbeelden van taken
- complexe mondelinge of schriftelijke vragen beantwoorden of superviseren
- feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen analyseren
- zorgen voor een coherent en doelgericht beleid van doorverwijzing gericht op klantentevredenheid indien de eigen expertise niet volstaat
Alsonderhandelaardeelnemen aan vergaderingen op hoog niveau met het kabinet en het management of andere hoge instanties waarin over de richtsnoeren en de concrete toepassing van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld wordt, zowel op nationaal als op internationaal vlak
teneinde
de deskundige kennis van het rechtsdomein en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende aanpak te integreren
Voorbeelden van taken
- een deskundig wetgevingstechnisch standpunt ten opzichte van de politieke doelstellingen geven
- de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten bespreken
- de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties voorstellen
- een akkoord/een consensus over deze teksten bereiken
Alsinitiatorproactief voorstellen doen
teneinde
de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen in functie van de behoeften van de samenleving vanuit de invalshoek van een erkend deskundige
Voorbeelden van taken
- verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management voorstellen
- de hiaten in het rechtsdomein identificeren en opties vooruitschuiven
- normatieve teksten van Belgisch recht vergelijken met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht
Alscoachhet begeleiden, aanmoedigen en bijsturen van de wetgevingsjuristen als deskundigen in een of meer rechtsdomeinen
teneinde
hoog niveau van deskundigheid te bereiken en te behouden
Voorbeelden van taken
- zorgen voor een goede ingesteldheid bij de wetgevingsjuristen
- zorgen voor een goede kennisoverdracht, goede netwerking, interne commuicatie
- zorgen dat aangepaste permanente opleiding voorhanden is om het expertiseniveau hoog te houden
- ter beschikking staan van de wetgevingsjuristen om hun problemen op te lossen die verband houden met hun expertise
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere fed. overheidsdiensten
|
lwetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
dagelijks
|
kabinet
|
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
leidend ambtenaar van een directoraat
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- ontwikkeling binnen de expertisedomeinen, nemen van beslissingen om het niveau van expertise te handhaven binnen de daartoe voorziene middelen, organisatie van de eigen werkplanning, contacteren van externen
- op basis van een langere ervaring het maken van een onderscheid tussen wat als delicaat en gevoelig moet worden beschouwd
De functie moet autorisatie vragen voor
- standpunten in te nemen die niet in overeenstemming zijn met de vooropgestelde beleidskeuzes
- opdrachten naar het buitenland
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
geen budget
Andere kwantitatieve gegevens
1.
2.
3.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Het Belgisch recht en de geldende internationale teksten, legistieke regels en andere wetgevingstechnische regels (internationaal en nationaal)
- regeerakkoord en andere beschikbare beleidsteksten
Welke vernieuwingen
- Ontwikkeling van nieuwe teksten, op basis van de beleidsdoelstellingen en administratieve doelstellingen en van de wettelijke en reglementaire eisen
- In het algemeen, mogelijkheid om verbeteringen van normatieve teksten in de behandelde materie voor te stellen
- creatieve oplossingen in complexe of delicate individuele dossiers
Gebaseerd op welk referentiekader
- Algemeen procedureel, wetgevend en wetgevingstechnisch kader
- Ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsdomein
|