Afdrukken

Adviseur-generaal wetgeving (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU380

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Als rechterhand van de leidende ambtenaar van een directie, en als erkend deskundige in meerdere domeinen van het recht, het aansturen van de uitwerking of aanpassing van meestal complexe of delicate wetgevende normatieve teksten, in alle fases van het redactieproces, zowel nationaal als internationaal en Europees

teneinde

deze teksten af te leveren aan de opdrachtgevers om de ontwikkeling van het recht in uiteenlopende domeinen overeenkomstig de vooropgestelde beleidsdoelstellingen te realiseren.

 

Als rechterhand van de leidende ambtenaar van een directie deelnemen aan onderhandelingen die internationale instrumenten of internationale beleidsopties tot voorwerp hebben in meerdere domeinen van het recht of het behandelen van complexe individuele dossiers die een hoge graad van expertise en een ruime ervaring vereisen

teneinde

de ontwikkeling van optimale internationale normen of de keuze van de juiste beleidsopties te bevorderen of een deskundige behandeling van complexe individuele dossiers op hoog niveau mogelijk te maken.

 

Waakt als erkend deskundige van hoog niveau en in overleg met de leidend ambtenaar waarvan hij de rechterhand is, over een uniforme toepassing bij het geven van adviezen over individuele dossiers betreffende de -soms delicate- toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van het directoraat vallen en doet desgevallend voorstellen tot verbetering overeenkomstig de beleidsdoelstellingen vervat in het managementplan

teneinde

de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepassing van de behandelde rechtsmateries of, op grond van opgedane ervaring bij de toepassing van het recht, in resultaatsgericht te spelen op behoeften van de maatschappij of op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang

 

Resultaatgebieden
Als
expert/specialist
    het waarborgen van een hoge graad van expertise door richting te geven bij de opstelling of aanpassing van normatieve teksten in de verschillende rechtsdomeinen van zijn/haar directoraat

teneinde

    op een hoog niveau van complexiteit resultaatsgericht deel te nemen aan de ontwikkeling van het recht om de beleidsdoelstellingn te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • de doelstellingen en de context waarin de redactie of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt, analyseren en bij de medewerkers onder de aandacht brengen
  • de knelpunten identificeren bij aan te passen teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten met een impact op een op te stellen tekst)
  • ervoor zorgen dat de wetgevingsjuristen het vereiste expertiseniveau behouden in de domeinen waarin ze actief moeten zijn
  • de ontwikkelingen in de maatschappij en in het beleid in het oog houden en opvolgen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht en van de wetgevinstechniek in het algemeen van nabij opvolgen
  • leiden van complexere projecten die een hoog niveau van expertise vereisen

 

Als
adviseur
    het stroomlijnen van het beantwoorden van complexe algemene of specifieke vragen die een hoger niveau van ervaring vereisen komende van de opdrachtgever, van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal) of parlementsleden betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten

teneinde

    hen een kwalitatief hoogstaand advies te geven over de toepassing van het recht die rechtsdomeinoverschrijdend kunnen zijn

 

Voorbeelden van taken
  • complexe mondelinge of schriftelijke vragen beantwoorden of superviseren
  • feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen analyseren
  • zorgen voor een coherent en doelgericht beleid van doorverwijzing gericht op klantentevredenheid indien de eigen expertise niet volstaat

 

Als
onderhandelaar
    deelnemen aan vergaderingen op hoog niveau met het kabinet en het management of andere hoge instanties waarin over de richtsnoeren en de concrete toepassing van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld wordt, zowel op nationaal als op internationaal vlak

teneinde

    de deskundige kennis van het rechtsdomein en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende aanpak te integreren

 

Voorbeelden van taken
  • een deskundig wetgevingstechnisch standpunt ten opzichte van de politieke doelstellingen geven
  • de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten bespreken
  • de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties voorstellen
  • een akkoord/een consensus over deze teksten bereiken

 

Als
initiator
    proactief voorstellen doen

teneinde

    de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen in functie van de behoeften van de samenleving vanuit de invalshoek van een erkend deskundige

 

Voorbeelden van taken
  • verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management voorstellen
  • de hiaten in het rechtsdomein identificeren en opties vooruitschuiven
  • normatieve teksten van Belgisch recht vergelijken met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht

 

Als
coach
    het begeleiden, aanmoedigen en bijsturen van de wetgevingsjuristen als deskundigen in een of meer rechtsdomeinen

teneinde

    hoog niveau van deskundigheid te bereiken en te behouden

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor een goede ingesteldheid bij de wetgevingsjuristen
  • zorgen voor een goede kennisoverdracht, goede netwerking, interne commuicatie
  • zorgen dat aangepaste permanente opleiding voorhanden is om het expertiseniveau hoog te houden
  • ter beschikking staan van de wetgevingsjuristen om hun problemen op te lossen die verband houden met hun expertise

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere fed. overheidsdiensten

lwetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

ad hoc

management

mondelinge adviezen

informeel

dagelijks

kabinet

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

leidend ambtenaar van een directoraat

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • ontwikkeling binnen de expertisedomeinen, nemen van beslissingen om het niveau van expertise te handhaven binnen de daartoe voorziene middelen, organisatie van de eigen werkplanning, contacteren van externen
  • op basis van een langere ervaring het maken van een onderscheid tussen wat als delicaat en gevoelig moet worden beschouwd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • standpunten in te nemen die niet in overeenstemming zijn met de vooropgestelde beleidskeuzes
  • opdrachten naar het buitenland

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

geen budget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1.

2.

3.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Het Belgisch recht en de geldende internationale teksten, legistieke regels en andere wetgevingstechnische regels (internationaal en nationaal)
  • regeerakkoord en andere beschikbare beleidsteksten
  • managementplan

 

Welke vernieuwingen
  • Ontwikkeling van nieuwe teksten, op basis van de beleidsdoelstellingen en administratieve doelstellingen en van de wettelijke en reglementaire eisen
  • In het algemeen, mogelijkheid om verbeteringen van normatieve teksten in de behandelde materie voor te stellen
  • creatieve oplossingen in complexe of delicate individuele dossiers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Algemeen procedureel, wetgevend en wetgevingstechnisch kader
  • Ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsdomein

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.