Afdrukken

Attaché A2 toepassingen - Projectleider (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA056

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het beheren van de volledige levenscyclus van een project met behulp van informatietechnologieën

teneinde

als duidelijk identificeerbare verantwoordelijke binnen de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) te opereren.

 

Resultaatgebieden
Als
organisator
    invoeren van plannings- en opvolgingsmethoden voor de ondernomen acties, zowel binnen de KSZ als door externe partners

teneinde

    het beheer van de volledige levenscyclus van een project te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een gedetailleerd plan voor elk project
  • het duidelijk bepalen en coördineren van de taken en de functies van elke deelnemer
  • het definiëren van de overeenkomst met de sector definiëren
  • het consolideren van alle informatie met betrekking tot de projecten

 

Als
projectleider
    leiden van een projectploeg en het verzekeren van de communicatie tussen alle partners

teneinde

    de geconsolideerde deelprogramma's binnen het afgesproken en aanvaarde tijdschema, opgenomen in het bestuursplan, te realiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van een echte teamgeest voor het project
  • het doen van voorstellen bij conflicten inzake prioriteiten en procedures
  • zich ervan vergewissen dat alle interne en externe kwaliteitsprocedures en -methodes goed worden toegepast
  • het beleggen en leiden van voorbereidings-, opvolgings- en evaluatievergaderingen met partners (met tijdige verslaggeving)
  • het proactief detecteren van mogelijkheden en moeilijkheden in projecten

 

Als
intern raadgever/adviseur
    systematisch doel- en toekomstgericht verspreiden van relevante informatie inzake lopende projecten

teneinde

    de reeds betrokken en mogelijk geïnteresseerde partners in het project een correct beeld te geven.

 

Voorbeelden van taken
  • het evalueren van programmaresultaten en het regelmatig uitbrengen van verslag over de stand van zaken en de vooruitgang van de verschillende projecten
  • instaan voor de tijdige en correcte publicatie van algemene en specifieke documentatie op de website
  • het opvolgen van de evoluties in zijn/haar domein alsook het volgen van sectorspecifieke opleidingsmodules
  • meedenken en het formuleren van suggesties inzake optimalisering van de interne werking van de KSZ
  • het opvolgen van de actualiteit

 

Als
coördinator
    coördineren, superviseren, ondersteunen en opvolgen van projecten intern aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

teneinde

    veranderingsprocessen succesvol te implementeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het beleggen van vergaderingen met de betrokken partners
  • het voorbereiden van de input voor de nota's van het Algemeen Coördinatiecomité
  • het communiceren aan de werkgroep van evoluties op het gebied van strategie en prioriteiten van de KSZ en aanverwante sectoren
  • het uitbouwen van een netwerk met contacten

 

Als
kwaliteitscontroleur
    zorgen voor de interactieve uitwisseling van informatie met de programmaleiders inzake projectbeheer en -evaluatie

teneinde

    een coherente en gecoördineerde projectenafwikkeling te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren en valideren van de inhoud van de uitgaande documenten
  • regelmatig rapporteren aan de programmaleiders
  • het sturen en opvolgen van de besluitvorming en het opvolgen van de communicatieprocessen
  • boordtabellen (nazicht, toelichting, evaluatie voor en na verspreiding)

 

Als
verantwoordelijke
    opvolgen van de interne technische evolutie van de werking en de mogelijkheden van de KSZ, alsook van de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de KSZ

teneinde

    in combinatie met de informatie over de instellingen van sociale zekerheid of de sector optimaal op hun behoeften te kunnen inspelen en ook om sterk te staan in discussies omtrent de mogelijkheden tot gegevensuitwisseling tussen de betrokken partijen.

 

Voorbeelden van taken
  • zich inwerken in de gespecialiseerde materie van nieuwe projecten en programma's
  • het opvolgen van de vooruitgang inzake techniek en informaticatoepassingen
  • regelmatig overleggen met de andere medewerkers van de instelling

 

Als
communicatieverantwoordelijke
    opvolgen van de instellingen van sociale zekerheid op vlak van beleid, actieplannen, voornemens en ministeriële besluiten

teneinde

    op de hoogte te zijn en te blijven van wat in die instellingen allemaal gebeurt en alzo proactief informatiebehoeften te kunnen ontdekken en analyseren

 

Voorbeelden van taken
  • het uitbouwen van een netwerk rond gelijkaardige initiatieven/projecten bij de overheid
  • het onderhouden van regelmatige contacten met de functionele directies met betrekking tot de projecten en programma's van deze diensten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak

maandelijks

andere overheden

schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, studierapporten

per brief, e-mail

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

algemeen bestuur

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

juristen/advocaten

schriftelijke adviezen, studiemateriaal, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

maandelijks

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

maandelijks

algemeen bestuur

schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiematieraal

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

maandelijks

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

maandelijks

juristen/advocaten

schriftelijke/mondelinge vragen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het management

het afdelingshoofd programma-, project- en klantenbeheer

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • aspecten die de voortgang van door hem/haar geleide projecten beïnvloeden
  • tussenkomsten van de afdelingen Toepassingsontwikkeling en Informatica om de door hem/haar geleide projecten te doen slagen
  • de detectie en identificatie van nieuwe behoeften en opportuniteiten binnen en buiten de federale overheid

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het opstarten van nieuwe projecten
  • eventuele bijkomende beslissingen die de voortgang van een project beïnvloeden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

14 miljoen euro

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • sociale zekerheidswetgeving
  • wetgeving federale overheid

 

Welke vernieuwingen
  • e-government in de sociale zekerheid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • modernisering van de sociale zekerheid

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.