Afdrukken

Attaché A2 veiligheid en preventie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV072

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het verstrekken van een grondige expertise en het uitwerken van oplossingen

teneinde

te beantwoorden aan complexe situaties of problemen (in verband met de veiligheid, met de werking, de opdrachten en de structuur van de politiediensten, of met verschillende internationale aspecten van het veiligheidsbeleid en van de politiesamenwerking) die voorgelegd worden door de minister of door de directeur-generaal of op eigen initiatief worden opgeworpen bij het onderzoeken van de aanwezige situationele elementen, die een veelzijdige aanpak vereisen (juridisch, criminologisch, sociologisch, politioneel, ...).

 

Het formuleren van reglementaire voorstellen of actievoorstellen, het analyseren van de voorstellen die gedaan werden door de andere internationale partners en het voorbereiden, onderhandelen en evalueren van de belissingen in verband met het opzetten van mechanismen voor versterkte politiesamenwerking op bi- of multilateraal niveau door middel van specifieke verdragen die hiertoe afgesloten werden met andere staten

teneinde

de effectiviteit en de efficiëntie te verhogen m.b.t. de problematiek van de grensoverschrijdende politiesamenwerking of die een antwoord vereist op internationaal vlak.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    voortdurend op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen omtrent de reglementeringen, de rechtsleer en de gespecialiseerde literatuur op het vlak van het strafrechtelijk beleid en van het veiligheids- en preventiebeleid en onderzoeken van nieuwe pistes hieromtrent

teneinde

    de ontwikkeling van het politie- en veiligheidsbeleid te ondersteunen en de werking en de efficiëntie van de structuren van het politielandschap te verbeteren, m.n. via een multidisciplaire aanpak die betrouwbaar en van een hoog kwalitatief niveau is bij de formulering van adviezen en de ontwikkeling van proactieve voorstellen

 

Voorbeelden van taken
  • kennis nemen, op regelmatige basis en op eigen initiatief, van de reglementering, de rechtsleer en de gespecialiseerde literatuur inzake criminaliteitsfenomenen, het strafrechtelijk beleid, het politiebeleid, het veiligheids- en preventiebeleid, enz., en deelnemen, op regelmatige basis, aan seminaries of studiedagen hieromtrent
  • het formuleren van adviezen, aanbevelingen en voorstellen van conceptuele of reglementaire teksten en het formuleren van vernieuwende voorstellen van geïntegreerde actieplannen of van specifieke en gerichte ondersteunende initiatieven op federaal of lokaal niveau
  • het sturen van complexe projecten voor maatregelen ter bestrijding van bepaalde criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen die een multidisciplinaire aanpak (betrokkenheid van verschillende departementen en diensten) vereisen en het verzekeren van het goede verloop ervan
  • het opzetten, sturen en leiden van werkgroepen waarvan de opdracht erin bestaat om nieuwe concepten, regels of werkingsprocessen te ontwikkelen
  • het ten dienste stellen van zijn/haar expertise aan de collega's van de algemene directie, in antwoord op gerichte vragen of door informatiesessies te organiseren of door presentatiedocumenten op te stellen

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op verschillende Belgische en buitenlandse fora

teneinde

    het Belgische standpunt uit te drukken en te verdedigen, zowel m.b.t. de problematiek inzake de internationale politiesamenwerking als m.b.t. de problematiek inzake de werking van de politiediensten, het veiligheids- en preventiebeleid, de mensenrechten en de strijd tegen de corruptie

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van en deelnemen, in naam van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister, aan verschillende fora, werkgroepen (in het bijzonder coördinatievergaderingen op Belgisch niveau in verband met de werking van de politiediensten en vergaderingen van officiële werkgroepen van de EU, van de Raad van Europa of van de VN (Verenigde Naties)) en overlegplatformen; en in voorkomend geval het waarnemen van het voorzitterschap ervan
  • het opstellen van verslagen van vergaderingen en het geven van feedback aan de directie, de algemene directie, de voorzitter en het kabinet
  • het voorzitten van of deelnemen aan de Belgische delegatie tijdens opdrachten in het buitenland

 

Als
onderhandelaar
    onderhandelen over de bilaterale en multilaterale samenwerkingsakkoorden inzake internationale politiesamenwerking en onderhandelen, met de 24 andere lidstaten van de EU, over de definitieve standpunten van de EU op het vlak van justitie en binnenlandse zaken

teneinde

    in naam van de minister van Binnenlandse Zaken of in naam van de Belgische staat, bij te dragen tot een betere werking van de internationale politiesamenwerking en tot positieve ontwikkelingen in de sector justitie en binnenlandse zaken van de EU, in het bijzonder inzake de toepassing van de Schengenakkoorden

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren en voorzitten van of deelnemen aan de voorbereidende werkvergaderingen en aan de formele onderhandelingsvergaderingen
  • het ontwikkelen van onderhandelingsstrategieën (ideaal voorstel, speelruimte, alternatieven en terugtrekking) en uitvoeren ervan als voorzitter van de Belgische delegatie, zowel binnen de werkgroepen van de EU als in functie van de onderhandelingen van bi- of multilaterale verdragen over grensoverschrijdende politiesamenwerking
  • het ontwikkelen van het officieel Belgische standpunt
  • het tot een goed einde brengen van de onderhandelingen en het regelmatig uitbrengen van verslag over de vordering ervan bij de voornoemde hogere instanties

 

Als
dossierbeheerder
    het op autonome en georganiseerde wijze verzekeren van het beheer van de dossiers

teneinde

    de opdracht van de dienst te verwezenlijken en de door de minister te nemen beslissing voor te bereiden, in het bijzonder inzake de parlementaire goedkeuring van internationale verdragen, de aanpassing of uitwerking van reglementering (met name inzake politionele aanhoudingen), de uitwerking van verslagen die terugkeren bij de toepassing van internationale verdragen inzake de bescherming van de mensenrechten

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de elementen waaruit de dossiers zijn samengesteld, het inzamelen van bijkomende informatie-elementen, vragen om uitleg, deelnemen aan overlegvergaderingen met de partners teneinde een gemeenschappelijk standpunt in te nemen, enz.
  • het opstellen van nota's, het opstellen van conclusies en het voorstellen van aanbevelingen
  • het voorbereiden van de ontwerpbesluiten van de minister
  • het behandelen van de briefwisseling en antwoorden op de parlementaire vragen

 

Als
coördinator
    het verdelen van het werk onder de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging ervan

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken, met name inzake het beheer van de informatie, de voorbereiding van de overleg- en werkvergaderingen en de interne klassering binnen de directie

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de doelstellingen van de administratieve medewerkers en zorgen voor de opvolging van de realisatie ervan
  • het stimuleren van de medewerkers in hun persoonlijke vooruitgang
  • het geven van zowel positieve als negatieve opbouwende feedback, en dit m.b.t. hun functioneren
  • het delen van de kennis met juniors

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

vergadering, e-mail, beslissingen, dossiers, persoonlijk contact

wekelijks

andere fed. overh. diensten, regionale of lokale, ook buitenlandse

gespecialiseerde informatie

vergaderingen, stuurgroepen, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

organisaties/ondernemingen

gespecialiseerde informatie, pers, enz.

vergadering, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

feed-back, uitleg, voorstellen

informeel, dossier, e-mail, persoonlijk contact

wekelijks

andere fed. overh. diensten, regionale of lokale, ook buitenlandse

gespecialiseerde informatie

vergadering, stuurgroep, dossiers, brieven, e-mail, persoonlijk contact, informeel

dagelijks

organisaties/ondernemingen

gespecialiseerde informatie, uitleg

vergadering, stuurgroep, dossier, informeel, brieven, e-mail

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur Publieke Veiligheid

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk
  • het overleg met collega's en partners over de dossiers, de samenstelling van werkgroepen, de beslissing over de mogelijkheid om contact op te nemen met personen of diensten indien noodzakelijk voor de verwezenlijking van de opdracht
  • het bestuderen van de problematiek, het bezoeken van diensten of voorzieningen, in België of in het buitenland; deelname aan colloquia, seminaries, vergaderingen, ook met externe partners
  • het geven van adviezen en het beantwoorden van elke niet-beleidsmatige vraag (mondeling, e-mail), overeenkomstig de rechtspraak van de dienst in de behandelde materies
  • de onderhandelingen over de standpunten die de dienst, zelfs de FOD, verbinden binnen de grenzen van het toegewezen mandaat

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het gebruik van de budgetten
  • het opzetten van projecten die de minister of het departement verbinden (op budgettair en/of politiek vlak)
  • de geschreven adviezen, de conceptuele nota's, de voorstellen van reglementaire teksten of kaders, enz., moeten formeel door de directeur-generaal worden goedgekeurd

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. het jaarlijks samenstellen van 10 volledige dossiers voor parlementaire goedkeuring

2. jaarlijks 5 opdrachten als deskundige (als "leading expert") in het kader van de Schengenevaluatie van de EU-landen/per jaar, jaarlijks 20 vergaderingen (als delegatiechef) in de SCHEVAL-groep (Schengen Evaluatie) (EU) en jaarlijks 50 coördinatievergaderingen

3. het jaarlijks opstellen van 10 complexe verslagen

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de richtlijnen van de minister, van de voorzitter, van de directeur-generaal of van de directeur

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen van nieuwe reglementeringen, ter verbetering van de werkingsregels van de politie- of veiligheidsdiensten, van de processen, enz.
  • het opstarten van projecten en studies

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de algemene beleidsnota's, de beslissingen van de ministerraad, de wetgeving inzake politie
  • de richtlijnen van het departement Buitenlandse Zaken
  • de Europese of internationale reglementering
  • de toekenning van de bevoegdheden die eigen zijn aan de dienst en aan andere partnerdiensten (de politie, de FOD Justitie, enz.)
  • de eigen ervaring en expertise

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.