Afdrukken

Attaché A2 kerngegevens (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD222

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Analisten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Instaan voor de verzameling, de verwerking, de consolidatie en de interpretatie van complexe kwantitatieve (en kwalitatieve) gegevens (zowel op het vlak van begroting als van prestaties)

teneinde

een doeltreffende besluitvorming op diverse beleids- en beheersniveaus te faciliteren.

 

Instaan voor de verzameling, de verwerking, de consolidatie en de interpretatie van complexe kwantitatieve (en kwalitatieve) gegevens (zowel op het vlak van begroting als van prestaties)

teneinde

de entiteit te laten uitgroeien tot een gewaardeerd informatiecentrum inzake kerngegevens met betrekking tot de sociale bescherming.

 

Functionele coaching van beleidsmedewerkers

teneinde

de werking binnen de organisatie te stroomlijnen

 

Resultaatgebieden
Als
gegevensverzamelaar/ coördinator/ organisator
    het verzamelen van gegevens rond tak- en stelseloverschrijdende, internationale en residuaire thema's in het beleidsdomein, evenals het consolideren en verwerken van de boekhoudkundige en financiële gegevens van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid (OISZ); het organiseren, coördineren en leiden van vergaderingen onder toezicht van een senior beleidsmedewerker of de coördinator van het domein

teneinde

    bruikbare beleidsinformatie op te leveren en het standpunt van de dienst te verspreiden en ingang te laten vinden, evenals de betrokken leveranciers van informatie te wijzen op hun verantwoordelijkheden

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de gegevensverzameling en validatie; het coördineren van de informatieverzameling en de berekeningen (extern overleg, enz.)
  • het ondersteunen van de OISZ en andere externe partners bij de informatieverzameling (bij het toepassen van de methodologieën, enz.)
  • het definiëren van geconsolideerde boekhoudkundige gegevens; instaan voor de vertaalslag van boekhoudkundige gegevens naar beleidsmatige gegevens
  • het plannen en voorbereiden van vergaderingen; het leiden en coördineren van vergaderingen; het verzekeren van de verslaggeving en opvolging

 

Als
statisticus
    het consolideren en werkbaar maken van disparate gegevens, verkregen vanuit het beleidsdomein en van verschillende parastatalen

teneinde

    kwantitatieve en kwalitatieve analyses te maken in overeenstemming met de missie van de directie-generaal Sociaal Beleid

 

Voorbeelden van taken
  • het consolideren van gegevens, het documenteren van de statistische verwerking en analyse ervan
  • instaan voor de kwaliteitscontrole van het proces informatieverzameling en van de verzamelde informatie
  • het kwantificeren van de impact van nieuwe beleidsinitiatieven op het vlak van doelgroepen
  • het opvolgen van evoluties in de wettelijke context en het analyseren van de impact op het vlak van doelgroepen
  • het verrichten van verwerkingen en analyses door middel van passende programmatuurinstrumenten

 

Als
actuaris
    het kwantificeren van de impact van nieuwe beleidsinitiatieven op het vlak van het budget

teneinde

    noodzakelijke beleidsinformatie op te leveren

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van actuariële analyses
  • het verstrekken van ad-hocinformatie ter ondersteuning van het beleidsdomein
  • het verzorgen van de periodieke rapportage
  • het opvolgen van evoluties in de wettelijke context en het analyseren van de impact op het vlak van het budget
  • instaan voor de kwaliteitscontrole op de berekeningen

 

Als
informatieanalist
    het aanwenden van de juiste gegevens bij het onderzoeken van een bepaalde probleemstelling

teneinde

    de overgang te verzorgen van informatieverwerking tot analyse, dit zowel op het vlak van eigen onderzoeken en benchmarkstudies als bij de verwerking en samenvatting van andere studies en budget- en effectiviteitsanalyses

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de bepaling van de probleemstelling
  • het kiezen van relevante gegevens voor de analyse en van de methodes voor statistische verwerking
  • het ruw interpreteren van gegevens en het leggen van onderlinge verbanden
  • instaan voor de kwaliteitscontrole op de informatieverwerking en -analyse
  • instaan voor de coördinatie van de informatieverwerking en -analyse daar waar met meerdere partners wordt samengewerkt

 

Als
beleidsanalist/Projectleider
    het analyseren van statistische, budgettaire en kwalitatieve gegevens; het aansturen van een eenvoudig project

teneinde

    het beleid professioneel te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken en aftoetsen van verschillende toekomstscenario's op beleidsmatig, statistisch en budgettair vlak
  • in overleg met een intern en extern kennisnetwerk, het uitwerken van beleidsaanbevelingen
  • instaan voor de kwaliteitscontrole op de uitwerking van beleidsvoorstellen en de coördinatie ervan daar waar met meerdere partners wordt samengewerkt
  • het analyseren van de financiële, budgettaire of boekhoudkundige gevolgen van de beleidsbeslissingen en het opmaken van verslagen (o.a. algemene toelichting bij de begroting)
  • het vertegenwoordigen van de dienst en het onderhouden van de relaties met de beleidscellen en de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid

 

Als
beheerder van gegevensmodellen
    het creëren, in stand houden en documenteren van gegevensmodellen

teneinde

    relevante informatie op verzoek of op eigen initiatief te kunnen verstrekken

 

Voorbeelden van taken
  • het uittesten van gegevensmodellen
  • het structureren van gegevensmodellen
  • het raadplegen van gebruikers om de modellen te verbeteren
  • het inlichten en opleiden van de gebruikers en medewerkers m.b.t. de gebruiksmodaliteiten en hen technische bijstand verlenen
  • bijdragen tot het opmaken van bestekken voor de keuze van de nodige informatica-instrumenten voor het ontwerpen van gegevensmodellen

 

Als
communicatieverantwoordelijke/informatiebeheerder
    het toeleveren van beleidsinformatie, in de gewenste vorm, aan de betrokken partijen en de informatiekanalen; waken over de coördinatie van de informatieuitwisseling tussen de verschillende betrokken organen

teneinde

    deze informatie op efficiënte wijze ter beschikking te stellen en te komen tot een betere interne en externe informatieuitwisseling

 

Voorbeelden van taken
  • het opleveren van rapporten aan de politieke verantwoordelijken
  • het bekend maken van de resultaten van het geleverde werk, zowel intern binnen FOD Sociale Zekerheid als naar externe actoren toe
  • het aanleveren van informatie voor publicatie en parlementaire stukken
  • het aanleveren van indicatoren en gegevens voor de sociale cohesie aan de Europese Commissie en de politieke verantwoordelijken; het coördineren van de informatie-uitwisselingen op de verschillende niveaus
  • het verzorgen van een toegankelijke archivering van de informatie

 

Als
controleur
    het controleren van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid op budgettair vlak

teneinde

    de correcte toepassing van de beslissingen en richtlijnen ter zake te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het inlichten van de OISZ over de genomen budgettaire beslissingen
  • het toepassen en doen toepassen van de richtlijnen van de FOD Budget en Beheerscontrole
  • het analyseren van de door de OISZ voorgelegde dossiers
  • het ter goedkeuring voorleggen van de dossiers, samen met een omstandig verslag, aan de minister
  • het controleren van de relevante informatie in de begrotingen en rekeningen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's, hiërarchische meerderen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

dagelijks

Openb Instell Sociale Zekerheid

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

politiek verantwoordelijken

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...)

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

dagelijks

andere overheden, Internat., Europese instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak

wekelijks

academische wereld

schriftelijke/mondelinge vragen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's, hiërarchische meerderen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

dagelijks

openbare instellingen sociale zekerheid

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

dagelijks

politiek verantwoordelijken

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

wekelijks

andere overheden, internationale en europese instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een dossier

wekelijks

derden, academische wereld

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)

louter informeel, per brief, e-mail

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de expert van het domein kerngegevens

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie
  • het uitbouwen van een netwerk bij de OISZ
  • de coaching van de attachés Kerngegevens

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het uitvoeren van activiteiten die afwijken van de algemeen geldende procedures
  • deelname aan studiedagen en opleidingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • specifieke wetgeving eigen aan het vakgebied
  • regels en procedures omtrent de organisatie en werking van de FOD Sociale Zekerheid en de DG Sociaal Beleid
  • onderrichtingen en specifieke regelingen met betrekking tot concreet toegewezen opdrachten

 

Welke vernieuwingen
  • de beleidsmedewerker moet kunnen bijdragen tot een innoverende cultuur in de DG Sociaal Beleid die nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt
  • dagdagelijkse problemen zelfstandig analyseren en oplossen
  • teamleden stimuleren tot het nadenken over en het identificeren van opportuniteiten tot innovatie

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de aangebrachte ideeën en concepten zijn gebaseerd op eigen ervaring en een grondige kennis van het beleidsdomein

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.