Attaché risicobeheer - Projecten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI046
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Het beheren van een project of een opdracht (met name gerichte opsporingen en/of het verzamelen van informatie en gegevens, waaronder de aspecten m.b.t. computeraudit) die verband houden met de activiteiten en prioriteiten van de stafdirectie "Doelgroepenstrategie" van de pijler P, KMO, GO of Fraudebestrijding en het coachen van de leden die voor dit project of aan deze opdracht toegewezen zijn
teneinde
de doelstellingen te bereiken die door de projectbeheerder risicobeheer zijn gevraagd en ook aan de kwaliteitsvereisten te beantwoorden (type controle, frequentie van de controles, ...
Resultaatgebieden
AlsorganisatorIn samenwerking met de relatiegelastigde inzake risicobeheer van elk van de pijlers P, KMO, GO en Fraudebestrijding en de betrokken projectleiders (die zijn belast met de ontwikkeling van de doelgroep en de profielen), het bestuderen van het verzoek om een gerichte opsporing, informatie- of gegevensverzameling en een computeraudit teneinde de operationele draagwijdte te preciseren; het bepalen van de meest adequate benaderingen inzake gerichte opsporing en/of informatie- of gegevensverzameling en/of computeraudit en ze integreren in een project waarin de beheerswijzen zijn gepreciseerd, met name op het vlak van de timing, de middelen (personen en materiaal) en de resultaten; het opleiden,begeleiden en superviseren van een team van personeelsleden binnen een project, het opvolgen van de uitvoering van het project of van de opdracht, het evalueren en interveniëren in de uitvoering van het project/de opdracht
teneinde
de gevraagde doelstellingen van het project of de opdracht in de praktijk om te zetten en de verwezenlijking ervan op te volgen met behulp van de meest aangepaste procedure en middelen
Voorbeelden van taken
- het selecteren van de leden van de projectgroep (+ het opzoeken of voorstellen van de juiste ondersteuningsdeskundigen indien deze deskundigen vereist zijn)
- het preciseren van de operationele draagwijdte van het project of van de opdracht schriftelijk op schriftelijke wijze
- het nemen van de nodige beslissingen nemen om het project of de opdracht goed te ontwikkelen
- een beroep doen op de relatiegelastigde en de betrokken projectleider voor de kwesties die hen aangaan
AlskennisbeheerderIn samenwerking met de relatiegelastigde inzake risicobeheer van elk van de pijlers (P, KMO, GO en Fraudebestrijding) en de betrokken projectbeheerders "Risicoanalyse en -beheer" (die belast zijn met de ontwikkeling van de doelgroep en de hiermee samengaande profielen), het beheren van de inhoud van de opgelegde werkzaamheden
teneinde
aan de relatiegelastigde inzake risicobeheer van elk van de pijlers P, KMO, GO en Fraudebestrijding of aan de betrokken projectbeheerders risicobeheer tijdens elke fase van het project of van de opdracht voorstellen te doen of te suggereren m.b.t. nieuwe projecten inzake gerichte opsporing, informatieverzameling, gegevensverzameling, computeraudit; te bepalen welke relevante elementen moeten worden verstrekt via voorafgaande opsporing, informatieverzameling, gegevensverzameling, computeraudit; teneinde één of meerdere doelgroepen te beschrijven en het ontwikkelen en/of aanpassen van de risicoprofielen en selectieprofielen te garanderen
Voorbeelden van taken
- het bezorgen van de tussentijdse verslagen en van het definitief verslag van het project/van de opdracht
- het bezorgen van de relevante elementen die voor de betrokken doelgroepen en profielen gevraagd worden
- het opstellen van voorstellen m.b.t. nieuwe projecten of nieuwe opdrachten
Alsintern adviseurhet aanvoeren van specifieke kennis tijdens besprekingen over het omzetten van verzoeken inzake prestaties van de verschillende pijlers in concrete, effectieve en meetbare operationele doelstellingen door de onderzoeksdiensten
teneinde
de kwantitatieve (minimale kosten, middelen en tijd) en kwalitatieve gevolgen van de werkzaamheden die aan onderzoeksdiensten gevraagd werden, te maximaliseren
Voorbeelden van taken
- suggesties doen m.b.t. het omzetten van de verzoeken om prestaties van de betrokken pijlers in operationele doelstellingen
- suggesties doen m.b.t. de middelen die vereist zijn om de operationele doelstellingen uit te voeren
Alscoachhet motiveren, evalueren en coachen van de teamleden onder zijn/haar functionele leiding
teneinde
ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren
Voorbeelden van taken
- het aankaarten van de redenen voor demotivatie en oplossingen voorstellen (die het management van de onderzoeksdienst moet uitvoeren)
- deelnemen aan de evaluatie van medewerkers
- het aanbrengen van de nodige creativiteit door integratie van informatie uit verschillende domeinen
- interageren met de leden van de projectgroep door de nodige ondersteuning te bieden
- interageren met de andere junior projectbeheerders risicobeheer en met de betrokken instanties
AlsverslaggeverInstaan voor regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van het team bij de verzoekers (relatiegelastigde inzake risicobeheer van elk van de pijlers en van de projectbeheerders risicobeheer)
teneinde
hen in de gelegenheid te stellen deze te evalueren en te integreren
Voorbeelden van taken
- het opmaken van technische syntheseverslagen
- deelnemen aan vergaderingen
- het zelf organiseren van informele bijeenkomsten met de relatiegelastigde inzake risicobeheer van elk van de pijlers P, KMO, GO en Fraudebestrijding en met de verzoekende projectbeheerders risicobeheer
Alsopleiderhet doorgeven van zijn/haar kennis
teneinde
het team te gidsen en te ondersteunen in de werkmethodologie
Voorbeelden van taken
- het gebruiken (en/of deelnemen aan de uitwerking ) van een systematiek om kennis door te geven die aangepast is aan de risicoanalyse die in zijn/haar activiteitendomein toegepast wordt en/of deelnemen aan de uitwerking of aanpassing ervan
- instaan voor het opleiden en informeren van de medewerkers over deze aspecten van de zaken
- deelnemen aan opleidingen, seminaries... teneinde te streven naar een permanente opfrissing van zijn/haar kennis in het kader van zijn/haar activiteiten
Positionering
De functie krijgt leiding van
hiërarchisch gezien: van de teamchef
"functioneel gezien : van de relatiegelastigde inzake risicobeheer van elk van de pijlers G, KMO, GO en Fraudebestrijding en de verzoekende projectbeheerders risicobeheer
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|