Attaché A2 coördinatie benchmarking (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DWO045
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)
Doel van de functie
In het kader van de veiligheid van de voedselketen, de regelgeving en procedures, met betrekking tot de verschillende door het bestuur Laboratoria beheerde gebieden en processen, bedenken, uitwerken, opleggen, opvolgen en indien nodig bijsturen, hierbij ook steeds rekening houdend met de nationale en communautaire regelgeving, de noden van de besturen Controlebeleid en Controle, de mogelijkheden van de laboratoria en andere stakeholders; de wetenschappelijke, juridische en economische aspecten met betrekking tot het laboratoriumnetwerk van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) opvolgen; de procedures, richtlijnen, contracten of samenwerkingsverbanden met betrekking tot de prestaties van de (interne en externe) laboratoria ontwerpen, implementeren, opvolgen en indien nodig bijsturen; op basis van het controleprogramma een analyseplan bedenken, uitwerken, implementeren, opvolgen, evalueren en zonodig bijsturen; het controleprogramma is immers het kernproces van het Voedselagentschap: op basis van een risico-evaluatie een inschatting maken via een mathematisch model van het aantal uit te voeren analyses en/of inspecties; het ontwikkelen, opleggen, opvolgen en desgevallend bijsturen van een kwaliteitssysteem dat de correcte en degelijke uitvoering waarborgt
teneinde
voor de interne en externe partners het wetenschappelijk en juridisch kader te creëren en hen de procedures te bezorgen om toe te laten dat ze hun onderscheiden taken, met betrekking tot het uitvoeren van laboratoriumonderzoek in het kader van de veiligheid van de voedselketen, op een correcte en onderbouwde wijze kunnen uitvoeren.
Resultaatgebieden
Alsspecialistop basis van het controleprogramma een geschikt analyseplan bedenken, uitwerken, implementeren en zo nodig bijsturen, rekening houdend met bestaande regelgevingen, procedures, wetenschappelijke informatie en de vastgelegde kwaliteitscriteria voor de laboratoria
teneinde
wetenschappelijk onderbebouwde, relevante en nauwkeurige analyseresultaten te verkrijgen, zodat de andere besturen van het FAVV zich hierop kunnen baseren om hun taken te vervullen in het kader van de veiligheid van de voedselketen; ondersteuning te bieden bij de interpretatie van de analyseresultaten zodat onderbouwde en gepaste conclusies kunnen getrokken worden en overeenstemmende acties kunnen ondernomen worden door de inspecteurs en de controleurs; de keuze te bepalen van de geschikte laboratoria en analysemethode voor een bepaald laboratoriumonderzoek zodanig dat het resultaat voldoet aan de kwaliteitsverwachtingen van de collega’s van de besturen Controlebeleid en Controle; een kwaliteitssysteem uit te werken dat gebaseerd is op ISO 9001 en de relevante delen van ISO 17025 om de gemaakte keuzes te onderbouwen, op te volgen, te verbeteren, door o.a. criteria vast te leggen; alsook kwaliteitssystemen, ISO 17025, op te volgen van de interne en externe laboratoria in samenwerking met BELAC, de Belgische Accreditatieorganisatie
Voorbeelden van taken
- beschikbare wetenschappelijke informatie onderzoeken, voornamelijk op het vlak van de capaciteiten en performantie van de laboratoria
- overleggen met interne en externe partners om te peilen naar mogelijkheden en noden, opstarten van communicatiegroepen
- opstellen van procedures voor de dispatching en analyse van de monsters voor de partners (FAVV en externe, zoals controleurs en laboratoria)
- opbouwen van het kwaliteitssyteem om de planning te onderbouwen, op te volgen en eventueel te corrigeren
- ondersteuning en begeleiding bieden (totaal aantal medewerkers aan wie functioneel leiding kan gegeven worden: tot 5 personen (attachés coördinatoren benchmarking en administratief of technisch medewerkers B, C en D)
Alsbeleidsexpertop grond van participatief overleg, de relevante wetgeving en procedures uitwerken, omzetten en verfijnen, voor de verschillende deelgebieden van het laboratoriumonderzoek, rekening houdend met de activiteiten van het FAVV, met speciale aandacht voor de raakvlakken of overlappingen die hierbij bestaan zoals bv. de impact en de gevolgen die het resultaat van een laboratoriumanalyse heeft op de inspectie en controletaken; alsook deze regelgeving en procedures meedelen, opvolgen en zo nodig bijsturen
teneinde
naast wetenschappelijke, ook juridische ondersteuning te bieden voor de aktes en maatregelen die het FAVV neemt op basis van het laboratoriumonderzoek, teneinde een betrouwbare rapportering op nationaal en Europees vlak te kunnen uitvoeren, en teneinde betrouwbare data te verkrijgen voor de oriëntatie van het beleid in de toekomst
Voorbeelden van taken
- analyseren van bestaande regelgevingen (Belgische en Europese) en procedures van internationale organisaties zoals WHO (Wereldgezondheidsorganisatie), Codex Alimentarius, ISO (Internatinal Standardization Organization), enz.
- regelgevingen en procedures vergelijken met door het FAVV vastgelegde doelstellingen
- intern en extern overleg plegen
- op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen
- wetgeving en procedures opstellen, opvolgen en desgevallend verfijnen; alsook de interne en externe partners op de hoogte houden
Alsnetwerkbeheerdergestructureerde contacten onderhouden met de eigen FAVV-laboratoria, de externe routinelaboratoria, de nationale referentielaboratoria, universitaire laboratoria en onderzoekslaboratoria
teneinde
informatiestromen en overleg te creëren en te bevorderen om een databank aan te leggen met de voor het FAVV relevante kwaliteitscriteria van de laboratoria (de informatie en het overleg betreffen: nationale en Europese regelgeving, richtlijnen en procedures van internationale instellingen, zoals bv. ISO, FAO, WHO, Codex Alimentarius, CEN (Centre Européen de Normalisation), enz., wetenschappelijke data, uiteraard steeds met betrekking tot de laboratoriumanalyses); alsook de coördinatie te verzekeren tussen de betrokken laboratoria en de diensten van het FAVV teneinde een optimale afhandeling van de verrichtingen te verzekeren; en het overleg en de onderhandelingen met de externe partners te sturen teneinde de verwachte kwaliteiten te bekomen bij de uitvoering der opdrachten
Voorbeelden van taken
- een netwerk van informatiebronnen en contacten opzetten (nationaal en internationaal), een netwerk van laboratoria opzetten, met inachtneming van hun specialisatie en specifieke activiteiten
- communicatiegroepen installeren en voorzitten, afgestemd op specifieke activiteitsgebieden
- fungeren als contactpersoon voor de laboratoria, de andere besturen van het FAVV en de betrokken internationale organisaties
- de opleiding en vorming faciliteren en verstrekken in samenwerking met de eigen opleidingsdienst, de nationale referentielaboratoria en andere externe partners; deelnemen aan wetenschappelijke vormingen, symposia, vergaderingen
- overleg plegen met interne partners voor het opstellen van de kwaliteitsparameters; onderhandelen met externe partners tot het realiseren van deze kwaliteitsparameters
Alsbudgetbeheerder en adviseurbudgetramingen uitwerken, de evolutie van de reële kosten, met betrekking tot de verschillende activiteiten van het bestuur Laboratoria, opvolgen en desgevallend maatregelen tot bijsturing ontwerpen; de financiële middelen van de FAVV-laboratoria qua investeringen en onderhoud mee beheren door hetzij voorstellen te ontwerpen, hetzij ingediende voorstellen te beoordelen, en de uitwerking te helpen realiseren en op te volgen; de facturatie vanwege externe partners, naar aanleiding van hun toegewezen opdrachten, overeenkomsten, bestellingen, enz., beoordelen, in functie van de gevraagde en de geleverde kwaliteit, en hetzij in eerste lijn valideren, hetzij redenen tot betwisting formuleren
teneinde
bij te dragen aan de sturing van de begroting en het budget van het FAVV en van het bestuur Laboratoria in het bijzonder, door het budget onder controle te houden en het beheer te verbeteren
Voorbeelden van taken
- een gedetailleerde kostenraming, o.a. met betrekking tot het uit te voeren analyseplan, investeringen en onderhoudskosten van de eigen laboratoria
- waken over de budgettaire mogelijkheden
- de facturatie controleren
- de uitvoering van de contracten opvolgen
Alsauditorop continue wijze de prestaties en de kosten van de laboratoria (FAVV, externe laboratoria, de Nationale referentielaboratoria) evalueren, de verleende erkenningen en uitvoeringen van de toegekende opdrachten evalueren
teneinde
erop toe te zien dat aan de opgestelde kwaliteitsgaranties voldaan wordt en dat er een continue verbetering gerealiseerd wordt, en aldus de gepaste beslissing te nemen met betrekking tot het toekennen van opdrachten in de toekomst
Voorbeelden van taken
- de resultaten van de controles op externe laboratoria en de resultaten van de interne audit evalueren
- de prestaties en de resultaten van de ringtesten tussen laboratoria evalueren
- statistische gegevens voorbereiden en analyseren
- toezien op het efficiënt aanwenden van de (financiële) middelen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke adviezen, studiemateriaa
|
louter informeel, per brief, e-mail ... in de vorm v
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
reglementaire voorstellen (wet,KB,MB.)
|
informeel, per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Collega's
|
mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke adviezen, studieverslagen, schriftelijke vrage
|
informeel, per brief, e-mail ... in de vorm van een
|
quotidien
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, studiemateriaal, studieverslagen, mondelinge vragen, m
|
per brief, e-mail ... formele afspraak, in de vorm v
|
|
juristen, advocaten
|
mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, bestaande wetg
|
informeel, per brief, e-mail ... in de vorm van een
|
ad hoc
|
andere autoriteiten
|
schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), voorstellen voor re
|
per brief, e-mail ... formele afspraak, in de vorm v
|
ad hoc
|
wetenschappelijke begeleiding
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, studiemateriaal, studieverslagen
|
per brief, e-mail ... in de vorm van een dossier, fo
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studieverslagen
|
per brief, e-mail ... formele afspraak, in de vorm v
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen, mondelinge adviezen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, studiemateriaa
|
louter informeel, per brief, e-mail ... formele afsp
|
|
andere autoriteiten
|
schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, studieverslagen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), vo
|
formele afspraak, in de vorm van een dossier, in de vorm van een voorstel voor een wet
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, studieverslagen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), vo
|
per brief, e-mail ... formele afspraak, per omzendbr
|
ad hoc
|
Collega's
|
schriftelijke vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studiemateriaal, studieverslagen, mondeling
|
louter informeel, per brief, e-mail ... formele afsp
|
|
juristen, advocaten
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, studieverslagen, voorstellen voor regelgeving (wet, KB, MB)
|
louter informeel, per brief, e-mail ... in de vorm v
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de centrale directeur Externe Laboratoria (en kan functionele leiding geven aan attachés)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de sturing en organisatie van het eigen werk, eventueel van de medewerkers
- het kiezen en beheren van contacten
- kan handelen bij delegatie
De functie moet autorisatie vragen voor
Impact
Totaal werkbudget entiteit
begroting 2006 na jaarlijkse begrotingscontrole: 162 800 000 euro (gegevens dienst B&B).
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. verantwoordelijkheid voor het afsluiten van contracten tussen het FAVV en alle externe laboratoria voor een forfaitaire hoeveelheid analyses per jaar (begroting 2004: ong. 15 miljoen euro)
2. controle (meegedeelde tarifering vergelijken met facturatie) voor alle door externe laboratoria voor het FAVV uitgevoerde analyses en recht om op te treden bij eventueel gebrek aan coherentie
3. toezicht op het efficiënt gebruik van de financiële middelen van het Agentschap (representatiekosten, investeringsplan, aankoop en onderhoud van materieel en meubilair, aankoop van producten voor analyses, leasing van toestellen voor analyses: ong. 2 miljoen euro)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de Europese en Belgische wetgevingen met betrekking tot de veiligheid van de voedselketen, de voedselveiligheid, de dierengezondheid, de plantengezondheid en de wetgeving betreffende het FAVV
- door het FAVV vereiste kwaliteitssystemen (accreditatiesystemen en normen op Europees vlak, enz.)
- managementplannen, operationele plannen en instructies
Welke vernieuwingen
- het Belgisch en Europees kader met betrekking tot de veiligheid van de voedselketen: advies in verband met het ontwerpen van gidsen voor goede praktijken voor de verschillende sectoren (ophalen, vervoeren, bewaren, enz., van grondstoffen en voedingsmiddelen)
- ontwerpen van KB, MB en interne procedures met betrekking tot de erkenning van interne en externe laboratoria door het FAVV
Gebaseerd op welk referentiekader
|