Afdrukken

Adviseur-generaal Europees Oriëntatie - en Garantiefonds voor de Landbouw - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI002

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het bepalen van de doelstellingen van de stafdienst "Directie EOGFL" (Europees Orientatie- en Garantiefonds voor de Landbouw) van de entiteit "Douane en Accijnzen" (meer bepaald de teams "Coördinatie" en "Controle") in functie van de door de EU opgelegde verplichting om, voor de betaling van de steun aan de operatoren, landbouwers, enz. te voorzien in controles a posteriori (onafhankelijk van de diensten die de controles uitvoeren), het opnemen van de eindverantwoordelijkheid voor deze objectieven en het leiden van de stafdienst "Directie EOGFL" in functie hiervan

teneinde

de doelstellingen op effectieve en efficiënte wijze te realiseren.

 

Het vertegenwoordigen van de entiteit "Douane en Accijnzen" op vergaderingen, meetings, enz., die georganiseerd worden door de EU

teneinde

de doelstellingen en prioriteiten binnen de stafdienst mee te kunnen bepalen.

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    het bepalen van de doelstellingen en de prioriteiten van de stafdienst "Directie EOGFL, zoals het goedkeuren van het controleprogramma dat gebaseerd is op risicoanalyse, ter bestrijding van de fraude in het kader van de Gemeenschappelijke landbouwpolitiek (steun en restituties met inbegrip van de plattelandsontwikkeling); het verlenen van medewerking aan de audits die uitgevoerd worden door de EU, met name door de Europese Commissie of het Europees Rekenhof; en het verlenen van medewerking aan "joint exercises" of internationale werkgroepen

teneinde

    deze aan de teamchefs mee te delen en de stafdienst te laten bijdragen tot de best mogelijke werking van de entiteit "Douane en Accijnzen"

 

Voorbeelden van taken
  • het bestuderen van het algemeen beleidsplan en van de verwachte doelstellingen van het management
  • het opvolgen van de ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek en de externe omgeving

 

Als
organisator
    bepalen welke impulsen aan de teamchefs van zijn/haar directie moeten worden gegeven, zoals bijvoorbeeld het organiseren van vergaderingen, beraadslagingen, enz.

teneinde

    de vastgelegde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen aan zijn/haar medewerkers te geven

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van methodes om de resultaten te behalen

 

Als
planner
    expliciteren in een beheersplan welke projecten door de teamchefs moeten worden ontwikkeld en het verdelen van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering ervan onder hen

teneinde

    ervoor te zorgen dat deze projecten goed en volledig worden uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een beheersplan
  • het organiseren van vergaderingen met de teamchefs
  • het toewijzen van opdrachten aan alle teams
  • zorgen voor een permanent contact met de teamchefs

 

Als
leidinggevende
    het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamchefs

teneinde

    ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren

 

Voorbeelden van taken
  • het wegnemen van alle oorzaken van demotivatie
  • handelen ten behoeve van individuele personen en het team
  • het betrekken van de medewerkers door te delegeren
  • deelnemen aan seminaries voor opleiding en persoonlijke coaching

 

Als
controleur
    toezien op de kwaliteit en de omvang van het werk dat door de teamchefs en eventueel door hun medewerkers wordt verricht

teneinde

    het bereiken van de doelstellingen te beoordelen in het licht van de gestelde doelstellingen en de hiervoor beschikbaar gestelde middelen

 

Voorbeelden van taken
  • het regelmatig bestuderen en beoordelen van de boordtabel van zijn/haar team
  • het trekken van conclusies en het interpelleren van de teamchefs
  • aanzetten tot het vinden van oplossingen die voor verbetering zorgen
  • het erkennen en waarderen van de inspanningen en positieve resultaten

 

Als
contactpersoon
    het leggen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten, onder andere inzake richtlijnen, enz. van de Europese Unie en van de stafdiensten van niveau N-1 (operationele expertise, enz.), inzake samenwerking met de gewestelijke diensten, inzake communicatie met de doelgroepen, enz.

teneinde

    op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in zijn/haar activiteitendomein (het landbouwbeleid) en te zorgen voor goede contacten tussen zijn/haar directie en de andere organisatieniveaus, alsook de centrale en gewestelijke diensten te doen bijdragen tot het onderhouden van relaties met de doelgroepen waardoor deze een grotere "compliance" (instemming met de belasting) aan de dag leggen

 

Voorbeelden van taken
  • zich spontaan tot deskundigen wenden om op de hoogte te blijven
  • het vertegenwoordigen van zijn directie tijdens interne en externe vergaderingen
  • deelnemen aan conferenties, congressen, enz.
  • ervoor zorgen dat de ontvangen informatie onder zijn/haar medewerkers wordt verspreid

 

Als
verslaggever
    het regelmatig en stipt uitbrengen van verslag over de activiteiten en resultaten van de directie bij de administrateur van de entiteit (N-2), bij de administrateur-generaal (N-1) en bij de diensten van de Europese Unie

teneinde

    hen in de gelegenheid te stellen om ze te evalueren en in hun beheersbeleid te integreren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van verslagen
  • deelnemen aan vergaderingen
  • het zelf organiseren van informele ontmoetingen met de administrateur van de entiteit, de administrateur-generaal en zijn/haar staf
  • deelnemen aan vergaderingen van de EU

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

buitenlandse overheden, supra en internationale overheden

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

als dossier/vergadering

ad hoc

buitenlandse overheden, supra en internationale overheden

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail, vergadering ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke en mondelinge adviezen/vragen

per brief, e-mail, vergadering ...

ad hoc

parastatalen

schriftelijke en mondelinge adviezen/vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

teams 'EOGFL Coördinatie'

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

teams 'EOGFL Coördinatie'

mondelinge adviezen/vragen

persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

management

mondelinge adviezen/vragen

persoonlijk contact, vergadering

ad hoc

management

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

buitenlandse overheden, supra en internationale overheden

beslissingen

als dossier

ad hoc

buitenlandse overheden, supra en internationale overheden

schriftelijke en mondelinge adviezen en vragen

per brief, e-mail, vergadering

ad hoc

buitenlandse overheden, supra en internationale overheden

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail, vergadering

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke/mondelinge adviezen/vragen

per brief, e-mail, vergadering

ad hoc

parastatalen

schriftelijke/mondelinge adviezen/vragen

per brief, e-mail, vergadering

ad hoc

teams 'EOGFL Coördinatie'

schriftelijke adviezen/vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

teams 'EOGFL Coördinatie'

mondelinge adviezen/vragen

persoonlijk contact

dagelijks

management

mondelinge adviezen/vragen

persoonlijk contact

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de administrateur "Douane & Accijnzen"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de bepaling van (en eindverantwoordelijk voor) de doelstellingen van zijn/haar directie, in functie van de beleidsprioriteiten van de administrateur
  • de aangelegenheden die ertoe strekken om zo effectief en efficiënt mogelijk deze doelstellingen te bereiken, zoals het ontwikkelen van en het overbrengen aan de medewerkers van een visie over de opdrachten van de directie, het aansturen en opvolgen ("coachen",...) van de medewerkers, het optimaliseren van de processen binnen de directie; de acties (preventief en remediërend) voor het optimaliseren van de werkomstandigheden binnen de directie, het initiëren, sturen, organiseren, plannen, verdelen en coördineren van de werkzaamheden (daaronder begrepen acties voor het inzetten van personeel en materieel), het kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk
  • het leggen van interne en externe contacten die nodig zijn voor een goede kijk op de visie van de organisatie en de plaats ervan in een brede politieke en maatschappelijke context

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • aangelegenheden die het beleid van het management en van de FOD Financiën (kunnen) beïnvloeden
  • de aangelegenheden voor de werking van de directie, maar waarbij andere entiteiten uit functioneel oogpunt moeten betrokken worden (dit kan zich voordoen voor bepaalde aspecten inzake personeel en organisatie, ICT, enz.)
  • aangelegenheden inzake processen, wanneer de impact de directie overstijgt (bv. bij het hertekenen van processen, enz.)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. kost van de 18 VTE's (voltijds equivalent) onder leiding van de functie en kost van de uitrusting van de directie (ICT, enz.)

2. de eindevaluatie van de uitgevoerde controles die opgenomen zijn in het controleprogramma kan aanleiding geven tot een terugbetaling van de reeds uitbetaalde bedragen in het kader van de gemeenschappelijke landbouwpolitiek of tot een opname in het volgend controleprogramma voor verdere controle

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de (fiscale) richtlijnen, instructies en wetgeving inzake douane en accijnzen en aan deze betreffende de werking van de directie en haar personeel
  • het algemeen beleid van het management en van het management N-2 in het bijzonder
  • de Europese reglementen en richtlijnen met betrekking tot het landbouwbeleid

 

Welke vernieuwingen
  • de bepaling van de doelstellingen van de directie in functie van de beleidsprioriteiten van het management N-2 en van de FOD Financiën
  • alle aangelegenheden die ertoe strekken om zo effectief en efficiënt mogelijk deze doelstellingen te bereiken, zoals het optimaliseren van de processen binnen de directie; acties (preventief en remediërend) voor het optimaliseren van de werkomstandigheden binnen de directie; het initiëren, sturen, organiseren, plannen, verdelen en coördineren van de werkzaamheden (daaronder begrepen acties voor het inzetten van personeel en materieel); het kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk; het ontwikkelen van en het overbrengen aan de medewerkers van een visie over de opdrachten van de directie; het aansturen en opvolgen ("coachen") van de medewerkers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de bepaling en realisatie van de doelstellingen van de directie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.