Afdrukken

Attaché A2 communicatiebeleid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DCO900

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Het definiëren, ontwikkelen en coördineren van strategische richtlijnen en operationele standaarden inzake communicatie binnen de federale overheid

teneinde

een transparante communicatiecultuur die inspraak bevordert binnen de federale overheid te creëren en het positieve imago van de federale overheid te bevorderen

 

Het begeleiden van de federale communicatoren

teneinde

de federale organisaties in staat te stellen de strategische richtlijnen en de globale aanpak te implementeren

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    het definiëren, ontwikkelen en implementeren van strategische richtlijnen en operationele standaarden inzake communicatie binnen de federale overheid

teneinde

    een coherent communicatiebeleid en een communicatiecultuur uit te bouwen binnen de federale overheid en zo een positief imago op te bouwen bij de burger

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van algemene richtlijnen voor de communicatie binnen de federale overheid (bijvoorbeeld via het uitgeven van gidsen voor de federale communicatoren)
  • Het definiëren van operationele richtlijnen omtrent het beheer van het ambtenarenluik van de federale portaalsite
  • Het uitwerken van generieke communicatiekanalen naar de federale ambtenaren toe (brochures, affiches, fedra, ...
  • Het management sensibiliseren en inspireren op communicatief vlak

 

Als
extern raadgever/adviseur
    Advies verlenen aan en het begeleiden van de communicatiediensten van de federale organisaties inzake het strategisch en operationeel communicatiebeleid en de organisatie van de communicatiedienst

teneinde

    de federale organisaties in staat te stellen een performant en coherent communicatiebeleid uit te stippelen en te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • Het begeleiden van de communicatiediensten en verantwoordelijken bij de implementatie van de algemene richtlijnen en operationele standaarden
  • Begeleiden bij het opstellen van communicatieplannen
  • het aanreiken van methodologieën, instrumenten en templates - coaching bij het gebruik ervan
  • Workshops bij de klant begeleiden
  • Inhoudelijk advies verlenen omtrent communicatie bij veranderingen binnen de organisatie

 

Als
adviseur inzake interne communicatie
    de interne klanten binnen de FOD P&O (projectleiders, stafdiensten) begeleiden bij het opstellen en het uitwerken van communicatieplannen conform het communicatiebeleid van de FOD P&O

teneinde

    de interne klanten in staat te stellen een duidelijke communicatie te voeren en de communicatiecultuur binnen de FOD P&O te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • Meewerken bij het opstellen van een communicatieplan voor de horizontale projecten van de FOD P&O (vb ontwikkelcirkels, BPR, loopbaan niveau A)
  • Coördinatie en opvolging van de communicatieacties van de FOD P&O (vb coördinatie van communicatieacties in het kader van het project loopbaan niveau A)
  • Advies verlenen over de communicatieactie en de gepaste communicatiekanalen en de evaluatie van de communicatieacties. Advies verlenen, sensibiliseren voor en coachen van de klanten inzake de kwaliteit van de communicatie.
  • Meezoeken naar oplossingen bij specifieke problemen
  • Het bevorderen van de interne communicatie binnen de FOD P&O

 

Als
communicatie-expert
    het ontwikkelen, plannen, coördineren, uitvoeren en evalueren van communicatieacties en communicatiemiddelen en het bewaken van de kwaliteit van de communicatie binnen de federale overheid

teneinde

    een positief imago van de FOD P&O en de federale overheid te promoten

 

Voorbeelden van taken
  • Het uitwerken en bewaken van de huisstijl van de overheid en de FOD P&O
  • het zoeken naar creatieve communicatieconcepten en kanalen voor het uitvoeren van communicatieacties
  • Via allerlei acties de communicatiecultuur binnen de federale overheid bevorderen, regelmatige evaluatie van de communicatieacties.
  • Kwaliteitscheck van de communicatieacties en publicaties van de FOD P&O
  • Het vertegenwoordigen van de federale overheid via publicaties en presentaties bijvoorbeeld op de rekruteringsdag Talent@public, diversiteitsdag, ...

 

Als
coördinator
    Het coördineren en dynamiseren van het netwerk, de werkgroepen en de discussiegroepen van de federale communicatoren

teneinde

    de federale communicatoren te professionaliseren en kennisoverdracht te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • Opbouw en vernieuwing van het communicatieplatform op de e-Community
  • Het plannen en inhoudelijk begeleiden van communicatienetwerken, meetings en discussiegroepen
  • Het bepalen van de inhoudelijke thema's aan de hand van de behoeften op het terrein. Het opstellen van de agenda
  • Coördinatie van de discussiegroepen
  • Evaluatie van de werking en de output van het netwerk

 

Als
projectleider
    Het aansturen en opvolgen van grote en complexe communicatieprojecten

teneinde

    een projectuitvoering conform de vooropgestelde resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • opmaak van lastenboeken, coördinatie van de contacten tussen klant en leverancier
  • het opstarten van projecten en opstellen projectplan
  • het beheer van het budget, het evalueren van het project, het opvolgen van de planning en rapportering
  • het bepalen van de scope, projectstructuur, methodologisch kader
  • het aansturen van projectmedewerkers

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake communicatieprocessen, methodieken en technologieën

teneinde

    de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen.

 

Voorbeelden van taken
  • vakliteratuur raadplegen, bench marking
  • deelname aan conferenties (zowel als deelnemer als als spreker)
  • deelnemen aan werkgroepen
  • het volgen van opleidingen
  • het opzoeken van best practices, de evolutie van nieuwe communicatietechnologieën opvolgen.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-Generaal (N-1)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.