Adviseur beleid internationale relaties (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD213
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Bemiddelaars Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het aansturen van de beleidsmedewerkers en het begeleiden van het team
teneinde
de werking binnen de organisatie te stroomlijnen en de internationale instrumenten en studies kenbaar te maken en op een adequate manier te gebruiken.
Als expert, het vertegenwoordigen van België in internationale en multinationale organen, met name actief deelnemen aan werkgroepen, alsook het voorbereiden, onderhandelen en beheren van internationale bilaterale en/of multilaterale sociale zekerheidsovereenkomsten
teneinde
de burgers een betere grensoverschrijdende bescherming op het vlak van sociale zekerheid te bieden en het Belgisch sociaal beleid transparanter te maken.
Het verlenen van omstandige juridische adviezen betreffende zeer complexe internationale dossiers
teneinde
het Belgisch sociaal beleid internationaal te verankeren.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke voor een specifiek internationaal coördinatieplatform (OESO, Eurostat, Raad van Europa, Bilaterale onderhandelingen, enz.)opvolgen van zeer complexe dossiers en standpunten m.b.t. dit platform voor alle takken van de sociale zekerheid
teneinde
het centraal coördinatie-, informatie- en contactpunt te zijn voor dit platform, zowel voor interne als externe actoren
Voorbeelden van taken
- het informeren en bevragen van de betrokken horizontale verantwoordelijken
- het vertalen van het globaal Belgisch standpunt naar het platform
- het verdedigen van het Belgisch standpunt tijdens de vergaderingen van het platform
- het verrichten van onderzoeken betreffende dit platform
- verantwoordelijk zijn voor alle activiteiten van de cel binnen dit platform
Alsleidinggevendeleiden, superviseren en aansturen van een of meer beleidsmedewerkers
teneinde
de beleidsdoelstellingen van de organisatie te realiseren
Voorbeelden van taken
- het geven van richtlijnen en doelstellingen
- het verdelen en toewijzen van de activiteiten en taken
- het overdragen van de kennis
- het opvolgen en bijsturen van de resultaten
Alsprojectleideruitvoeren van een of meerdere projecten
teneinde
de implementatie ervan vlot te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- het aansturen van externen
- het opmaken en opvolgen van het projectplan
- instaan voor het risicobeheer
- instaan voor het budgetbeheer
- instaan voor de valorisatie
Alsbeleidsanalistdetecteren van lacunes in de bestaande nationale en internationale reglementeringen en het toetsen van de nationale wetgeving aan de internationale reglementering (zogenaamde eurotoets)
teneinde
voorstellen tot verbetering te formuleren
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de reglementeringen, rapporteringen, tendensen
- zelfstandig functioneren in internationale context en op internationale platformen
Alsvertrouwenspersooncentraal contactpunt zijn voor de betrokken nationale en buitenlandse beleidscellen en voor de supranationale organisaties
teneinde
bij te dragen tot het voeren van een proactief beleid
Voorbeelden van taken
- het verzamelen en analyseren van relevante informatie
- het uitvoeren van onderzoeken
- het formuleren van inhoudelijke adviezen
Alscoachinstaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers, zowel op inhoudelijk als op procesmatig vlak
teneinde
hun motivatie en hun prestaties op een hoger niveau te brengen
Voorbeelden van taken
- ondersteunen op conceptueel vlak, het delen van ervaringen, het uitwisselen van standpunten
- het organiseren van vergaderingen rond specifieke thema's om het kennisniveau van de medewerkers op peil te houden
- het detecteren van de opleidingsbehoeften
- het bevorderen van de werksfeer en de samenwerking tussen de teamleden
Alsonderhandelaarverdedigen en valoriseren van het Belgisch standpunt inzake internationale thema's met betrekking tot sociale bescherming
teneinde
de leefbaarheid van het stelsel van de Belgische sociale zekerheid in internationaal perspectief te garanderen
Voorbeelden van taken
- het voorbereiden van onderhandelingsrondes
- het inwinnen en onderhandelen van standpunten van diverse Belgische belangengroepen inzake sociale bescherming in internationaal perspectief
- het coördineren van de onderhandelingswerkzaamheden van de delegatie in het buitenland in nauwe samenwerking met de FOD Buitenlandse Zaken en de diplomatieke vertegenwoordiging
- het coördineren van de verslaggeving van de onderhandelingsbesprekingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur van het domein Internationale Relaties
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de werkplanning, de activiteiten binnen het team
- de wijze waarop de activiteiten uitgevoerd worden (contacten en informatie-uitwisseling met Europese, supranationale en internationale organen
- het autonoom afhandelen van zeer complexe dossiers
- het uitbouwen van een netwerk bij de OISZ (Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid)
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelname aan studiedagen en opleidingen
- het uitvoeren van activiteiten die een strategische impact hebben op de algemene organisatie
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de regels en procedures omtrent de organisatie en de werking van de FOD Sociale Zekerheid en de DG Sociaal Beleid
- onderrichtingen, regelingen en methodologieën met betrekking tot concreet toegewezen opdrachten die eigen zijn aan het vakgebied
Welke vernieuwingen
- verbeteringen aan de werkmethodes voor het team
- voorstellen van nieuwe procedures om complexe informatie te verzamelen en te analyseren om de werking van de dienst te optimaliseren
- actief deelnemen aan processen die een strategische impact hebben op de algemene organisatie
Gebaseerd op welk referentiekader
- de aangebrachte ideeën en concepten zijn gebaseerd op de rijke ervaring en op een zeer grondige kennis van de sector
|