Attaché pensioendienst - Teamchef (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD255
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het leiden van een operationele pensioendienst, in overeenstemming met de beleidsdoelstellingen van de instelling en het beheerscontract en rekening houdend met de richtlijnen van de hiërarchie en de wettelijke bepalingen
teneinde
op een efficiënte manier de doelstellingen van de dienst te bereiken en de toepassing van het gelijkheidsprincipe bij de behandeling van de sociaal verzekerden te garanderen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet sturen van de medewerkers en het organiseren van de dienst volgens de geijkte praktijken (en op basis van de bestaande voorschriften)
teneinde
de operationele doelstellingen te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het geven van richtlijnen aan de groepsverantwoordelijken en het verdelen van de taken onder de medewerkers in functie van hun competenties en in functie van de prioriteiten, onder toezicht van de directeur van een pensioendienst en met advies van meer ervaren diensthoofden
- het superviseren van het werk, het bijhouden en interpreteren van statistieken om de efficiëntie na te gaan (en het ter validatie doorgeven ervan aan de directeur van de pensioendienst)
- het informeren van en rapporteren aan de hiërarchie
- instaan voor het administratief beheer van het personeel (verloven, afwezigheden), het materieel en de informatica (het bepalen van de behoeften, het verrichten van aanvragen) om de continuïteit van de dienst te verzekeren (onder regelmatig toezicht van de directeur van de pensioendienst)
- het bepalen van de opleidingsbehoeften in functie van het werk (met behulp van meer ervaren collega's)
Alscoachhet continu opleiden, ondersteunen en begeleiden van de medewerkers
teneinde
hun persoonlijke competenties te vergroten en hun autonomie te bevorderen
Voorbeelden van taken
- het stimuleren van de groepsverantwoordelijken en medewerkers tot het nemen van initiatieven (op basis van de reeds gebruikte goede praktijken)
- het motiveren van de medewerkers en hen begeleiden bij de implementatie van de nieuwe wetgeving en processen door informatie over te dragen
- het inschatten van de capaciteiten van de medewerkers en deze optimaal proberen te benutten (eventueel met behulp van meer ervaren collega's)
- luisteren naar de medewerkers en hen helpen bij het zoeken naar oplossingen of bij het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de dienst
- het geven van constructieve feedback
Alsspecialist/experthet geven van onderbouwd advies binnen zijn/haar expertisedomein aan de medewerkers binnen de pensioendienst inzake praktische vraagstukken
teneinde
de nodige ondersteuning te bieden bij de afhandeling van complexere dossiers
Voorbeelden van taken
- het geven van richtlijnen voor de toepassing van de wetgeving
- het opmaken van rapporten en het opvolgen ervan
- op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de sociale zekerheid door onder andere een advies/standpunt te vragen aan de directeur of aan meer ervaren collega's
- meewerken aan de analyse van nieuwe informaticatoepassingen
- deelnemen aan verschillende projecten
Alsvertegenwoordiger van de diensthet onderhouden van de relaties met de interne (voornamelijk de andere diensthoofden) en externe klanten, partners, organisaties en overlegorganen indien dit relevant is voor de pensioendienst
teneinde
de visie en de waarden van de organisatie en de dienst uit te dragen
Voorbeelden van taken
- bereikbaar zijn als contactpersoon van de dienst
- het uitbouwen van een netwerk van contacten
- het onderhouden van relaties met de partners
Alsopleiderhet overdragen van de verworven kennis binnen de dienst
teneinde
de deskundigheid en autonomie van de groepsverantwoordelijken en medewerkers te verhogen
Voorbeelden van taken
- het voorstellen van de kennis van de materie, de methodes en processen
- het formeel opleiden van de teamchefs en/of medewerkers in deze kennis
- toezien op de goede opleiding 'on-the-job' voor de nieuwe medewerkers
Alsevaluatorhet voeren van individuele gesprekken met de medewerkers en/of groepsverantwoordelijken, in het kader van de ontwikkelcirkels
teneinde
de problemen te detecteren en de te ontwikkelen competenties te bepalen
Voorbeelden van taken
- het voeren van functie- en planningsgesprekken
- het voeren van functioneringsgesprekken
- het voeren van evaluatiegesprekken
- het opmaken en doorgeven van de bijhorende documenten aan de HR-diensten (human resources)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie
|
richtlijnen, dienstnota's, parlementaire vragen
|
schriftelijk, mail, mondeling
|
dagelijks
|
Belgisch staatsblad, rechtspraak
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
elektronisch, schriftelijk
|
dagelijks
|
andere diensten
|
info over de toepassing van de wetgeving en procedures
|
schriftelijk, mail, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
medewerkers
|
rapporten
|
pers contact, mail, tel
|
dagelijks
|
dienst communicatie
|
nieuws
|
intra- en internet
|
dagelijks
|
CIMIRE (Compte Individuel Multisectoriel-Multisectoriële Individuele Rekening
|
loopbaangegevens
|
elektronisch
|
dagelijks
|
instellingen in binnen en buitenland
|
info om de pensioenwetgeving toe te passen
|
schriftelijk
|
dagelijks
|
media
|
nieuws
|
schriftelijk
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie
|
rapporten
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
regelmatig
|
burgers, klanten en hun vertegenwoordigers
|
info over pensioenen
|
schriftelijk, persoonlijk contact, mail, telefonisch
|
dagelijks
|
andere instellingen in binnen en buitenland
|
info over pensioenbeslissingen, loopbaan, wetgeving
|
schriftelijk, elektronisch
|
dagelijks
|
medewerkers
|
richtlijnen
|
schriftelijk, mail, persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere diensten
|
toepassing en aanpassing van de wetgeving
|
informeel, schriftelijk, mail
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur pensioendienst (DSD154)
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het dagelijks beheer van de dienst (wie verzekert de permanentie, enz.)
- het administratief beheer van het personeel (verloven, opleiding, evaluatie, enz.) op basis van de gebruiken binnen de pensioendienst
- de samenwerking met andere diensten
De functie moet autorisatie vragen voor
- het aanvragen van materieel of ICT-toepassingen
- het overmaken van verslagen aan de hiërarchie
- de officiële briefwisseling
- ingrijpende veranderingen in de organisatie van de dienst
- het wijzigen van formulieren
Impact
Totaal werkbudget entiteit
er is geen werkbudget voorzien per entiteit
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving inzake de pensioenen, het handvest van de sociaal verzekerde
- de beslissingen van de Raad voor Uitbetaling
Welke vernieuwingen
- het aanbrengen van verbeteringen aan de manier van werken
- het ontwerpen van bepaalde eenvoudige informaticatoepassingen om het werk te vereenvoudigen
- het leveren van de nodige informatie aan het ICT-personeel om nieuwe informaticatoepassingen te ontwikkelen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de richtlijnen van de hiërarchie
|