Adviseur-generaal personeel, financiën, logistiek - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA118
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
de diverse diensten waarvoor hij verantwoordelijk is, uitwerken, coördineren en beheren
teneinde
de doelstellingen die vervat zijn in de opdrachten van die diensten (beheer van de financiële, menselijke, logistieke en informaticamiddelen van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen - RSVZ) te behalen
de administrateur-generaal informeren
teneinde
hem toe te laten het beleid te bepalen en te evalueren
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke van de directies Financiën-Logistiek-Personeelde opvolging van de werking van de diensten waarvoor hij verantwoordelijk is, organiseren, coördineren en waarborgen
teneinde
te zorgen voor de optimale werking van die diensten door een gepaste strategie te ontwikkelen in termen van doelstellingen die behaald moeten worden en (financiële, technische en menselijke) middelen die aangewend moeten worden, alsook door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren.
Voorbeelden van taken
- het team van de dienstverantwoordelijken coördineren en motiveren
- bemiddelen bij problemen waarvoor geen gepast antwoord bestaat binnen of tussen de diensten, zowel op intern als extern niveau, in samenspraak met zijn directe medewerkers en de administrateur-generaal
- het beheer van de organisatie van de diensten controleren, hun werking optimaliseren alsook interne procedures en werkingsregels vastleggen en invoeren
- het management van de terbeschikkingstelling van de informaties die vereist zijn binnen de diensten en het management van de informaticatoepassingen controleren
- de ontwikkeling en het beheer van de prestaties van de medewerkers controleren
Alsdirectiechefop collegiale wijze deelnemen aan het opstellen en het meedelen van de strategische visie van het Rijksinstituut alsook aan de implementatie van die visie
teneinde
de evolutie van de opdrachten alsook de praktische organisatie van de openbare instelling van sociale zekerheid te voorzien en te beheren
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de vergaderingen van de directiechefs : de te volgen richtsnoeren gezamenlijk bepalen, de te ondernemen acties plannen, aan het besluitvormingsproces deelnemen
- adviezen uitbrengen m.b.t. het uitwerken van de strategische visie van het Rijksinstituut uitgaande van de waarden van het Rijksinstituut, en m.b.t. de organisatiestructuur en de financiële, technische en menselijke) middelen die aangewend moeten worden.
- meewerken aan het management van de bestuursovereenkomst en het bestuursplan alsook aan het opstellen en het opvolgen van strategische projecten
- meewerken aan het management van de relaties met de voogdijoverheid, de klanten, de partnerinstellingen en de andere openbare instellingen van sociale zekerheid
- deelnemen aan de vergaderingen van de Directieraad voor de reglementaire beslissingen, van het Basisoverlegcomité, van de Stagecommissie, enz.
Alsverantwoordelijke van de dienst Financiënde dienst Financiën sturen zowel wat betreft het opstellen van de budgetten (beheersbegroting en opdrachtenbegroting) als wat betreft het opvolgen van de financiën en van de (budgettaire, economische en analytische) boekhouding
teneinde
aan de betrokken dienst toe te laten zijn opdrachten te verwezenlijken en de doelstellingen die hem toegekend zijn te behalen en aan het management de zekerheid te geven van een goed financieel en budgettair beheer van het Rijksinstituut
Voorbeelden van taken
- de werking van de financiële dienst organiseren en coördineren
- het team van de personeelsleden van niveau A leiden
- ervoor zorgen dat de procedures op het niveau van de begroting, de schatkist en de boekhouding goed verlopen
- op eigen initiatief of op verzoek van het management, adviezen uitbrengen aangaande diverse vragen m.b.t. het beheer van de budgettaire middelen
- de dienst Financiën vertegenwoordigen bij interne en externe organisaties
Alsverantwoordelijke van het hr-managementde dienst sturen die belast is met het administratieve beheer van het personeel en het hr-management
teneinde
aan de betrokken dienst toe te laten zijn opdrachten te verwezenlijken en de doelstellingen die hem toegekend zijn te behalen
Voorbeelden van taken
- de structurele organisatie leiden
- het beheer van de competenties leiden
- de selecties, aanwervingen, opleidingen leiden
- de administratie van het personeel leiden, zowel wat betreft het loopbaanbeheer als de bezoldiging van het personeel
- de maatschappelijke en medische bijstand leiden
Alsverantwoordelijke van de Logistiekde directie Logistiek sturen
teneinde
aan de betrokken dienst toe te laten zijn opdrachten te verwezenlijken en de doelstellingen die hem toegekend zijn te behalen
Voorbeelden van taken
- het beheer van de gebouwen leiden (centraal bestuur en 12 gewestelijke kantoren)
- het beheer van de overheidsopdrachten controleren
- het beheer van het onthaal, de verzending, de drukkerij en de werkplaats superviseren
- het beheer van de huishoudelijke dienst (aankopen en bevoorradingen) superviseren
- het beheer van het beleid inzake duurzame ontwikkeling superviseren
Alsverantwoordelijke van de informaticacoördinatiede grote strategische lijnen van de dienst Informatica opstellen en de werking van de dienst superviseren
teneinde
aan die dienst toe te laten zijn opdrachten te verwezenlijken en bij te dragen tot een betere doeltreffendheid van de instelling
Voorbeelden van taken
- de relaties met de informaticaleveranciers beheren
- het beheer van de informaticaovereenkomsten superviseren
- de kosten van de informaticaprojecten controleren
- aan vergaderingen deelnemen van het coördinatiecomité informatica
Alsvertegenwoordiger van de directiede externe relaties beheren
teneinde
het merkimago van het Rijksinstituut alsook de informaties die aan derden gestuurd worden, controleren en ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- binnen de grenzen van de delegaties die hem toegekend zijn, het RSVZ officieel vertegenwoordigen, in de externe contacten met de kabinetten, de andere instellingen, de andere overheden, de openbare diensten, de controleorganen (regeringscommissarissen), enz.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep
|
wekelijks
|
management
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
management
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
medewerkers
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
medewerkers
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
medewerkers
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
medewerkers
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
medewerkers
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
medewerkers
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
wekelijks
|
management
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
wekelijks
|
management
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
vragen, wetgeving
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de administrateur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- materies die vastgelegd zijn door de delegaties die toegekend zijn door de Raad van Beheer, onder andere :
- kostenstaten goedkeuren m.b.t. de terugbetaling van gemaakte kosten en/of de toekenning van diverse soorten uitkeringen
- aanvragen voor bestelbonnen en goedkeuringen van facturen en creditnota s tekenen (budget Logistiek, Financiën en Informatica)
- bestelbonnen tekenen tot 8000 EUR
- kwijting geven van de bedragen die gestort zijn door de schuldenaars van bedragen aan het RSVZ
- de facturen voor verleningen van diensten, de facturen voor leveringen, en de loonstaten die ter goedkeuring van de uitvoering van werken worden voorgelegd, tekenen, zonder beperking van het bedrag
- de attesten of verklaringen m.b.t. het personeel inzake salarissen, sociale prestaties of diverse uitkeringen tekenen ; de attesten m.b.t. de opdrachten van het RSVZ tekenen
- alle betalingsmiddelen m.b.t. de uitgaven of de overdrachten die door een bevoegd ambtenaar ondertekend zijn, tekenen
- de brieven, nota s en andere documenten tekenen m.b.t. de materies die onder zijn bevoegdheid vallen
De functie moet autorisatie vragen voor
- andere materies dan die welke vastgelegd zijn door de delegaties die toegekend zijn door de Raad van Beheer
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Beheersbudget : 50 miljoen euro - opdrachtenbudget : 4 miljard euro
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. aantal personeelsleden van niveau A waaraan leiding wordt gegeven : 15
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving en reglementering die relevant is voor het Rijksinstituut
- statuut van het overheidspersoneel
- regels van de Commissie voor Normalisatie van de boekhouding van de OISZ
Welke vernieuwingen
- optimalisatie en automatisering van de werkprocedures
- aan het management oplossingen en alternatieven voorstellen m.b.t. budgettaire en financiële problemen
Gebaseerd op welk referentiekader
- samenwerking met de andere openbare instellingen van sociale zekerheid, de Smals/MvM, de partnerinstellingen, enz.
- initiatieven die uitgaan van de horizontale FOD s (onder andere de FOD Personeel en Organisatie en de FOD Budget en Beheerscontrole) en andere FOD s (onder andere de FOD Sociale Zekerheid)
- zijn eigen ervaring in de voorgaande functies
|