Afdrukken

Adviseur managementondersteuning - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA704

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het coördineren en leiden van de medewerkers, het verlenen van adviezen en ondersteuning aan de manager op beleids-, organisatorisch en inhoudelijk vlak en het bevorderen van de relaties tussen de diensten (voornamelijk) binnen de organisatie

teneinde

de strategie van de organisatie te ontwikkelen en de goede werking van zijn/haar dienst te optimaliseren.

 

Resultaatgebieden
Als
strategisch adviseur
    meewerken aan de opstelling van het managementplan en/of de actieplannen en het beantwoorden van vragen die aan de manager zijn gericht

teneinde

    de strategie en objectieven van de manager te helpen bepalen en bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • het verlenen van advies (schriftelijk, mondeling) bij het opstellen van de strategische en operationele plannen en/of bij de uitvoering ervan
  • het leiden van of deelnemen aan het beheer van strategische projecten binnen het managementproces en waken over de realisatie van de werkzaamheden van de functionele specialisten
  • het opvolgen van de relevante reglementeringen, technische aspecten, het desgevallend opstellen van reglementeringen, enz.
  • het bijstaan van de manager bij en deelnemen aan de reflectie inzake de tactische actiepunten en de structuur van de FOD in functie van de internationale belangen en de nationale prioriteiten

 

Als
leidinggevende
    het leiden, begeleiden, sturen, motiveren, opvolgen en evalueren van zijn/haar team van medewerkers

teneinde

    de uitvoering van de opdrachten en van de strategische objectieven te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van ieders rol
  • het verdelen en coördineren van het werk
  • het opvolgen van de uitvoering van de taken, evalueren
  • het informeren en begeleiden van de medewerkers, het ondersteunen van hun ontwikkeling, enz.
  • het ontwikkelen van een teamgeest

 

Als
vertegenwoordiger van de manager
    het opnemen van contact, in zijn/haar naam of voor zijn/haar rekening en hem/haar intern en extern vertegenwoordigen

teneinde

    hem/haar bij te staan bij de dagelijkse leiding en behandeling van complexe en/of gevoelige dossiers.

 

Voorbeelden van taken
  • fungeren als tussenpersoon tussen de manager en diverse gesprekspartners
  • het ontvangen van bepaalde personen ter voorbereiding van ontmoetingen met de manager
  • diverse contacten om bepaalde complexe en/of gevoelige dossiers voor te bereiden en de behandeling ervan te vergemakkelijken

 

Als
administratief coördinator
    het plannen, verdelen en opvolgen van opdrachten en voor de manager bestemde dossiers van de medewerkers en diensten

teneinde

    de door de manager verwachte resultaten te kunnen behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen en verspreiden van de briefwisseling
  • het centraliseren, verspreiden, voorbereiden, enz., van dossiers
  • het coördineren en plegen van overleg met de operationele algemene directies, de stafdiensten of andere (horizontale stafdiensten P&O (Personeel en Organisatie), B&B (Budget en beheerscontrole), ICT (Informatie- en Communicatietechnologie), de communicatiedienst, &); het bevorderen van de samenwerking; het uitwisselen van informatie, &; het organiseren van vergaderingen; het opstellen van rapporten; alsook het opvolgen van beslissingen, enz.
  • het plannen van opdrachten en de behandeling van dossiers, het uitschrijven van richtlijnen; het houden van toezicht op de termijn, de procedures, de vorm, enz. het verlenen van advies (schriftelijk, mondeling, op vergaderingen), antwoorden op vragen (van binnenshuis, van de voorzitter van het directiecomité, van de beleidsvoorbereidende cel, van buitenstaanders en ook van burgers), antwoorden op parlementaire vragen, enz.
  • het informeren van en rapporteren aan de manager/medewerkers/diensten

 

Als
kwaliteitsbeheerder
    instaan voor de kwaliteit van de correspondentie, dossiers, werkprocedures, enz.

teneinde

    de opdrachten van de dienst optimaal te vervullen.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de kwaliteit van uitgaande stukken (het nagaan van de inhoud en vorm, bijsturen, valideren, enz.), antwoorden op vragen, het opvolgen van dossiers, enz.
  • het evalueren en verbeteren van de eigen en andere werkprocedures (reactietijd, kwaliteit, enz.), ...
  • het evalueren en verbeteren van de communicatie

 

Als
informatiebeheerder, facilitator
    het verzamelen van informatie en het bevorderen van de interne en externe communicatie

teneinde

    de medewerkers en diensten te ondersteunen in de realisatie van hun opdrachten.

 

Voorbeelden van taken
  • het verzamelen, filteren en doen doorstromen van informatie: binnen de dienst en van binnen naar buiten en vice versa
  • aanspreekpunt zijn voor de operationele algemene directies, stafdiensten of andere diensten, antwoorden op vragen (van zowel binnens- als buitenshuis waaronder burgers), het ontwikkelen van relaties
  • interne en externe communicatie, het uitbouwen van netwerken, onderhandelen
  • het desgevallend verschaffen of coördineren van informatie voor het internet en intranet
  • desgevallend projectverantwoordelijke zijn

 

Als
raadgever-expert in een of ander domein (juridisch, wetenschappelijk, sectorieel, ...)
    het voorbereiden van specifieke of technische dossiers en eraan meewerken met anderen

teneinde

    een goede behandeling en uitwerking van deze dossiers te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • het behandelen van dossiers met zijn/haar expertise, meestal in samenwerking met anderen
  • deelnemen aan werkgroepen, symposia, congressen, enz.
  • het opvolgen van technische aspecten, het nagaan van technische dossiers, antwoorden op parlementaire vragen, enz.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

manager

beslissingen, instructies, vragen, raad, opdrachten, toelatingen,...

alle

dagelijks

medewerkers

afgewerkt werk, vragen

alle

dagelijks

andere diensten (staf-,...)

vragen...

alle

dagelijks

desgevallend beleidsvoorbereidende cel, minister,...

vragen

schriftelijk, mondeling

ad hoc

burgers (studenten,...)

vragen, klachten

schriftelijk, mondeling

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

manager

feedback, antwoorden, voorstellen,...

alle

dagelijks

medewerkers

beslissingen, instructies, vragen, technische informatie, opdrachten...

alle

dagelijks

andere diensten (staf-,...)

antwoorden, suggesties,...

alle

dagelijks

desgevallend beleidsvoorbereidende cel, minister,...

adviezen, antwoorden,...

schriftelijk, mondeling

ad hoc

burgers (studenten,...)

antwoorden

schriftelijk, mondeling

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de manager (directeur-generaal of voorzitter van het directiecomité)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • correcties op bepaald werk (dossiers, correspondentie, ...) van anderen (medewerkers, andere diensten)
  • de dagelijkse werking van de dienst
  • het voorzitten van bepaalde vergaderingen, enz.
  • grens: strategische en politieke problematieken

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • zaken die een budgettaire impact hebben
  • dossiers die een strategische impact kunnen hebben
  • dossiers die een invloed hebben op de positionering

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • reglementering
  • instructies van de politieke overheid

 

Welke vernieuwingen
  • het optimaliseren van werkprocessen
  • het verbeteren van de werking van de dienst
  • voorstellen betreffende het strategisch en operationeel plan voor het verbeteren van de werking van de FOD

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.