Attaché beheer van het SOLVIT-netwerk (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIS007
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 12. Internationale Relaties (IS)
Doel van de functie
Fungeren als contactpersoon voor de burger en de bedrijven
teneinde
de problemen op te lossen die zich voordoen met betrekking tot de toepassing van de reglementering inzake de Interne Markt van de Europese Unie (vrij verkeer van personen, diensten, kapitaal en goederen).
Fungeren als signaalfunctie met betrekking tot het functioneren van de Interne Markt
teneinde
de beleidsverantwoordelijken te sensibiliseren voor die domeinen waar de reglementering inzake de Interne Markt in België niet of niet helemaal wordt toegepast door de Belgische overheden.
Resultaatgebieden
Alsadministratief medewerkerhet op zelfstandige en georganiseerde wijze beheren van de dossiers
teneinde
de toegang tot de informatie te vergemakkelijken en te structureren
Voorbeelden van taken
- instaan voor de eerste evaluatie van de ingediende dossiers (door de burger of het bedrijfsleven)
- het voorbereiden van het dossier voor behandeling en het controleren ervan op volledigheid
- het inbrengen van het dossier in de SOLVIT-databank
- het voorbereiden van het dossier voor de hiërarchische meerdere
- het klasseren van de afgewerkte dossiers; alsook het verstrekken van antwoorden aan de aanvragers
Alsextern/intern raadgever/adviseurhet behandelen van de ingediende en weerhouden dossiers
teneinde
een oplossing te vinden voor het gestelde probleem
Voorbeelden van taken
- het leggen van contacten met de experts van de bevoegde Belgische autoriteiten (zowel federaal als gefedereerd)
- het opzoeken van de relevante Europese wetgeving
- het opzoeken van de relevante Belgische wetgeving (met aandacht voor de omzetting van de EU-reglementering in nationaal recht)
- het opnemen van contact met de andere Solvit-centra (EU-collega's)
- het informeren van de betrokken burger/het betrokken bedrijf over de de vorderingsstaat van het dossier
Alsinformatieambtenaarhet verstrekken van informatie over allerlei problemen in verband met de Europese Unie en het SOLVIT-netwerk
teneinde
de burger wegwijs te maken in de Europese instellingen en de correcte toepassing van de reglementering inzake de Interne Markt
Voorbeelden van taken
- fungeren als aanspreekpunt voor de burger
- het opzoeken van informatie over de werking van de Europese instellingen
- het op peil houden van het kennisniveau
- het verstrekken van informatie over het Solvit-netwerk via de media
- het vertrouwd maken van de Belgische administraties met de Solvit-dienstreglementering
Alsgeschilbeheerder / bemiddelaaroptreden als tussenpersoon tussen de burger/het bedrijf en de Belgische autoriteiten
teneinde
een oplossing te vinden als problemen opduiken bij een onvolledige toepassing van de reglementering inzake de Interne Markt door de Belgische autoriteiten
Voorbeelden van taken
- het leggen van contacten met de Belgische autoriteiten
- het leggen van contacten met de experts van de Europese Commissie
Alskennisbeheerderhet onderhouden van contacten met de Europese collega's
teneinde
op de hoogte te blijven van de recentste ontwikkelingen inzake de Interne Markt en te leren uit de ervaringen van deze collega's
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de trimestriële Solvit-werkgroepen
- informeel en formeel netwerken
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
de Europese Commissie
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere Europese landen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
de Europese Commissie
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere Europese landen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter van het directiecomité (N), de directeur-generaal Europese Zaken en Coördinatie (N-1)
de coördinator van de Raad van de EU: N-2
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het al dan niet aannemen van een dossier (op basis van relevantie)
- het afsluiten van een dossier
- de organisatie van het werk
- deelname aan vergaderingen
- het verstrekken van antwoorden aan privépersonen en ondernemingen
De functie moet autorisatie vragen voor
Impact
Totaal werkbudget entiteit
1.223.389.000 euro
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de EU-reglementering inzake de Interne Markt
- de Belgische wetgeving op basis van de EU-reglementering
Welke vernieuwingen
- de verbetering van de werkmethode
- voorstellen aan Belgische lokale overheden om de wetgeving van de Interne Markt beter toe te passen
Gebaseerd op welk referentiekader
- feedback van de hiërarchie: ontwikkelcirkels
- feedback van de collega's van het Solvit-netwerk
|