Afdrukken

Adviseur-generaal middelgroot werkloosheidsbureau - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD129

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het leiden en beheren van een werkloosheidsbureau in het kader van de missie van de RVA

teneinde

door een coherente en gecoördineerde uitvoering de verwachte bijdrage te leveren om de resultaten voor rechthebbenden, opdrachtgevers en medewerkers op optimale wijze te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    realiseren van de normen en doelstellingen door planning en coördinatie

teneinde

    de normen en doelstellingen van het werkloosheidsbureau te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de resultaten van dossiers (werkloosheid, attesten, loopbaanonderbreking, tijdskrediet, &), controles en projecten op basis van interne controle en opvolging van de activiteiten via boordtabellen, opvolgingssystemen (kostprijscalculatie, MISUS (Management Information System for Unemployment Services), &) en via vergaderingen
  • het ondernemen van bijsturende acties op basis van interne controle en opvolging van de activiteiten via boordtabellen, opvolgingssystemen (kostprijscalculatie, MISUS, &) en via vergaderingen
  • lokale beleidsformulering vanuit de algemene strategie

 

Als
leidinggevende
    beheren van de toegewezen middelen (toewijzen, inzetten)

teneinde

    de werking van de verschillende diensten te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het inzetten van het personeel en informatica
  • (goedkeuren tot) het aanwenden van de budgettaire enveloppe
  • het opvolgen van de budgettaire enveloppe
  • het doorgeven van aanvragen inzake personeelsbehoeften en deze verantwoorden bij de directeur HRM

 

Als
leidinggevende
    aansturen van het personeel

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van doelstellingen
  • ondersteunen en motiveren
  • het stimuleren van de ontwikkeling van medewerkers via functioneringsgesprekken en coaching
  • het voeren van functioneringsgesprekken
  • het detecteren van opleidings- en begeleidingsbehoeften bij de medewerkers

 

Als
tussenpersoon
    stimuleren en organiseren van de interne communicatie

teneinde

    zowel alle medewerkers van het bureau als de hiërarchische oversten correct te informeren

 

Voorbeelden van taken
  • het vertalen van het beleid (top-down): jaardoelstellingen, maanddoelstellingen en projecten vertalen in richtlijnen aan de adjunct van de directeur, de diensthoofden en teamchefs
  • het terugkoppelen (bottom-up) naar de hiërarchie van de communicatie op de werkvloer (bijvoorbeeld via Bouillon)

 

Als
vertegenwoordiger
    beheren van de externe relaties (uitbetalingsinstellingen, administraties en overheidsinstellingen, werkgevers, werknemers- en werkgeversorganisaties, de Federale Ombudsman, de media)

teneinde

    via de goede samenwerking met andere instellingen en organisaties de eigen missie en strategie te kunnen realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het spontaan of op vraag informeren van de externe contactpersonen
  • het bijwonen en/of opvolgen van de externe vergaderingen

 

Als
beleidsadviseur
    adviseren over het beleid t.a.v. RVA-top

teneinde

    bij te dragen tot de uitvoering van de beleidsdoelstellingen van de RVA

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan strategische veranderingsprojecten
  • het leiden van of deelnemen (op vraag of aanduiding) aan nationale projecten

 

Als
organisator
    actief bijdragen aan de beleidsformulering en de implementatie ervan via adviezen aan de top

teneinde

    de organisatie haar beleidsdoelstellingen te laten halen

 

Voorbeelden van taken
  • het vertalen van de strategie naar het operationele niveau
  • het formuleren en implementeren van jaarlijkse actieplannen
  • het innoveren/verbeteren van de werking
  • het organiseren van punctuele acties n.a.v. risicobeheer en de tevredenheidsenquête

 

Als
verantwoordeljke
    rapporteren aan het management (via Interne Audit aan de administrateur-generaal)

teneinde

    het management over de activiteiten en resultaten van het werkloosheidsbureau te informeren

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van het maandverslag (het relativeren van de jaarlijkse statistieken, verslaggeven over genomen remediëringsacties, het formuleren van de geobjectiveerde behoeftevraag met het oog op verbetering)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), regelementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

maandelijks, ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke vragen, studierapporten

per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

uitbetalingsinstellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

media

studiemateriaal, studierapporten, artikelen

per brief, e-mail, mediakanalen

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks, ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier

maandelijks, ad hoc

syndicaten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informee, per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

media

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

juristen/advocaten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen

per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de toepassing van de reglementering (cf. art 142 van het KB 25-11-1991)
  • interne verdeling van de toegewezen middelen (personeel/informatica)
  • toegewezen enveloppe van werkingskosten (zie rubriek 8)
  • het organiseren van het werkloosheidsbureau
  • reacties aan de media
  • punctuele acties n.a.v. CAF7 (personeelstevredenheidsenquête) en risicobeheer
  • en dit binnen de strategische en operationele beleidslijnen
  • jaarlijkse actieplannen
  • voorstellen tot strategische projecten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • bijkomende aanwervingen of vervangingen
  • behoeften inzake informatica
  • andere werkingskosten dan diegenen die in de enveloppe vermeld worden (inhoud van de enveloppe infra)
  • (andere vervoerskosten, onderhoud en herstellingen (lokalen, meubilair en materieel, machines), de huur van meubilair, materiaal en diverse machines, farmaceutische producten, drukwerk (andere dan werkloosheid), papier en karton, het wassen van linnen, aankoop (huislinnen en werkkledij, meubilair en materiaal, burelen, meubilair en materieel voor de mess, vervoermateriaal, andere machines), frankeerkosten, telefoon, telex en telegraaf, klein kantoormateriaal; klein materiaal voor de mess en de kantine, reproductie en drukmachines)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

gemiddeld 8.415.686, 29 euro

 

Eigen werkbudget

gemiddeld 150.310 euro (budgettaire enveloppe)

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. budgettaire eenheden gemiddeld 210, 82

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het ruime domein van de wetgeving in verband met werkloosheid, loopbaanonderbreking, brugpensioen en activering, wijzigingen in richtlijnen en instructies die hiermee verband houden
  • bestuursovereenkomst, missie en strategie van de RVA
  • richtlijnen en beslissingen van het beheerscomité en van de leidende ambtenaren

 

Welke vernieuwingen
  • van deze functie wordt deelname aan de uitvoering van de strategische veranderingsprojecten verwacht door:
  • leiding of deelname aan nationale projecten
  • coaching van lokale jaarlijkse actieplannen, waarvan sommige een verplicht karakter hebben
  • organisatie van punctuele acties n.a.v. risicobeheer en CAF7 (tevredenheidsenquête voor het personeel)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bestuursovereenkomst en bestuursplan
  • jaarlijks beleidsplan (herfstseminarie)
  • missie en beleid van de RVA, bestuursovereenkomst en bestuursplan

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.