Attaché A2 algemene diensten - Adjunct van de directeur-generaal (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA045
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Strategisch adjuncten Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het bijstaan van de directeur-generaal bij het beheer en de coördinatie van de directie-generaal (DG) in het kader van de veiligheid van de voedselketen
teneinde
bij te dragen tot het optimaal bereiken van de doelstellingen die voor de DG in haar geheel worden gesteld.
Het vervullen van de opdrachten met eerbied voor de door de directeur-generaal gegeven richtlijnen, en dit door optimaal gebruik te maken van de beschikbare begrotingsmiddelen, menselijke middelen en materiële middelen
teneinde
de behoorlijke werking van de DG en haar interactie met de andere DG's of diensten te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsadviseuradviezen overbrengen aan de directeur-generaal en aan de personeelsleden van de Algemene Diensten betreffende de regelgeving en de specificiteit van alle diensten (begroting, personeel, logistiek, juridische aspecten, ICT, ...)
teneinde
voor een goede omkadering te zorgen voor de medewerkers en hen in hun beslissingen te oriënteren.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan overleg in zijn/haar technisch of reglementair vakgebied
- technische en reglementaire opleidingen voorzien voor de medewerkers
- instaan voor contacten met de externe stakeholders van het FAVV op het vlak van begroting, personeel, logistiek, juridische aspecten, ICT, enz. en zich beschikbaar tonen om in eerste instantie een antwoord te bieden op de specifieke vragen
- ingewikkelde dossiers superviseren en instuderen
- de verzameling van samenstellende elementen van de ingewikkelde dossiers vergaren of superviseren; deelnemen aan conferenties en vergaderingen om zijn/haar kennis bij te schaven; antwoorden op vragen van derden, klanten en andere besturen over alles wat het binnen de dienst behandelde vakgebied aangaat; technische raad opperen die specifiek is voor het voorwerp van de DG, algemene raad geven ofwel schriftelijk ofwel mondeling
Alsmedewerkersamenwerken met de directeur-generaal voor de implementatie van de organisatie van het werk en van de strategie van de DG
teneinde
de werking ervan te optimaliseren.
Voorbeelden van taken
- de interne stromen en processen van de DG analyseren
- besluiten trekken uit deze analyses en de strategie van de DG bepalen
- nadenken over verbeteringen inzake organisatie en mogelijke strategieën en deze voorstellen aan de directeur-generaal
- deze verbeteringen inzake organisatie alsook de verbeteringen op het strategische vlak in werking stellen
- de doelstellingen die bereikt dienen te worden bepalen en de opvolging ervan verzekeren in samenwerking met de directeur-generaal
Alsadjunct van de directeur-generaalde werkzaamheden van de DG plannen en coördineren in overleg met de directeur-generaal
teneinde
de normen en doelstellingen van de DG te verwezenlijken.
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de opstelling van een planning, de bepaling van de prioriteiten, de organisatie en de opvolging van de taken
- de concrete instructies, opdrachten of de verantwoordelijkheden overmaken aan de rechtstreekse medewerkers en hen daarover informeren
- de resultaten vernieuwen, verbeteren en opvolgen
- verslag uitbrengen bij de directie en maandverslagen voorbereiden en verwezenlijken
- de ondernomen acties ondersteunen, plaatselijke begeleidingsformules leveren door het volgen van de algemene strategie, actief bijdragen tot de formulering van de strategie van de DG en haar implementatie, alsook de strategie vertalen op een operationeel niveau
Alstussenpersoon en interne contactpersoonvoor de hiërarchische meerderen en de collega's de interne communicatie en het overleg betreffende het werk van de DG onderhouden
teneinde
de boodschappen binnen de dienst en tussen de verschillende diensten duidelijk over te brengen.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan overlegvergaderingen
- de planning van zijn/haar DG doen overeenkomen met die van de andere DG's of diensten en met de prioriteiten die door de hiërarchische meerderen worden vastgesteld
- de dienstnota's en de nieuwe regels en procedures opvolgen en filteren
Alspedagoogzijn/haar kennis overbrengen binnen de DG
teneinde
de medewerkers in staat te stellen hun deskundigheidsvakgebied en hun zelfstandigheid in hun werk te vergroten.
Voorbeelden van taken
- zijn/haar kennis, expertise en methodes voorstellen
- zijn/haar kennis, expertise en methodes overbrengen
- zijn/haar kennis, expertise en methodes delen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen, studiemateriaal
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
reglementaire voorstellen (wet,KB,MB.)
|
informeel, per brief, per e-mail
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
informeel, per brief, per e-mail
|
ad hoc
|
Collega's
|
schriftelijke vragen, mondelinge adviezen, mondelinge vragen
|
informeel, per brief, per e-mail, formele afspraak
|
dagelijks
|
Collega's
|
schriftelijke vragen
|
informeel, per brief, per e-mail, formele afspraak
|
wekelijks
|
Collega's
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
informeel, per brief, per e-mail, formele afspraak
|
ad hoc
|
Hiërarchie
|
instructies, dossiers
|
informeel, per dossier
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen, schrifteljike adviezen, mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, K
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB,
|
per brief, e-mail, louter informeel, in de vorm van een dossier, in de vorm van een voorstel van wet
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
wekelijks
|
Collega's
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen
|
louter informeel, per brief, per e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Collega's
|
mondelinge adviezen
|
louter informeel, per brief, per e-mail
|
ad hoc
|
Hiërarchie
|
adviezen, studieverslagen
|
informeel, per dossier, per nota
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal van de DG Algemene Diensten
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de praktische organisatie van zijn/haar werk
De functie moet autorisatie vragen voor
- elke beslissing die gevolgen heeft voor de dienst en de organisatie en die de grenzen van het normale takenpakket overschrijdt
Impact
Totaal werkbudget entiteit
begroting 2004 na jaarlijkse begrotingscontrole : 178.683.299 euro (gegevens Dienst B&B (Budget en Beheerscontrole))
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de reglementering van het federaal openbaar ambt en van de Belgische Staat, aan de Europese richtlijnen met betrekking tot het personeelsbeheer en de boekhouding, of aan de reglementering van ieder ander domein dat van belang is voor de bevoegdheden van de Algemene Diensten
- aan de interne reglementeringen van het FAVV
Welke vernieuwingen
- nadenken over en doen van voorstellen met betrekking tot het personeelsplan, ontwerpen van interne reglementen m.b.t. personeelsbeheer, boekhouding of ieder ander domein verbonden aan de algemene diensten.
Gebaseerd op welk referentiekader
- in het kader van de BPR (Business Process Reengineering), meewerken met het team dat zich bezighoudt met de herziening van de beheersprocessen
- meewerken met de andere diensten van het FAVV, de FOD Volksgezondheid, de FOD P&O (meer bepaald: de juridische dienst, B&B)
|