Adviseur-generaal reglementering overheidsopdrachten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU503
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Het aansturen en coördineren van de dienst Overheidsopdrachten
teneinde
de dienst efficiënt te laten functioneren zodat de Europese regelgeving m.b.t. de overheidsopdrachten tijdig omgezet wordt in nationaal recht, de interne wetgeving gecoördineerd wordt, en men steeds bij de dienst terecht kan voor advies aangaande de materie.
Het verlenen van juridische adviezen aan nationale en internationale (overheids)instanties en het opstellen van juridische concepten en wetteksten
teneinde
een uniforme interpretatie van de wetgeving te garanderen, de betrokkenen te ondersteunen in het nemen van hun beslissingen, en de coherentie en de conformiteit tussen het intern recht en het Europees recht te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsexpert-adviesverlenerhet schriftelijk en mondeling beantwoorden van complexe vragen van internen (de Eerste Minister, de Ministerraad, de beleidscel, andere federale overheden) en externen (ambtenaren van andere beleidsniveaus, private ondernemingen...) over zeer specifieke vragen binnen het vakgebied
teneinde
hen te begeleiden bij de interpretatie van de wetgeving.
Voorbeelden van taken
- Het formuleren van schriftelijke en mondelinge adviezen aan andere Federale overheidsdiensten, de Europese Unie, andere lidstaten van de Europese Unie, de Commissie Overheidsopdrachten, Gemeenschappen, Gewesten, Lokale overheden en private firma's op basis van wetgeving, rechtspraak en rechtsleer
- Advies verlenen in dossiers m.b.t. de overheidsopdrachten die op de agenda van de Ministerraad geplaatst worden.
- Advies verlenen in geschillendossiers m.b.t. overheidsopdrachten.
- Antwoorden formuleren op parlementaire vragen m.b.t. overheidsopdrachten.
Alsexpert reglementering voorstellen tot aanpassing van de bestaande wetgeving formuleren op eigen inititiatief of op vraag van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad, de beleidscel of de Commissie Overheidsopdrachten
teneinde
de bestaande wetgeving aan te passen aan de eisen van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad, de beleidscel, de regionale overheden en de lokale overheden.
Voorbeelden van taken
- De strategische politiek omzetten in voorstellen of aanpassingen van de bestaande wetgeving.
- Een signaalfunctie uitoefenen indien er zich incoherenties in de wetgeving voordoen.
- Zich op de hoogte houden van de jurisprudentie aangaande de materie.
- De voorstellen verdedigen in Interkabinettenwerkgroepen, voor de Raad van State, in de bevoegde parlementaire commissie (indien het gaat om een aanpassing van een wet) ...
Alsredacteurwetgevende initiatieven voorbereiden op eigen initiatief of op vraag van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad, de regionale overheden, de lokale overheden en de Commissie Overheidsopdrachten
teneinde
wetsvoorstellen, koninklijke en ministeriële besluiten, circulaires op te stellen die conform de politieke beslissingen zijn.
Voorbeelden van taken
- Het verzamelen en analyseren van binnenlandse en buitenlandse wetgeving.
- Europese richtlijnen omzetten in intern recht.
- Voorstellen uitwerken voor nieuwe wetgeving aangaande de materie.
AlsexpertBelgië vertegenwoordigen bij de contacten met de Europese Unie voor alle dossiers aangaande overheidsopdrachten
teneinde
het standpunt van ons land te verdedigen in een internationale context.
Voorbeelden van taken
- Deelnemen aan de vergaderingen van het raadgevend comité voor de overheidsopdrachten bij de Europese Unie.
- Onderhandelingen voeren bij de technische werkgroepen van de Raad van de Europese Unie op het vlak van overheidsopdrachten.
- Overleg plegen met de overige Beneluxlanden voor materies aangaande overheidsopdrachten.
- het uitbouwen van een netwerk van contacten binnen de Europese Unie.
- Het onderhouden van de relaties met de partners, bvb. VBO, Vereniging van Steden en Gemeenten, met ander betrokken ambtenaren, met universiteiten...
Alsexpertde eigen kennis verdiepen en overdragen binnen de dienst
teneinde
de eigen deskundigheid en de autonomie en deskundigheid van de medewerkers te verhogen.
Voorbeelden van taken
- Het regelmatig en op eigen initiatief doornemen van vakliteratuur, jurisprudentie...
- Het bijwonen van voordrachten, of zelf voordrachten houden.
- Een vergadering gericht op kennisoverdracht bijwonen of zelf houden.
- Het inwerken van nieuwe juristen door aan de hand van concrete opdrachten kennis en ervaring inzake reglementering, procedures, standaarden & door te geven.
Alssecretaris van de Commissie voor de Overheidsopdrachteninstaan voor de technisch-inhoudelijke administratie
teneinde
een vlotte werking van de Commissie Overheidsopdrachten te garanderen.
Voorbeelden van taken
- Inlichtingen verschaffen over de concrete dossiers aan de betrokkenen.
- Het coördineren van de voorbereiding van de vergaderingen (versturen van de uitnodiging, de agenda, de te bespreken stukken ....
- Het bijwonen van de vergaderingen en het opmaken van de notificaties.
- Het notuleren van de beslissingen van de Commissie.
Alsleidinggevendehet personeel van de dienst Overheidsopdrachten aansturen en motiveren
teneinde
de doelstellingen van de dienst te realiseren.
Voorbeelden van taken
- Duidelijke richtlijnen en doelstellingen geven aan de medewerkers.
- De resultaten opvolgen, constructieve feedback verschaffen over het functioneren en bijsturen indien nodig.
- Instaan voor de taakverdeling onder de verschillende collega's, rekening houdende met hun kennis, ervaring en individuele planning.
- Het houden van interne vergaderingen.
Alscoachhet verschaffen van advies, instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers
teneinde
hun prestaties en hun motivatie op een hoger niveau te brengen.
Voorbeelden van taken
- Het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers, het definiëren van de knelpunten, de aanwezige en te ontwikkelen competenties, o.a. in het kader van de ontwikkelcirkels.
- Begeleiden van de medewerker bij zijn/haar ontwikkeling.
- Als vertrouwenspersoon oplossingen formuleren voor persoonlijke situaties.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
vragen
|
per brief, e-mail, mond ...
|
dagelijks
|
Eerste Minister en M.R.
|
vragen en beslissingen
|
als dossier, persoonlijk
|
ad hoc
|
beleidscel
|
vragen
|
als dossier, persoonlijk
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
vragen
|
als dossier, persoonlijk
|
wekelijks
|
lagere beleidsniveaus
|
vragen
|
als dossier, persoonlijk
|
wekelijks
|
Europese Unie/Benelux
|
wetgeving, vragen, advies
|
vergadering, stuurgroep, dossier ...
|
maandelijks
|
medewerkers dienst
|
vragen, resultaten, advies
|
persoonlijk, mondeling, schriftelijk
|
dagelijks
|
Commissie OO
|
vragen, advies, beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
adviezen, antwoorden
|
per brief, e-mail, mond ...
|
dagelijks
|
Eerste Minister en MR
|
Adviezen
|
als dossier, persoonlijk
|
ad hoc
|
beleidscel
|
adviezen, antwoorden
|
als dossier, persoonlijk
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
antwoorden en adviezen
|
als dossier, persoonlijk
|
wekelijks
|
lagere beleidsniveaus
|
antwoorden en adviezen
|
als dossier, persoonlijk
|
wekelijks
|
Europese Unie/Benelux
|
wetgeving, vragen, advies
|
vergadering, stuurgroep, dossier
|
maandelijks
|
medewerkers dienst
|
advies, beslissingen, resultaten
|
persoonlijk, mondeling, schriftelijk
|
dagelijks
|
Commissie OO
|
advies, notulen, agenda...
|
schriftelijk, mondeling, dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur-Generaal Coördinatie en Juridische Zaken
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het uitwerken van adviezen, juridische concepten en het ontwerpen van wetteksten
- het bepalen van de aanpak van een dossier en de opvolging ervan
- de externe vertegenwoordiging van de dienst en van België
- de werkverdeling onder de medewerkers
- de eigen organisatie en werkindeling
- de contacten met derden, zowel nationaal als internationaal
- de antwoorden op parlementaire vragen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de goedkeuring van ontwerpen van teksten (aan de commissie overheidsopdrachten en aan de bevoegde overheid i.f.v. de wetgevende of reglementaire aard van het ontwerp).
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De impact van de adviezen kan aanzienlijk zijn, bvb. op basis van het advies van de functiehouder wordt door de Ministerraad beslist of een dossier betreffende een overheidsopdracht van honderden miljoen euro's al dan niet goedgekeurd wordt.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Alle regelgeving m.b.t. overheidsopdrachten, zowel nationaal als internationaal
- Beslissingen van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad of de beleidscel
Welke vernieuwingen
- Nieuwe wetsvoorstellen of aanpassingen van de bestaande wetgeving
- Voorstellen ter verbetering van de werkprocedures, zowel nationaal als internationaal
- Het oprichten van nieuwe samenwerkingsverbanden, zowel nationaal als internationaal
Gebaseerd op welk referentiekader
- Nieuwe ontwikkelingen binnen de sector
- Vragen en adviezen van alle betrokkenen (nationaal en internationaal)
|