Afdrukken

Adviseur-generaal reglementering overheidsopdrachten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU503

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Het aansturen en coördineren van de dienst Overheidsopdrachten

teneinde

de dienst efficiënt te laten functioneren zodat de Europese regelgeving m.b.t. de overheidsopdrachten tijdig omgezet wordt in nationaal recht, de interne wetgeving gecoördineerd wordt, en men steeds bij de dienst terecht kan voor advies aangaande de materie.

 

Het verlenen van juridische adviezen aan nationale en internationale (overheids)instanties en het opstellen van juridische concepten en wetteksten

teneinde

een uniforme interpretatie van de wetgeving te garanderen, de betrokkenen te ondersteunen in het nemen van hun beslissingen, en de coherentie en de conformiteit tussen het intern recht en het Europees recht te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
expert-adviesverlener
    het schriftelijk en mondeling beantwoorden van complexe vragen van internen (de Eerste Minister, de Ministerraad, de beleidscel, andere federale overheden) en externen (ambtenaren van andere beleidsniveaus, private ondernemingen...) over zeer specifieke vragen binnen het vakgebied

teneinde

    hen te begeleiden bij de interpretatie van de wetgeving.

 

Voorbeelden van taken
  • Het formuleren van schriftelijke en mondelinge adviezen aan andere Federale overheidsdiensten, de Europese Unie, andere lidstaten van de Europese Unie, de Commissie Overheidsopdrachten, Gemeenschappen, Gewesten, Lokale overheden en private firma's op basis van wetgeving, rechtspraak en rechtsleer
  • Advies verlenen in dossiers m.b.t. de overheidsopdrachten die op de agenda van de Ministerraad geplaatst worden.
  • Advies verlenen in geschillendossiers m.b.t. overheidsopdrachten.
  • Antwoorden formuleren op parlementaire vragen m.b.t. overheidsopdrachten.

 

Als
expert reglementering
    voorstellen tot aanpassing van de bestaande wetgeving formuleren op eigen inititiatief of op vraag van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad, de beleidscel of de Commissie Overheidsopdrachten

teneinde

    de bestaande wetgeving aan te passen aan de eisen van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad, de beleidscel, de regionale overheden en de lokale overheden.

 

Voorbeelden van taken
  • De strategische politiek omzetten in voorstellen of aanpassingen van de bestaande wetgeving.
  • Een signaalfunctie uitoefenen indien er zich incoherenties in de wetgeving voordoen.
  • Zich op de hoogte houden van de jurisprudentie aangaande de materie.
  • De voorstellen verdedigen in Interkabinettenwerkgroepen, voor de Raad van State, in de bevoegde parlementaire commissie (indien het gaat om een aanpassing van een wet) ...

 

Als
redacteur
    wetgevende initiatieven voorbereiden op eigen initiatief of op vraag van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad, de regionale overheden, de lokale overheden en de Commissie Overheidsopdrachten

teneinde

    wetsvoorstellen, koninklijke en ministeriële besluiten, circulaires op te stellen die conform de politieke beslissingen zijn.

 

Voorbeelden van taken
  • Het verzamelen en analyseren van binnenlandse en buitenlandse wetgeving.
  • Europese richtlijnen omzetten in intern recht.
  • Voorstellen uitwerken voor nieuwe wetgeving aangaande de materie.

 

Als
expert
    België vertegenwoordigen bij de contacten met de Europese Unie voor alle dossiers aangaande overheidsopdrachten

teneinde

    het standpunt van ons land te verdedigen in een internationale context.

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan de vergaderingen van het raadgevend comité voor de overheidsopdrachten bij de Europese Unie.
  • Onderhandelingen voeren bij de technische werkgroepen van de Raad van de Europese Unie op het vlak van overheidsopdrachten.
  • Overleg plegen met de overige Beneluxlanden voor materies aangaande overheidsopdrachten.
  • het uitbouwen van een netwerk van contacten binnen de Europese Unie.
  • Het onderhouden van de relaties met de partners, bvb. VBO, Vereniging van Steden en Gemeenten, met ander betrokken ambtenaren, met universiteiten...

 

Als
expert
    de eigen kennis verdiepen en overdragen binnen de dienst

teneinde

    de eigen deskundigheid en de autonomie en deskundigheid van de medewerkers te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het regelmatig en op eigen initiatief doornemen van vakliteratuur, jurisprudentie...
  • Het bijwonen van voordrachten, of zelf voordrachten houden.
  • Een vergadering gericht op kennisoverdracht bijwonen of zelf houden.
  • Het inwerken van nieuwe juristen door aan de hand van concrete opdrachten kennis en ervaring inzake reglementering, procedures, standaarden & door te geven.

 

Als
secretaris van de Commissie voor de Overheidsopdrachten
    instaan voor de technisch-inhoudelijke administratie

teneinde

    een vlotte werking van de Commissie Overheidsopdrachten te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • Inlichtingen verschaffen over de concrete dossiers aan de betrokkenen.
  • Het coördineren van de voorbereiding van de vergaderingen (versturen van de uitnodiging, de agenda, de te bespreken stukken ....
  • Het bijwonen van de vergaderingen en het opmaken van de notificaties.
  • Het notuleren van de beslissingen van de Commissie.

 

Als
leidinggevende
    het personeel van de dienst Overheidsopdrachten aansturen en motiveren

teneinde

    de doelstellingen van de dienst te realiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • Duidelijke richtlijnen en doelstellingen geven aan de medewerkers.
  • De resultaten opvolgen, constructieve feedback verschaffen over het functioneren en bijsturen indien nodig.
  • Instaan voor de taakverdeling onder de verschillende collega's, rekening houdende met hun kennis, ervaring en individuele planning.
  • Het houden van interne vergaderingen.

 

Als
coach
    het verschaffen van advies, instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun prestaties en hun motivatie op een hoger niveau te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • Het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers, het definiëren van de knelpunten, de aanwezige en te ontwikkelen competenties, o.a. in het kader van de ontwikkelcirkels.
  • Begeleiden van de medewerker bij zijn/haar ontwikkeling.
  • Als vertrouwenspersoon oplossingen formuleren voor persoonlijke situaties.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

vragen

per brief, e-mail, mond ...

dagelijks

Eerste Minister en M.R.

vragen en beslissingen

als dossier, persoonlijk

ad hoc

beleidscel

vragen

als dossier, persoonlijk

ad hoc

andere fed. overh. diensten

vragen

als dossier, persoonlijk

wekelijks

lagere beleidsniveaus

vragen

als dossier, persoonlijk

wekelijks

Europese Unie/Benelux

wetgeving, vragen, advies

vergadering, stuurgroep, dossier ...

maandelijks

medewerkers dienst

vragen, resultaten, advies

persoonlijk, mondeling, schriftelijk

dagelijks

Commissie OO

vragen, advies, beslissingen

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

adviezen, antwoorden

per brief, e-mail, mond ...

dagelijks

Eerste Minister en MR

Adviezen

als dossier, persoonlijk

ad hoc

beleidscel

adviezen, antwoorden

als dossier, persoonlijk

ad hoc

andere fed. overh. diensten

antwoorden en adviezen

als dossier, persoonlijk

wekelijks

lagere beleidsniveaus

antwoorden en adviezen

als dossier, persoonlijk

wekelijks

Europese Unie/Benelux

wetgeving, vragen, advies

vergadering, stuurgroep, dossier

maandelijks

medewerkers dienst

advies, beslissingen, resultaten

persoonlijk, mondeling, schriftelijk

dagelijks

Commissie OO

advies, notulen, agenda...

schriftelijk, mondeling, dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-Generaal Coördinatie en Juridische Zaken

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het uitwerken van adviezen, juridische concepten en het ontwerpen van wetteksten
  • het bepalen van de aanpak van een dossier en de opvolging ervan
  • de externe vertegenwoordiging van de dienst en van België
  • de werkverdeling onder de medewerkers
  • de eigen organisatie en werkindeling
  • de contacten met derden, zowel nationaal als internationaal
  • de antwoorden op parlementaire vragen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de goedkeuring van ontwerpen van teksten (aan de commissie overheidsopdrachten en aan de bevoegde overheid i.f.v. de wetgevende of reglementaire aard van het ontwerp).

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De impact van de adviezen kan aanzienlijk zijn, bvb. op basis van het advies van de functiehouder wordt door de Ministerraad beslist of een dossier betreffende een overheidsopdracht van honderden miljoen euro's al dan niet goedgekeurd wordt.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Alle regelgeving m.b.t. overheidsopdrachten, zowel nationaal als internationaal
  • Beslissingen van de Europese Unie, de Eerste Minister, de Ministerraad of de beleidscel

 

Welke vernieuwingen
  • Nieuwe wetsvoorstellen of aanpassingen van de bestaande wetgeving
  • Voorstellen ter verbetering van de werkprocedures, zowel nationaal als internationaal
  • Het oprichten van nieuwe samenwerkingsverbanden, zowel nationaal als internationaal

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Nieuwe ontwikkelingen binnen de sector
  • Eigen ervaring
  • Vragen en adviezen van alle betrokkenen (nationaal en internationaal)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.