Attaché wetgeving (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU373
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Het ontwerpen, uitwerken en aanpassen van normatieve , hoofdzakelijk wetgevende teksten in alle fasen van het redactieproces, zowel in nationaal recht als in internationaal en Europees recht
teneinde
mee te werken aan de ontwikkeling van het recht in sterk uiteenlopende domeinen waarvoor de FOD Justitie bevoegd is, op basis van de beleidsdoelstellingen, de sociaal-economische context en het nationaal en internationaal juridisch kader in het bijzonder inzake fundamentele rechten en vrijheden
Deelnemen aan onderhandelingen over diverse internationale instrumenten
teneinde
de invoering van optimale normen te bevorderen en de standpunten van België in verschillende instellingen te verdedigen
Het beheren van individuele dossiers betreffende de toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van de FOD Justitie vallen en het voorbereiden van adviezen of het doen van voorstellen om het betrokken recht te wijzigen
teneinde
de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepasbaarheid van de behandelde rechtsmateries, in te spelen op de behoeften van de maatschappij op basis van de ervaring die verworven werd in de toepassing van het recht of in te spelen op individuele behoeften, maar steeds rekening houdend met het algemeen belang
Resultaatgebieden
Alsdeskundige/specialisthet opstellen en/of aanpassen van normatieve teksten in het (de) betrokken rechtsgebied(en)
teneinde
deel te nemen aan de ontwikkeling van het recht ten aanzien van de beleidsdoelstellingen en de sociaal-economische en wetgevende context
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de doelstellingen en de context waarin de opstelling of de aanpassing van een normatieve tekst plaatsvindt
- het analyseren van de bestaande teksten (aan te passen teksten of nationale en internationale teksten die een impact hebben op een tekst die opgesteld moet worden)
- het opstellen van nieuwe normatieve teksten
- het aanpassen van de normatieve teksten in functie van nieuwe doelstellingen, institutionele verplichtingen, de ontwikkeling van het recht en de wetgevingstechniek in het algemeen
Alsadviseurhet beantwoorden van algemene of specifieke vragen van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), van het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten
teneinde
hen zo goed mogelijk te adviseren over de te volgen pistes in het kader van de toepasbaarheid van het recht
Voorbeelden van taken
- het beantwoorden van eenvoudige mondelinge of schriftelijke vragen
- het analyseren van feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen
- schriftelijk of mondeling antwoord geven
- het doorverwijzen van de aanvrager naar andere instanties indien het aangehaalde geval niet onder de (verantwoordelijkheid of bevoegdheid van de) ambtenaar valt
Alsonderhandelaardeelnemen aan vergaderingen met diverse instanties (meer bepaald het kabinet en het management) waarin over de oriëntaties en de concretisering van de normatieve teksten van gedachten gewisseld wordt/beslist wordt, en dit zowel op nationaal als op internationaal vlak
teneinde
de deskundige kennis van het rechtsgebied en procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende benadering op te nemen
Voorbeelden van taken
- het geven van een deskundig wetgevingstechnisch standpunt ten opzichte van de beleidsdoelstellingen
- het bespreken van de haalbaarheid en de eisen inzake de opstelling en de aanpassing van de normatieve teksten
- het voorstellen van de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties
- komen tot een akkoord/een consensus over deze teksten
Alsinitiatorproactief op de hoogte zijn inzake de kennis van het rechtsgebied en de sociaal-economische context waarin deze plaatsvindt
teneinde
voorstellen te kunnen formuleren om normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- het voorstellen van verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management
- het identificeren van de leemtes in het rechtsgebied
- het vergelijken van de normatieve teksten van Belgisch recht met normatieve teksten van buitenlands en/of internationaal recht
Alsgestionnaire de dossiershet behandelen van vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden betreffende de toepassing van de normatieve teksten
teneinde
in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven
Voorbeelden van taken
- het in ontvangst nemen van het dossier/het verzoek/de vraag
- het analyseren van de graad van dringendheid/belang ervan en het bepalen van de prioriteiten in de behandeling
- zo nodig het opzoeken van de contextuele en specifieke informatie waarmee het dossier kan worden aangevuld
- het analyseren van de bijzonderheden van het dossier
- (In naam van de minister) of op basis van de bestaande elementen het antwoord/de oplossing voor een dossier/verzoek/vraag geven
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
elke vorm
|
|
Kabinet
|
schriftelijke vragen
|
elke vorm
|
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
elke vorm
|
|
management
|
schriftelijke vragen
|
elke vorm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
|
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
|
|
management
|
schriftelijke vragen
|
|
|
andere overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
varieert volgens de tekst
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
hoofd van team juristen-rechtsgeleerden
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het gevolg dat moet worden gegeven in het kader van het beheer van dossiers/vragen/beslissingen in andere dan bijzonder gevoelige materies
De functie moet autorisatie vragen voor
- vragen en dossiers die gevoeliger zijn of multidisciplinaire connotaties hebben
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. geen relevante kwantitatieve gegevens: het aantal behandelde ‘dossiers’ of ‘problemen’ is heel variabel, alles hangt immers af van de behandelde materies en van de aard van de ''problemen' die men ondervindt
2. sommige legistieke dossiers moeten jarenlang worden gevolgd vooraleer er resultaten worden geboekt
3.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- bestaande teksten & algemeen wetgevend en legistiek kader (internationaal en nationaal)
Welke vernieuwingen
- ontwikkeling van nieuwe teksten, op basis van de beleidsdoelstellingen en de administratieve doelstellingen en de wettelijke en reglementaire eisen
- over het algemeen, mogelijkheid tot het voorstellen van verbeteringen van normatieve teksten in de behandelde materie
Gebaseerd op welk referentiekader
- algemeen procedureel, wetgevend en legistiek kader
- ervaring en grondige kennis van het behandelde rechtsgebied
|