Attaché instellingen en bevolking (dossierbeheer) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV059
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Het reorganiseren en moderniseren van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het verzekeren van de noodzakelijke controle- en ondersteuningsfuncties ten opzichte van de gebruikers
teneinde
de coherentie met het elektronisch identificatiesysteem te verzekeren, de toegang tot de informatiegegevens te controleren, te zorgen voor de bijwerking van de bevolkingsregisters binnen de wettelijk voorziene termijnen, alsook de privacy te verbeteren.
Het behandelen van de dossiers met betrekking tot de vakgebieden Rijksregister, Bevolking, Identiteitskaarten en Verkiezingen
teneinde
de onderrichtingen ten behoeve van de gebruikers op te stellen, het onderzoek te voeren in de dossiers met betrekking tot geschillen inzake de vaststelling van de hoofdverblijfplaats, adviezen en antwoorden te verstrekken met betrekking tot de vakgebieden, alsook medewerking te verlenen aan de organisatie van de verkiezingen.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderhet behandelen van de dossiers inzake de betwisting van de hoofdverblijfplaats
teneinde
binnen een redelijke termijn tot een beslissing te komen inzake de betwiste verblijfstoestand
Voorbeelden van taken
- het doen van de nodige vaststellingen
- het verzamelen van inlichtingen en bewijsstukken die kunnen bijdragen tot de vaststelling van de verblijfstoestand
- het nemen van gemotiveerde beslissingen
Alsprojectmedewerkermeewerken aan de uitvoering van de moderniseringsprojecten die betrekking hebben op de vakgebieden
teneinde
de vooropgestelde termijnen te respecteren
Voorbeelden van taken
- het bijwonen van vergaderingen
- het begeleiden van deelprojecten
Alscoördinatorzorgen voor de samenwerking tussen de andere diensten van de algemene directie en de gebruikers
teneinde
het door de gebruiker gewenste resultaat op een zo efficiënt mogelijke manier te bekomen
Voorbeelden van taken
- het leiden van voorbereidende vergaderingen met gebruikers en interne diensten
- het opstellen van offertes naar aanleiding van werkaanvragen
- het leggen van contacten met de verschillende diensten
Alscontactpersoonhet verstrekken van informatie met betrekking tot de vakgebieden
teneinde
de gebruikers (gemeenten, OCMW's (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn), andere FOD's, enz.) de correcte interpretatie van de reglementering te verstrekken
Voorbeelden van taken
- het geven van uitleg bij de interpretatie van de onderrichtingen
- het behandelen van alle vragen in verband met de toegang tot het Rijksregister
- het voorbereiden van de elektronische verkiezingen
Alscontroleurwaken over de toegang tot het Rijksregister
teneinde
de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het controleren van de aanvragen tot gebruik van de informatiegegevens die zijn opgeslagen in het Rijksregister van de natuurlijke personen
- het bijhouden van de inventaris van de gebruikers die toegang hebben tot het Rijksregister
- het factureren van de prestaties die geleverd worden door de diensten van het Rijksregister
- instaan voor de inspectiebezoeken bij de regionale afvaardigingen
- het controleren van de automatische stemapparatuur
Alsredactielidhet opstellen van verslagen en onderrichtingen
teneinde
de nodige informatie tijdig te kunnen verspreiden naar de gebruikers
Voorbeelden van taken
- het opstellen van het jaarverslag inzake de werkzaamheden van de algemene directie
- het opstellen van het verslag van de wekelijkse vergadering van de diensthoofden
- het uitwerken van de onderrichtingen naar de gebruikers toe
- antwoorden op briefwissling en parlementaire vragen
Alsleidinggevendehet informeren en beantwoorden van vragen van de medewerkers
teneinde
hen toe te laten zelf dossiers correct en vlot te laten afhandelen
Voorbeelden van taken
- het informeren van een viertal medewerkers over de bevoegdheden van de dienst
- het nakijken van de door de medewerkers opgestelde antwoorden aan burgers, instellingen en gemeenten
Positionering
De functie krijgt leiding van
hoofd dienst instellingen en bevolking
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|