Afdrukken

Attaché instellingen en bevolking (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV059

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het reorganiseren en moderniseren van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het verzekeren van de noodzakelijke controle- en ondersteuningsfuncties ten opzichte van de gebruikers

teneinde

de coherentie met het elektronisch identificatiesysteem te verzekeren, de toegang tot de informatiegegevens te controleren, te zorgen voor de bijwerking van de bevolkingsregisters binnen de wettelijk voorziene termijnen, alsook de privacy te verbeteren.

 

Het behandelen van de dossiers met betrekking tot de vakgebieden Rijksregister, Bevolking, Identiteitskaarten en Verkiezingen

teneinde

de onderrichtingen ten behoeve van de gebruikers op te stellen, het onderzoek te voeren in de dossiers met betrekking tot geschillen inzake de vaststelling van de hoofdverblijfplaats, adviezen en antwoorden te verstrekken met betrekking tot de vakgebieden, alsook medewerking te verlenen aan de organisatie van de verkiezingen.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    het behandelen van de dossiers inzake de betwisting van de hoofdverblijfplaats

teneinde

    binnen een redelijke termijn tot een beslissing te komen inzake de betwiste verblijfstoestand

 

Voorbeelden van taken
  • het doen van de nodige vaststellingen
  • het verzamelen van inlichtingen en bewijsstukken die kunnen bijdragen tot de vaststelling van de verblijfstoestand
  • het nemen van gemotiveerde beslissingen

 

Als
projectmedewerker
    meewerken aan de uitvoering van de moderniseringsprojecten die betrekking hebben op de vakgebieden

teneinde

    de vooropgestelde termijnen te respecteren

 

Voorbeelden van taken
  • het bijwonen van vergaderingen
  • het geven van opleiding
  • het begeleiden van deelprojecten

 

Als
coördinator
    zorgen voor de samenwerking tussen de andere diensten van de algemene directie en de gebruikers

teneinde

    het door de gebruiker gewenste resultaat op een zo efficiënt mogelijke manier te bekomen

 

Voorbeelden van taken
  • het leiden van voorbereidende vergaderingen met gebruikers en interne diensten
  • het opstellen van offertes naar aanleiding van werkaanvragen
  • het leggen van contacten met de verschillende diensten

 

Als
contactpersoon
    het verstrekken van informatie met betrekking tot de vakgebieden

teneinde

    de gebruikers (gemeenten, OCMW's (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn), andere FOD's, enz.) de correcte interpretatie van de reglementering te verstrekken

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van uitleg bij de interpretatie van de onderrichtingen
  • het behandelen van alle vragen in verband met de toegang tot het Rijksregister
  • het voorbereiden van de elektronische verkiezingen

 

Als
controleur
    waken over de toegang tot het Rijksregister

teneinde

    de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de aanvragen tot gebruik van de informatiegegevens die zijn opgeslagen in het Rijksregister van de natuurlijke personen
  • het bijhouden van de inventaris van de gebruikers die toegang hebben tot het Rijksregister
  • het factureren van de prestaties die geleverd worden door de diensten van het Rijksregister
  • instaan voor de inspectiebezoeken bij de regionale afvaardigingen
  • het controleren van de automatische stemapparatuur

 

Als
redactielid
    het opstellen van verslagen en onderrichtingen

teneinde

    de nodige informatie tijdig te kunnen verspreiden naar de gebruikers

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van het jaarverslag inzake de werkzaamheden van de algemene directie
  • het opstellen van het verslag van de wekelijkse vergadering van de diensthoofden
  • het uitwerken van de onderrichtingen naar de gebruikers toe
  • antwoorden op briefwissling en parlementaire vragen

 

Als
leidinggevende
    het informeren en beantwoorden van vragen van de medewerkers

teneinde

    hen toe te laten zelf dossiers correct en vlot te laten afhandelen

 

Voorbeelden van taken
  • het informeren van een viertal medewerkers over de bevoegdheden van de dienst
  • het nakijken van de door de medewerkers opgestelde antwoorden aan burgers, instellingen en gemeenten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

collega's

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

gebruikers van het Rijksregister

beslissingen

vragen, resultaten, advies

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

management

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

gebruikers van het Rijksregister

vragen, resultaten, advies

vergadering, stuurgroep ...

wetgeving (wet, KB, MB ...

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

hoofd dienst instellingen en bevolking

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het verstrekken van inlichtingen aan de gebruikers van het Rijksregister
  • het uitvoeren van werkaanvragen
  • eenvoudige instructies aan gebruikers
  • de planning van de controle op de automatische stemapparatuur

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • belangrijke omzendbrieven naar de gebruikers
  • de officiële interpretatie van de reglementering
  • schriftelijke antwoorden op informatieaanvragen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. ongeveer 2000 dossiers per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetten op het Rijksregister, de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de kieswetgeving, enz.

 

Welke vernieuwingen
  • de modernisering van het Rijksregister door een betere ondersteuning van de gebruikers
  • de evaluatie van de kwaliteit van het geleverde werk

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de ter beschikking gestelde middelen inzake personeel, materieel, vakkennis

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.