Afdrukken

Adviseur begroting - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IBB027

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Leiden, op basis van zijn/haar ervaring, van de activiteiten van de medewerkers m.b.t. het budget

teneinde

een beargumenteerd budget in te dienen voor de algemene enveloppe van de FOD of de organisatie waarvoor de functie de verantwoordelijkheid draagt en bij te dragen tot de realisatie van de operationele doelstellingen van de dienst, via de toepassing van het strategisch plan.

 

Fungeren als contactpersoon, zowel voor de medewerkers als voor externen, voor alles wat verband houdt met het budget

teneinde

het management bij te staan bij het nemen van beslissingen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    plannen, uitwerken en verspreiden van de gedetailleerde instructies aan de dienstmedewerkers en coördineren van de uitwerking en de uitvoering van de budgetten, alsook verdedigen van de budgettaire beleidslijnen tijdens interne en externe vergaderingen

teneinde

    bij te dragen tot de realisatie van de operationele doelstellingen van de dienst via de toepassing van het strategisch plan

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van de doelstellingen van het managementplan voor de uitwerking van het budget naar een duidelijke planning van de door de diensten tijdens het lopende jaar uit te voeren acties
  • instaan voor de goede werking van de dienst
  • toewijzen en beheren van de toegekende budgetten teneinde deze taken efficiënt en kwaliteitsvol te vervullen
  • instaan voor het luik human resources van de betrokken dienst
  • bijstaan van de medewerkers bij de uitwerking en uitvoering van bepaalde projecten met een budgettair doel

 

Als
expert
    behandelen van informatie om de budgetaanvragen te beargumenteren, om budgetvoorstellen op te maken en te ondersteunen (in samenwerking met de lijndienst) en om het definitieve budget op te maken

teneinde

    een beargumenteerd budget in te dienen voor de algemene enveloppe van de FOD of de organisatie waarvoor de functie de verantwoordelijkheid draagt

 

Voorbeelden van taken
  • coördineren van de uitwerking van het budget van de FOD of de organisatie
  • coördineren van de uitvoering van het budget van de FOD of de organisatie
  • werken aan het budget, met alle wettelijke beschouwingen die dit inhoudt
  • analyseren van de budgettaire impact van strategische beslissingen
  • formuleren van adviezen om de diensten en de autoriteiten van het departement te adviseren, alsook om hulpmiddelen bij de beslissingname te creëren

 

Als
strategisch adviseur
    informeren en adviseren van het management, alsook helpen bij de strategie en het beheer van het beleid

teneinde

    de doelstellingen van de organisatie efficiënt, doelmatig en spaarzaam te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • adviseren van het management over het administratief en budgettair controleplan en bij de voorbereiding van de budgettaire besprekingen in het parlement
  • adviseren van de voorzitter, de administrateur-generaal of de leidend ambtenaar over de uitwerking van het budget, zowel mondeling (tijdens vergaderingen) als schriftelijk, bij de onderhandelingen omtrent budgettaire kwesties
  • adviseren van de beleidscel

 

Als
coach
    alles in het werk stellen en advies geven aan de dienstmedewerkers en de budgettaire correspondenten

teneinde

    bij te dragen tot hun ontwikkeling en hen zo toe te laten om zoveel mogelijk vooruitgang te boeken

 

Voorbeelden van taken
  • evalueren van de realisatie van de vastgelegde doelstellingen
  • individuele gesprekken voeren met de medewerkers en bepalen van de aandachtspunten en de aanwezige en te ontwikkelen competenties
  • begeleiden, ondersteunen en stimuleren van iedereen in zijn/haar ontwikkeling
  • constructieve feedback geven, zowel positief als negatief, over het functioneren
  • vergroten van het begrip van hun sterke en zwakke punten

 

Als
controleur
    toepassen en laten toepassen van de richtlijnen en instructies van de administratie van het Budget en de Thesaurie, controleren van de finalisering in de vereiste vorm en binnen de vastgelegde tijd van de budgetvoorstellen (aangepaste aanvangsinkomsten en -uitgaven) m.b.t. de betrokken budgettaire secties

teneinde

    de verbintenissen en de vastgelegde tijdslimieten strikt na te leven

 

Voorbeelden van taken
  • vragen van verantwoording in geval van betwistbare uitgaven
  • aanpassingen vragen van de voorgelegde dossiers en de aanvullende documenten
  • laten toepassen van de budgettaire richtlijnen van de FOD Budget en Beheerscontrole (B&B)
  • instaan voor de overdracht van deze dossiers

 

Als
bemiddelaar
    verspreiden binnen en buiten de dienst van de instructies en praktijken die nodig zijn voor de voorbereiding van de adviezen van de minister van Begroting, op het vlak van administrative en budgettaire controle

teneinde

    de budgettaire instructies en "filosofie" door te geven aan de betrokken departementen, de dienstmedewerkers en de administratie zelf

 

Voorbeelden van taken
  • doorgeven van de informatie m.b.t. de budgettaire verplichtingen
  • onderhandelen bij de diensten over de toekenning van de fondsen en de wijzigingen aan de toekenningsaanvragen van de interne diensten
  • organiseren van prebilaterale vergaderingen teneinde het budget te verdedigen en eventuele aan te brengen wijzigingen te bespreken voor de verdediging tijdens de bilaterale vergaderingen
  • vertegenwoordigen van de dienst en onderhouden van de relaties met de interne en externe klanten en partners
  • organiseren van vergaderingen met de budgettaire correspondenten

 

Als
informatiebeheerder
    laten ontwikkelen en onderhouden van een informatiesysteem dat beantwoordt aan de behoeften van de dienst

teneinde

    te beschikken over adequate instrumenten voor de uitvoering van analyses en ramingen, van planningen en van de opvolging van de resultaten

 

Voorbeelden van taken
  • eisen stellen in termen van de nodige boekhoudkundige gegevens
  • onderhandelen over de noodzaak om bepaalde informatie te bekomen
  • controleren van het soort bekomen informatie

 

Als
kennisbeheerder
    op de hoogte blijven van de rechtspraak, de wetgeving en de reglementering inzake begroting en boekhouding, van de wetgeving en reglementering inzake overheidsopdrachten, alsook van de ministeriële besluiten

teneinde

    relevante informatie te verschaffen

 

Voorbeelden van taken
  • correcte informatie verschaffen aan de interne auditoren
  • informatie verschaffen aan het directiecomité en/of andere leidinggevende instantie
  • interpreteren en communiceren van de horizontale budgettaire richtlijnen binnen de FOD of de organisatie
  • instaan voor de regelmatige rapportering over de uitgaven aan het management
  • voorstellen van de analyse van de budgetopvolging en nota nemen van de aanbevelingen van het directiecomité

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directeur B&B

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.