Adviseur-generaal brandpreventie, inspectie en gebouwen - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTI117
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Het ontwikkelen van beleidsvoorstellen betreffende brandpreventie met inbegrip van deze die kaderen in de uitvoering van de Europese bouwproductenrichtlijn, en na goedkeuring instaan voor de uitvoering ervan
teneinde
de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechterlijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen verder uit te voeren.
Het organiseren van de brandweerinspectie en het bijsturen van de reglementering op het vlak van de brandvoorkoming
teneinde
inbreuken en onregelmatigheden op te sporen, te herkennen en bij te sturen zodat de brandweer de brandvoorkoming op een correcte, duidelijke en eenvormige wijze kan toepassen en de reglementering inzake de controle van de brandvoorkoming verbeterd wordt.
Instaan voor de huisvesting van de operationele eenheden van de Civiele Bescherming en voor de 100 centrales in het kader van het project Astrid en het geven van advies bij de bouw en de inrichting van brandweerkazernes
teneinde
deze veiligheidsdiensten toe te laten hun werk in optimale omstandigheden uit te voeren.
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurhet nemen van initiatieven bij het ontwikkelen van de doelstellingen van de brandpreventie op federaal vlak
teneinde
de operationele doelstellingen van de algemene directie van de Civiele Veiligheid op dit vlak te helpen bepalen
Voorbeelden van taken
- het voorbereiden van voorstellen voor de verdere uitwerking en aanpassing van de basisbrandpreventienormen, die een of meer constructies gemeen hebben, ongeacht hun bestemming
- zorgen dat de controle van deze regelmentering mogelijk, praktisch, eenvoudiger en eenvormig wordt
- het aanpassen van de huidige reglementering in functie van de hervorming van de Civiele Veiligheid
- het organiseren, behouden en verbeteren van de technische kwaliteit van de technische brandweerinspectie
Alscoördinatorhet laten deelnemen van alle betrokkenen (medewerkers, architecten, studieburelen, federaties van brandweer en industriële takken, specialisten, enz.) aan het beleid inzake brandpreventie en de uitvoering ervan
teneinde
een evenwichtige reglementering te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- het waarnemen van het voorzitterschap van de Hoge Raad voor de Beveiliging tegen brand en onploffing en van haar belangrijke projecten
- instaan voor de interpretatie van de bestaande basisnormen
- het opnemen van zijn/haar verantwoordelijkheid, als voorzitter van de afwijkingscommissie, voor de correcte afwerking van alle dossiers en waken over de eenvormigheid van de adviezen
- het superviseren van het werk van de medewerkers (het geven van instructies, het aanbrengen van verbeteringen, enz.)
Alsdeskundige/specialisthet sturen van het wetenschappelijk onderzoek in het kader van de in ontwikkeling zijnde innoverende "fire safety engineering" en het doorgeven van deze kennis zowel binnen als buiten de dienst
teneinde
in de reglementering en de beoordeling van de recente wetenschappelijke vooruitgang in te lassen.
Voorbeelden van taken
- het beoordelen van de waarde van de ontwikkelde "fire safety engineering"
- deelnemen aan o.a. colloquia en conferenties om deze kennis te verfijnen en ze door te geven
- het geven van advies, als expert, aan de directie betreffende specifieke onderwerpen
- het behandelen van complexe afwijkingsdossiers waarbij men soms poogt alles te bewijzen via "fire safety engineering"
- deelnemen aan het overleg betreffende de structuur van de organisatie en de ontwikkeling ervan
Alscoachhet creëren van een teamgeest, het laten deelnemen van alle betrokkenen aan de beslissingen die hen aangaan, en waken over het welzijn van de medewerkers
teneinde
het rendement te verhogen
Voorbeelden van taken
- het beheren van conflicten
- zorgen voor de individuele begeleiding en het op zich nemen van de ontwikkeling van de teamchefs en de medewerkers
Alsvertegenwoordigerhet onderhouden van de relaties met de "klanten", de partners (intern en extern) en de overlegorganen, alsook het vertegenwoordigen van de algemene directie en de dienst
teneinde
de waarden en de visie van de dienst en van de hele organisatie uit te leggen en de ideeën van de organisatie te "verkopen", alsook tussen te komen bij complexe onderhandelingen
Voorbeelden van taken
- onderhandelen met de Regie der Gebouwen over de te verwezenlijken gebouwen conform de noden van de verschillende diensten
- technische onderhandelingen voeren als scheidsrechter tussen partijen (bv. tentoonstellingshall te Ciney)
- het onderhouden van de relaties met partners
- het opbouwen van een netwerk van contacten
Alscontroleurhet ontwikkelen en onderhouden van een uitwisselingssysteem voor informatie en van het prestatieniveau
teneinde
een goede planning, een goede opvolging en een goede rapportering te garanderen
Voorbeelden van taken
- waken over het correct beheer van de boordtabellen, de statistieken en de analyses, met inbegrip van de verzameling en de informatisering van de gegevens
- het tijdig meedelen aan de directie van de tussentijdse resultaten en de zwakke punten
- het proactief beheren van de boordtabellen en de beheersinstrumenten
- het opvolgen van de activiteiten
- het doen respecteren van de regels en de normen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
management
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
|
beslissingen
|
|
|
|
normen
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
als dossier
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
|
brandweerdiensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
|
|
architecten
|
beslissingen
|
|
|
studieburelen
|
technische documenten
|
|
|
industrie
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal en de operationele directeur (DBV147)
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de adviezen betreffende afwijkingsdossiers
- de beleidsvoorstellen inzake brandpreventie
- de interpretaties van de technische wetgeving
- de praktische organisatie van de brandweerinspectie
De functie moet autorisatie vragen voor
- de juridische aspecten inzake de brandpreventiereglementering en de controle op de brandvoorkoming
- het beleid inzake brandweerinspectie
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. ongeveer 80 inspecties per jaar
2. 200 afwijkingsdossiers inzake de basisnormen van de brandpreventie per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechterlijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen
- de wet van 31 december 1963 betreffende de Civiele Bescherming
Welke vernieuwingen
- het aanpassen van de inspectie en de wetgeving aan de zonevorming bij de brandweerdiensten
- het uitwerken van de nieuwe en het herzien van de brandpreventiereglementering in functie van de resultaatsverplichtingen, aangevuld met technische richtlijnen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de overgang van ARAB (Algemeen Reglement op de Arbeidsbescherming) naar de wet inzake het welzijn op het werk
|