Adviseur economische en financiële aspecten spoorwegvervoer - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB055
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het bieden van logistieke, administratieve, budgettaire en economische expertise en steun in het domein van de spoorwegsector
teneinde
de contractuele verplichtingen van de tussenkomende partijen in het contract uit te voeren en op te volgen, bij te dragen tot de uitoefening van de rol van regulator van de sector en de staat te informeren over de economische en financiële aspecten betreffende de sector.
Het verzekeren van het dagelijks beheer van de dienst
teneinde
mee te werken aan de verwezenlijking van de managementdoelstellingen van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Resultaatgebieden
Alsprojectleiderbeheren van de Europese financiële steun aan Belgische projecten in functie van het vervoer en van het transeuropees net (bv. financiering van de TGV) en deelnemen aan het oriëntatiecomité (interpretatie van de wetgeving) betreffende het transeuropees net
teneinde
het bestaan van de financiële steun aan de Belgische instanties te doen gelden, over de naleving van de communautaire bepalingen naar vorm en inhoud te waken, alsook de rechten en plichten van de staat als begunstigde van de steun op te nemen
Voorbeelden van taken
- het opstellen van de principes bij elke vernieuwing ten gevolge van een nieuw Belgisch initiatief en het testen van de procedure in samenwerking met experts op het vlak van de Commissie; het voorbereiden van de dossiers: projectoproep, het uitdrukkelijk formuleren van de communautaire bepalingen en procedures, het samenstellen van de dossiers in samenwerking met de promotoren; het opvolgen van de dossiers (genomen beslissingen, inhoud van de beslissingen, ...); het opvolgen van de dossiers (het opstellen en het controleren van de naleving van de termijnplanning van de door de promotoren aangekondigde werkzaamheden, het overmaken van de opvolging van de lopende dossiers aan de Commissie ('Project Status Report', rapport over de realisatie van het TEN-T (transeuropees vervoersnetwerk))), overgaan tot de wijziging van de beslissingen van de Commissie wanneer een parameter van financiële steun verandert, alsook het beantwoorden van elke vraag voor informatie van de Commissie
- het samenstellen van de dossiers om de betaling te bekomen: het voorleggen van de bewijsstukken om de betaling van de Commissie te bekomen; het coördineren en controleren van de regionale dossiers in de verschillende voornoemde fasen (voorbereiding, opvolging, rechtvaardiging, betaling)
- overleggen met collega-ingenieurs die de technische aspecten van de dossiers behandelen
- deelnemen aan de vergaderingen van het Financieel Comité en het TEN-T-netwerk
- instaan voor de coördinatie van de gewesten in functie van bepaalde dossiers of bepaalde vragen van de Commissie
Alsbudgetbeheerder van de spoorwegsectorverschaffen van technische expertise, met name aan de Belgische staat tijdens budgettaire discussies in de spoorwegsector en het voorstellen van de budgettaire procedure voor elk nieuw initiatief, alsook voor de verbetering van de financiële relaties met Infrabel, NMBS* ((Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) en de NMBS-Holding, het controleren van de naleving van de procedures of instructies via het werkingsbudget van het DGVTL (directoraat-generaal Vervoer te land) en toezien op de uitvoering van het volledige budget
teneinde
te helpen bij het nemen van beslissingen en het oplossen van problemen op budgettair vlak, alsook de bestaande systemen, procedures of programma's te verbeteren
Voorbeelden van taken
- het coördineren van de opstelling van het budget voor de spoorwegsector en waken over de goede werking van de controle over de budgetuitvoering (controle verzekerd door zijn/haar medewerker voor de spoorwegsector en de controle van de werkingskredieten)
- het ontwerpen en/of realiseren van analyses, op basis van indicatoren, om de rechtvaardiging van de budgetten te verzekeren
- het analyseren, ontwerpen en implementeren van nieuwe procedures in geval van verandering van de methodologie, van budgettaire instructies of van nieuwe initiatieven
- het oplossen van budgettaire problemen
- het opstellen van het budget van de nieuwe initiatieven van de regering op het vlak van de spoorwegsector
Alscontroleurcontroleren van de uitvoering van de contractuele verplichtingen van Infrabel, van de NMBS* en van de NMBS-Holding, meewerken aan de voorbereiding van de beheerscontracten en hun aanhangsels, het controleren van de financiële aspecten van de investeringsplannen en de opdrachten als overheidsdienst
teneinde
na te gaan of de maatschappijen hun contractuele verplichtingen nakomen, alsook de termijnplanning van de financiële verplichtingen van de staat na te leven
Voorbeelden van taken
- bijdragen tot de uitwerking van het beheerscontract en erop toezien dat de bepalingen van het contract duidelijk en conform de wettellijke bepalingen, met name op budgettair vlak, zijn opgesteld
- het controleren van de uitvoering van de financiële verplichtingen van de staat en van de naleving van de contractuele verplichtingen van de drie spoorwegmaatschappijen
- het controleren van het gebruik van de investeringskredieten en de rekeningen van de opdrachten van overheidsdienst (vorderingen op de staat, activa, exploitatierekening, ...)
- het realiseren of controleren van de kritische analyse, voor rekening van de staat, van de jaarrekeningen van de maatschappijen in de uitvoering van de opdrachten van de overheidsdienst, van de verslagen van specifieke activiteiten en van de gegevens zoals ze voortvloeien uit de contracten met de drie maatschappijen
Alsdossierbeheerderbehandelen van de dossiers betreffende de toegang tot de markt op het vlak van het vervoer per spoor
teneinde
na te gaan of de voorwaarden voor het verkrijgen van een vergunning van een spoorwegonderneming wel zijn vervuld en erop toe te zien dat de kandidaten op een billijke manier worden behandel
Voorbeelden van taken
- het nakijken van de voorwaarden (bv. financieel vermogen, burgerlijke aansprakelijkheid) voor het verkrijgen van de licentie
- het vragen van de nodige bijkomende informatie in functie van de specifieke organisatie van de kandidaat-maatschappij
- het aanpassen van de analyse van het dossier in functie van de structuur die eigen is aan de kandidaat-maatschappij, met respect voor het beginsel van non-discriminatie, om een gemotiveerd advies te geven omtrent elke voorwaarde tot het verkrijgen van de spoorweglicentie
- samenwerken met de collega's die de technische voorwaarden behandelen
- het uitvoeren van een controle op basis van de jaarrekeningen (nagaan of de door de maatschappijen gegeven ramingen overeenstemmen met de realiteit, de risico's op faillissement, de evolutie van de voorwaarden van burgerlijke aansprakelijkheid, ...)
Alsvertegenwoordiger van Belgiëdeelnemen aan internationale coördinatievergaderingen op het vlak van vervoer te land en instaan voor de coördinatie voor verschillende werkgroepen, voor de gewesten of voor de maatschappijen uit de spoorwegsector
teneinde
de oriëntaties te bepalen die aan de werkgroepen moeten worden gegeven, te komen tot een gemeenschappelijk standpunt dat door België verdedigd moet worden en op internationaal niveau compromissen trachten te sluiten die de belangen van de vertegenwoordigde Belgische groepen bewaren, in het domein van het transport
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan internationale vergaderingen, het afbakenen van de inzet en het opzetten van de strategieën om daaraan te beantwoorden.
- het creëren van een netwerk van gesprekspartners ter vertegenwoordiging van de verschillende werkgroepen, gewesten, maatschappijen en de representatieve organisaties voor de advies- en de informatievragen
- het opstellen van verslagen na de vergaderingen en het plannen van vergaderingen voor de uitwerking van de gemeenschappelijke standpunten
- het creëren van een contactnetwerk met de vertegenwoordigers van de andere landen en het opsporen van verbonden opdat de internationale beslissing in de door België gewenste richting gaat
Alsdiensthoofdorganiseren en coördineren van de taakverdeling binnen de dienst, het beheren van het personeel en de admnistratieve aspecten, zonodig het herzien van de werkmethodes
teneinde
optimale dienstprestaties te leveren, te waken over een goede werkverdeling in functie van ieders bekwaamheden, alsook te waken over de ontwikkeling van de bekwaamheden van de medewerkers
Voorbeelden van taken
- het verdelen van de taken
- het controleren van het werk van de medewerkers, het beheren van de problemen van het personeel (in geval van afwezigheid, het verzekeren van de behandeling van dringende dossiers)
- het begeleiden/opleiden van het personeel
- het beheren van de administratieve aspecten (bv. ziekte, verlof, controle van de prikkaarten)
- het formuleren van de vragen van de dienst op het vlak van informatica en opleiding
Alsstrategisch raadgevermeewerken aan de uitwerking van de strategische doelstellingen van de directie Spoorvervoer en aan de omzetting ervan in operationele doelstellingen, alsook het laten evolueren van de boordtabellen
teneinde
bij te dragen tot de voorbereiding en de realisatie van de doelstellingen van de directie
Voorbeelden van taken
- mee nadenken over de bestaande procedures
- meewerken aan de bepaling van de operationele doelstellingen en de menselijke, technische, administratieve en financiële middelen
- het realiseren van de implementatie van nieuwe procedures met betrekking tot de spoorwegdienst
- het coördineren en controleren van de uitvoering en de kwaliteit van het verwachte resultaat
Alscoördinatorverzekeren van de coördinatie van de standpunten en van de informatie die afkomstig is van verschillende instanties binnen de spoorwegmaatschappijen
teneinde
mee te werken aan de vordering van de dossiers die ingeschreven zijn in het samenwerkingsakkoord
Voorbeelden van taken
- het ontwikkelen van een contactnetwerk van de verschillende partners die de dossiers opvolgen
- het rapporteren aan de betrokken diensten van de problemen die aangehaald worden tijdens de maandelijkse vergaderingen van het coördinatiecomité
- het informeren van het kabinet en het voorstellen van oriëntaties bij initiatieven van de Brusselse kabinetten voor het federaal kabinet
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
derden
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB,…), studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet,KB,MB,…
|
wekelijks, ad hoc
|
andere fed. overh.diensten
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB,…), uitnodiging tot vergaderingen
|
per brief, e-mail, circulaire, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepn
|
dagelijks, ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen
|
maandelijks, ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen, studierapporten, ...
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke en mondelinge vragen, mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, dossiers
|
louter informeel
|
dagelijks, ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
mondelinge vragen, studiemateriaal
|
louter informeel, per brief, e-mail
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen, ...
|
mondelinge vragen, mondeling advies, dossiers
|
per brief, e-mail, onder de vorm van een dossier
|
maandelijks, ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
derden
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), studiemateriaal, studierapporten, antwoorden op vragen
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
wekelijks, ad hoc
|
andere fed. overh.diensten
|
schriftelijke en mondelinge vragen, mondelinge adviezen, studierapporten, budgettaire fiches, dossiers
|
per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet,KB,MB,…, in de vorm van een dossier
|
dagelijks, ad hoc
|
andere overheden
|
studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet,KB,MB,…, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
mondelinge adviezen, studierapporten, adviezen, info met invloed op dossiers
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding, collega's
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen, mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …)
|
louter informee, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks, ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, …), studierapporten, schriftelijke adviezen
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen, reflectiegroepen
|
ad hoc
|
NMBS-Holding, Infrabel
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
maandelijks, ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur Spoorvervoer
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van de controle en het ontwerp van voorstellen op budgettair
- niveau in functie van het beheerscontract van de NMBS, van Europese steun
- de analyse van economische, budgettaire, financiële problemen
- de taakverdeling binnen de dienst
- de organisatie van het beheer van de andere specifieke dossiers
De functie moet autorisatie vragen voor
- internationale vergaderingen: voor de coördinatie en harmonisatie van de standpunten
- het innemen van standpunten die voorgelegd worden voor advies of informatie, afhankelijk van het geval
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. 5 dossiers per week
2. ongeveer 20 vragen per dag (per e-mail)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de Europese wetgeving omtrent vervoer, milieu, overheidssteun en -opdrachten: reglementen, richtlijnen, beslissingen van de Commissie en de omzetting van de richtlijnen
- de spoorwegwetgeving (beheerscontract, statuut van de NMBS, ...)
- de wet met betrekking tot de boekhouding en de ministeriële instructies omtrent het budget
- de wet betreffende de autonome overheidsbedrijven
Welke vernieuwingen
- de ontwikkeling van statistieken en databanken
- de verbetering van het klassement
- belangrijke verbeteringen voor de werking van de dienst
Gebaseerd op welk referentiekader
- beslissingen die genomen worden op beleidsniveau
- de grote lijnen van de FOD en het DGVTL in het bijzonder
|