Afdrukken

Adviseur relatie- en contractbeheerders verzorgingsinstellingen - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD062

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het uitwerken van contracten (overeenkomsten) die gesloten worden tussen het RIZIV en bepaalde zorginstellingen en die de werking, financiering en vergoeding van die zorginstellingen of van bepaalde zorgmodules (die door die instellingen worden aangeboden) regelen

teneinde

bepaalde specifieke vormen van zorgverlening financieel mogelijk te maken voor de betrokken zorginstellingen en voor de patiënten voor wie die zorg geïndiceerd is en aldus bij te dragen tot een kwalitatieve gezondheidszorg die zowel voor de patiënt als voor de samenleving betaalbaar is.
(De afdeling van de teamchef is verantwoordelijk voor méér dan 100 contracten met zorginstellingen in 6 zéér uiteenlopende sectoren, met name: centra voor de psychosociale revalidatie van volwassen psychiatrische patiënten (zowel residentiële als ambulante centra), diverse soorten behandelingscentra voor verslaafden (waarbij er zowel onder de residentiële als onder de ambulante centra nog grote onderlinge verschillen zijn), referentiecentra voor het chronisch vermoeidheidssyndroom, referentiecentra voor chronische-pijn-patiënten, dagcentra voor palliatieve verzorging, gespecialiseerde ploegen die de thuisverzorging van palliatieve patiënten ondersteunen. Deze contracten vertegenwoordigen een jaarbudget van ongeveer 60 miljoen euro. Geregeld worden er volledig nieuwe contracten gesloten en worden bestaande contracten fundamenteel aangepast. Daarnaast is de teamchef ook nog verantwoordelijk voor de afdeling die de aanvragen van arbeidsongeschikte personen om zich te herscholen (en om de kosten van die herscholingen ten laste te nemen) opvolgt.

 

Het beheren van de relaties met zorginstellingen waarmee het RIZIV overeenkomsten sluit die hun werking en financiering regelen en het beheren van de aanvragen voor herscholingen (aanvragen van arbeidsongeschikte personen om een herscholing te kunnen volgen en om de kosten van die herscholing te vergoeden)

teneinde

ervoor te zorgen:
* dat bestaande overeenkomsten toegepast worden
* dat de naleving van deze overeenkomst gecontroleerd wordt
* dat geëvalueerd wordt in welke mate de vooropgestelde doelstellingen van bepaalde overeenkomsten bereikt worden
* dat aanvragen en voorstellen voor nieuwe overeenkomsten of voor wijziging van bestaande overeenkomsten geanalyseerd en behandeld worden door de bevoegde RIZIV-beheersorganen (samengesteld uit o.m. vertegenwoordigers van allerlei ziekenfondsen, zorgverleners en zorginstellingen, de voogdijoverheid).
* dat de betrokken instellingen geïnformeerd worden over de door de beheersorganen genomen beslissingen.
* dat er oplossingen aangereikt worden voor alle problemen die zich ter- zake stellen op basis van een analyse van die problemen.
* dat arbeidsongeschikte personen zich kunnen herscholen en dat dat financieel aangemoedigd wordt door de kosten van de herscholing te vergoeden (indien een herscholing tot een professionele reïntegratie kan leiden) en eventueel een grondig gemotiveerde negatieve beslissing ontvangen als de bevoegde instantie meent dat het volgen van een herscholing niet opportuun is.

 

Leiding geven aan medewerkers die met voormelde opdrachten belast zijn en de afdeling vertegenwoordigen binnen en eventueel buiten het RIZIV

teneinde

een optimale vervulling van voormelde opdrachten mogelijk te maken en bij te dragen tot een optimale werking van de afdeling en van het RIZIV in het algemeen.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het
    * analyseren van alle problemen, aanvragen en voorstellen met betrekking tot de organisatie en financiering van bepaalde specifieke vormen van zorgverlening voor bepaalde patiënten (met inbegrip van de selectie van bepaalde zorginstellingen onder alle kandidaten terzake).
    * hierover rapporteren bij de bevoegde RIZIV-beheersorganen.
    * en, in samenspraak met deze beheersorganen, het uitwerken van voorstellen voor de oplossing van bepaalde problemen en van voorstellen van nieuwe contracten of tot aanpassing van bestaande contracten.

teneinde

    de werking en financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgmodules te regelen op een manier die tegen een aanvaardbare kostprijs bijdraagt tot een kwalitatief goede gezondheidszorg (en die dus voldoende rekening houdt met de specificiteit van enerzijds de beoogde patiënten en hun pathologie en van anderzijds de betrokken zorginstellingen en de door hen toegepaste behandelingen).

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van allerlei aanvragen en voorstellen (van zorginstellingen) en problemen (met betrekking tot de werking en financiering en eventueel de selectie van deze instellingen) (en hiertoe zo nodig bijkomende informatie inwinnen), ze schriftelijk voorleggen aan de bevoegde RIZIV-beheersorganen en ze daar mondeling toelichten en in bepaalde gevallen ook voorstellen voor oplossing (van bepaalde problemen) uitwerken ten behoeve van deze beheersorganen.
  • het uitwerken van voorstellen van contracten die de werking en financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgmodules regelen (het schrijven van contracten die aan bepaalde zorginstellingen en pathologieën aangepast zijn en hierbij rekening houden met de beslissingen van de beheersorganen van het RIZIV en met het globale beleid)
  • toezicht op de financiële aspecten van de voorstellen van contracten en van de gesloten overeenkomsten.* In geval van voorstellen om overeenkomsten te sluiten : correcte en verdedigbare berekening van de kostprijs van een bepaalde zorginstelling of zorgmodule (loonkost en andere werkingskosten), rekening houdende met de budgettaire mogelijkheden en met de budgettaire gevolgen van allerlei beslissingen.* Voor de reeds gesloten overeenkomsten: toezicht op de RIZIV-begroting voor deze instellingen en op de reële uitgaven van het RIZIV voor deze instellingen.
  • het toelichten en verantwoorden (tegenover de betrokken instellingen en tegenover de voogdijoverheid, bvb. naar aanleiding van parlementaire vragen) van de beslissingen die door de beheersorganen van het RIZIV genomen werden en van het door hen gevoerde beleid inzake alle aspecten van de gesloten overeenkomsten (schriftelijk en mondeling).
  • het beantwoorden van de schriftelijke of telefonische vragen van patiënten of derden met betrekking tot de gesloten contracten en met betrekking tot bepaalde problemen die daarmee verband houden.

 

Als
account manager
    het toelichten tegenover de ziekenfondsen (die mee instaan voor de toepassing van de RIZIV-contracten) en tegenover de betrokken instellingen en andere betrokkenen van de werkings- en financieringsregels die door de RIZIV-beheersorganen vastgelegd werden in de contracten en eventueel het verder uitwerken van bepaalde aspecten van de overeenkomsten

teneinde

    ervoor te zorgen dat de contracten correct worden toegepast.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van omzendbrieven aan de ziekenfondsen met betrekking tot de toepassing van de contracten.
  • het opstellen van brieven met instructies voor de betrokken zorginstellingen
  • antwoorden op schriftelijke of mondelinge vragen van de betrokken instellingen en van de ziekenfondsen met betrekking tot de inhoud van de contracten. Indien nodig deze vragen voorleggen aan de beheersorganen.
  • het uitwerken van diverse aanvraagformulieren die gebruikt moeten worden in het kader van de gesloten overeenkomsten, van in dit kader bij te houden registers, enz en indien nodig, deze documenten eerst als voorstel aan de beheersorganen voorleggen; de instructies terzake bezorgen aan de betrokken instellingen
  • het opstellen van algemene informatieve teksten (met inbegrip van perscommuniqués) met betrekking tot de gesloten overeenkomsten ten behoeve van de website van het RIZIV en van de voogdijoverheid en ten behoeve van allerlei publicaties van het RIZIV.

 

Als
teamchef (verantwoordelijke van de afdeling)
    leiding geven aan medewerkers die met voor- en navermelde opdrachten (en met de opvolging van de aanvragen voor herscholing) belast zijn en de afdeling vertegenwoordigen binnen en eventueel buiten het RIZIV

teneinde

    een optimale vervulling van voormelde opdrachten mogelijk te maken en bij te dragen tot een optimale werking van de afdeling en van het RIZIV in het algemeen.

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van werkopdrachten aan medewerkers en toezicht uitoefenen op hun werk, het werk van de afdeling coördineren.
  • bijdragen tot een goed HRM-beleid voor de afdeling: het coachen van medewerkers, het organiseren van werkoverleg, bijdragen tot de selectie van medewerkers, het opstellen van functiebeschrijvingen, het toepassen van andere HRM-instrumenten (ontwikkelcirkels, het stimuleren van zinvolle vorming ....).
  • bijdragen aan het algemeen beheer van de dienst waarvan de afdeling deel uitmaakt (en soms bijdragen aan het algemeen beheer van het RIZIV in zijn geheel of van bepaalde directies van het RIZIV): deelnemen aan bepaalde vergaderingen, een bijdrage leveren aan globale nota's en rapporten (o.m. het opstellen van de begroting en opvolging van de uitgaven, ...).
  • in bepaalde gevallen als contactpersoon fungeren voor de afdeling (voor personen binnen en buiten het RIZIV, o.m. de Beleidscel van de Minister, verantwoordelijken van zorginstellingen, ....

 

Als
verslaggever
    het opstellen van de notulen van de (tweetalige) vergaderingen van de RIZIV-beheersorganen die gewijd zijn aan het beheer van de overeenkomsten en van diverse advies- en overlegorganen op dit vlak

teneinde

    de standpunten van de leden van die organen en de beslissingen van die organen omtrent bepaalde dossiers vast te leggen, aangezien deze beslissingen de basis vormen van het werk dat de dienst dient uit te voeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het vooraf doornemen en inhoudelijk voorbereiden van de dossiers die besproken zullen worden tijdens de vergadering
  • nota's nemen tijdens de vergadering
  • het maken van een ontwerp van notulen op basis van de nota's
  • het delegeren van de vertaling van de ontwerpnotulen naar de vertaaldienst en het controleren van de inhoudelijke juistheid van de vertaling
  • zorgen dat de notulen bezorgd worden aan de leden van de beheersorganen.

 

Als
controleur en evaluator
    het verzamelen van gegevens over de reële werking van de zorginstellingen en de statistische verwerking van deze gegevens

teneinde

    na te gaan of de overeenkomsten door de geconventioneerde instellingen correct uitgevoerd worden en of de overeenkomsten slagen in het opzet waartoe ze afgesloten zijn.

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwerpen van een evaluatiedesign
  • het creëren van procedures voor dataregistratie en dataoverdracht
  • het verzamelen van gegevens met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomsten
  • het (statistisch) verwerken en interpreteren van gegevens
  • mondeling en schriftelijk rapporteren bij de beheersorganen en allerlei andere advies- en overlegorganen m.b.t. de resultaten van dergelijke evaluatiestudies.

 

Als
verantwoordelijke
    het controleren van de notificatiebrieven die door de medewerkers zijn opgesteld ten aanzien van arbeidsongeschikte personen, waar nodig het versterken van de motiveringen en dit vooral in geval van negatieve beslissingen, en het ondertekenen van de brieven waarmee de beslissingen worden betekend die de bevoegde instantie heeft genomen met betrekking tot de aanvragen van deze arbeidsongeschikte personen om een herscholingsprogramma te kunnen volgen en de kostprijs hiervan te vergoeden

teneinde

    de betrokkenen te informeren over deze beslissingen, en dit via een schrijven met de nodige overtuigingskracht zodat zoveel mogelijk vermeden wordt dat de betrokkene in beroep gaat tegen de genomen beslissing bij de arbeidsrechtbank en om in geval van beroepsprocedure te vermijden dat het RIZIV deze beroepsprocedure verliest.

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de notificatiebrieven die door medewerkers zijn opgesteld : is het bedrag van de voorgestelde vergoeding realistisch, is de (negatieve) beslissing voldoende gemotiveerd ...
  • vooral voor negatieve beslissingen, geregeld zelf een andere formulering voorstellen om de genomen beslissing te motiveren.
  • het formeel ondertekenen van de brieven waarmee de beslissingen door de bevoegde instantie worden betekend.
  • in geval van procedure, het opvolgen van de behandeling door de juridische dienst.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Dr. G. VEREECKE, geneesheer-inspecteur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.