Afdrukken

Adviseur relatie- en contractbeheerders verzorgingsinstellingen - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD062

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het uitwerken van contracten (overeenkomsten) die gesloten worden tussen het RIZIV en bepaalde zorginstellingen en die de werking, financiering en vergoeding van die zorginstellingen of van bepaalde zorgmodules (die door die instellingen worden aangeboden) regelen

teneinde

bepaalde specifieke vormen van zorgverlening financieel mogelijk te maken voor de betrokken zorginstellingen en voor de patiënten voor wie die zorg geïndiceerd is en aldus bij te dragen tot een kwalitatieve gezondheidszorg die zowel voor de patiënt als voor de samenleving betaalbaar is.
(De afdeling van de teamchef is verantwoordelijk voor méér dan 100 contracten met zorginstellingen in 6 zéér uiteenlopende sectoren, met name: centra voor de psychosociale revalidatie van volwassen psychiatrische patiënten (zowel residentiële als ambulante centra), diverse soorten behandelingscentra voor verslaafden (waarbij er zowel onder de residentiële als onder de ambulante centra nog grote onderlinge verschillen zijn), referentiecentra voor het chronisch vermoeidheidssyndroom, referentiecentra voor chronische-pijn-patiënten, dagcentra voor palliatieve verzorging, gespecialiseerde ploegen die de thuisverzorging van palliatieve patiënten ondersteunen. Deze contracten vertegenwoordigen een jaarbudget van ongeveer 60 miljoen euro. Geregeld worden er volledig nieuwe contracten gesloten en worden bestaande contracten fundamenteel aangepast. Daarnaast is de teamchef ook nog verantwoordelijk voor de afdeling die de aanvragen van arbeidsongeschikte personen om zich te herscholen (en om de kosten van die herscholingen ten laste te nemen) opvolgt.

 

Het beheren van de relaties met zorginstellingen waarmee het RIZIV overeenkomsten sluit die hun werking en financiering regelen en het beheren van de aanvragen voor herscholingen (aanvragen van arbeidsongeschikte personen om een herscholing te kunnen volgen en om de kosten van die herscholing te vergoeden)

teneinde

ervoor te zorgen:
* dat bestaande overeenkomsten toegepast worden
* dat de naleving van deze overeenkomst gecontroleerd wordt
* dat geëvalueerd wordt in welke mate de vooropgestelde doelstellingen van bepaalde overeenkomsten bereikt worden
* dat aanvragen en voorstellen voor nieuwe overeenkomsten of voor wijziging van bestaande overeenkomsten geanalyseerd en behandeld worden door de bevoegde RIZIV-beheersorganen (samengesteld uit o.m. vertegenwoordigers van allerlei ziekenfondsen, zorgverleners en zorginstellingen, de voogdijoverheid).
* dat de betrokken instellingen geïnformeerd worden over de door de beheersorganen genomen beslissingen.
* dat er oplossingen aangereikt worden voor alle problemen die zich ter- zake stellen op basis van een analyse van die problemen.
* dat arbeidsongeschikte personen zich kunnen herscholen en dat dat financieel aangemoedigd wordt door de kosten van de herscholing te vergoeden (indien een herscholing tot een professionele reïntegratie kan leiden) en eventueel een grondig gemotiveerde negatieve beslissing ontvangen als de bevoegde instantie meent dat het volgen van een herscholing niet opportuun is.

 

Leiding geven aan medewerkers die met voormelde opdrachten belast zijn en de afdeling vertegenwoordigen binnen en eventueel buiten het RIZIV

teneinde

een optimale vervulling van voormelde opdrachten mogelijk te maken en bij te dragen tot een optimale werking van de afdeling en van het RIZIV in het algemeen.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het
    * analyseren van alle problemen, aanvragen en voorstellen met betrekking tot de organisatie en financiering van bepaalde specifieke vormen van zorgverlening voor bepaalde patiënten (met inbegrip van de selectie van bepaalde zorginstellingen onder alle kandidaten terzake).
    * hierover rapporteren bij de bevoegde RIZIV-beheersorganen.
    * en, in samenspraak met deze beheersorganen, het uitwerken van voorstellen voor de oplossing van bepaalde problemen en van voorstellen van nieuwe contracten of tot aanpassing van bestaande contracten.

teneinde

    de werking en financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgmodules te regelen op een manier die tegen een aanvaardbare kostprijs bijdraagt tot een kwalitatief goede gezondheidszorg (en die dus voldoende rekening houdt met de specificiteit van enerzijds de beoogde patiënten en hun pathologie en van anderzijds de betrokken zorginstellingen en de door hen toegepaste behandelingen).

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van allerlei aanvragen en voorstellen (van zorginstellingen) en problemen (met betrekking tot de werking en financiering en eventueel de selectie van deze instellingen) (en hiertoe zo nodig bijkomende informatie inwinnen), ze schriftelijk voorleggen aan de bevoegde RIZIV-beheersorganen en ze daar mondeling toelichten en in bepaalde gevallen ook voorstellen voor oplossing (van bepaalde problemen) uitwerken ten behoeve van deze beheersorganen.
  • het uitwerken van voorstellen van contracten die de werking en financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgmodules regelen (het schrijven van contracten die aan bepaalde zorginstellingen en pathologieën aangepast zijn en hierbij rekening houden met de beslissingen van de beheersorganen van het RIZIV en met het globale beleid)
  • toezicht op de financiële aspecten van de voorstellen van contracten en van de gesloten overeenkomsten.* In geval van voorstellen om overeenkomsten te sluiten : correcte en verdedigbare berekening van de kostprijs van een bepaalde zorginstelling of zorgmodule (loonkost en andere werkingskosten), rekening houdende met de budgettaire mogelijkheden en met de budgettaire gevolgen van allerlei beslissingen.* Voor de reeds gesloten overeenkomsten: toezicht op de RIZIV-begroting voor deze instellingen en op de reële uitgaven van het RIZIV voor deze instellingen.
  • het toelichten en verantwoorden (tegenover de betrokken instellingen en tegenover de voogdijoverheid, bvb. naar aanleiding van parlementaire vragen) van de beslissingen die door de beheersorganen van het RIZIV genomen werden en van het door hen gevoerde beleid inzake alle aspecten van de gesloten overeenkomsten (schriftelijk en mondeling).
  • het beantwoorden van de schriftelijke of telefonische vragen van patiënten of derden met betrekking tot de gesloten contracten en met betrekking tot bepaalde problemen die daarmee verband houden.

 

Als
account manager
    het toelichten tegenover de ziekenfondsen (die mee instaan voor de toepassing van de RIZIV-contracten) en tegenover de betrokken instellingen en andere betrokkenen van de werkings- en financieringsregels die door de RIZIV-beheersorganen vastgelegd werden in de contracten en eventueel het verder uitwerken van bepaalde aspecten van de overeenkomsten

teneinde

    ervoor te zorgen dat de contracten correct worden toegepast.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van omzendbrieven aan de ziekenfondsen met betrekking tot de toepassing van de contracten.
  • het opstellen van brieven met instructies voor de betrokken zorginstellingen
  • antwoorden op schriftelijke of mondelinge vragen van de betrokken instellingen en van de ziekenfondsen met betrekking tot de inhoud van de contracten. Indien nodig deze vragen voorleggen aan de beheersorganen.
  • het uitwerken van diverse aanvraagformulieren die gebruikt moeten worden in het kader van de gesloten overeenkomsten, van in dit kader bij te houden registers, enz en indien nodig, deze documenten eerst als voorstel aan de beheersorganen voorleggen; de instructies terzake bezorgen aan de betrokken instellingen
  • het opstellen van algemene informatieve teksten (met inbegrip van perscommuniqués) met betrekking tot de gesloten overeenkomsten ten behoeve van de website van het RIZIV en van de voogdijoverheid en ten behoeve van allerlei publicaties van het RIZIV.

 

Als
teamchef (verantwoordelijke van de afdeling)
    leiding geven aan medewerkers die met voor- en navermelde opdrachten (en met de opvolging van de aanvragen voor herscholing) belast zijn en de afdeling vertegenwoordigen binnen en eventueel buiten het RIZIV

teneinde

    een optimale vervulling van voormelde opdrachten mogelijk te maken en bij te dragen tot een optimale werking van de afdeling en van het RIZIV in het algemeen.

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van werkopdrachten aan medewerkers en toezicht uitoefenen op hun werk, het werk van de afdeling coördineren.
  • bijdragen tot een goed HRM-beleid voor de afdeling: het coachen van medewerkers, het organiseren van werkoverleg, bijdragen tot de selectie van medewerkers, het opstellen van functiebeschrijvingen, het toepassen van andere HRM-instrumenten (ontwikkelcirkels, het stimuleren van zinvolle vorming ....).
  • bijdragen aan het algemeen beheer van de dienst waarvan de afdeling deel uitmaakt (en soms bijdragen aan het algemeen beheer van het RIZIV in zijn geheel of van bepaalde directies van het RIZIV): deelnemen aan bepaalde vergaderingen, een bijdrage leveren aan globale nota's en rapporten (o.m. het opstellen van de begroting en opvolging van de uitgaven, ...).
  • in bepaalde gevallen als contactpersoon fungeren voor de afdeling (voor personen binnen en buiten het RIZIV, o.m. de Beleidscel van de Minister, verantwoordelijken van zorginstellingen, ....

 

Als
verslaggever
    het opstellen van de notulen van de (tweetalige) vergaderingen van de RIZIV-beheersorganen die gewijd zijn aan het beheer van de overeenkomsten en van diverse advies- en overlegorganen op dit vlak

teneinde

    de standpunten van de leden van die organen en de beslissingen van die organen omtrent bepaalde dossiers vast te leggen, aangezien deze beslissingen de basis vormen van het werk dat de dienst dient uit te voeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het vooraf doornemen en inhoudelijk voorbereiden van de dossiers die besproken zullen worden tijdens de vergadering
  • nota's nemen tijdens de vergadering
  • het maken van een ontwerp van notulen op basis van de nota's
  • het delegeren van de vertaling van de ontwerpnotulen naar de vertaaldienst en het controleren van de inhoudelijke juistheid van de vertaling
  • zorgen dat de notulen bezorgd worden aan de leden van de beheersorganen.

 

Als
controleur en evaluator
    het verzamelen van gegevens over de reële werking van de zorginstellingen en de statistische verwerking van deze gegevens

teneinde

    na te gaan of de overeenkomsten door de geconventioneerde instellingen correct uitgevoerd worden en of de overeenkomsten slagen in het opzet waartoe ze afgesloten zijn.

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwerpen van een evaluatiedesign
  • het creëren van procedures voor dataregistratie en dataoverdracht
  • het verzamelen van gegevens met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomsten
  • het (statistisch) verwerken en interpreteren van gegevens
  • mondeling en schriftelijk rapporteren bij de beheersorganen en allerlei andere advies- en overlegorganen m.b.t. de resultaten van dergelijke evaluatiestudies.

 

Als
verantwoordelijke
    het controleren van de notificatiebrieven die door de medewerkers zijn opgesteld ten aanzien van arbeidsongeschikte personen, waar nodig het versterken van de motiveringen en dit vooral in geval van negatieve beslissingen, en het ondertekenen van de brieven waarmee de beslissingen worden betekend die de bevoegde instantie heeft genomen met betrekking tot de aanvragen van deze arbeidsongeschikte personen om een herscholingsprogramma te kunnen volgen en de kostprijs hiervan te vergoeden

teneinde

    de betrokkenen te informeren over deze beslissingen, en dit via een schrijven met de nodige overtuigingskracht zodat zoveel mogelijk vermeden wordt dat de betrokkene in beroep gaat tegen de genomen beslissing bij de arbeidsrechtbank en om in geval van beroepsprocedure te vermijden dat het RIZIV deze beroepsprocedure verliest.

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de notificatiebrieven die door medewerkers zijn opgesteld : is het bedrag van de voorgestelde vergoeding realistisch, is de (negatieve) beslissing voldoende gemotiveerd ...
  • vooral voor negatieve beslissingen, geregeld zelf een andere formulering voorstellen om de genomen beslissing te motiveren.
  • het formeel ondertekenen van de brieven waarmee de beslissingen door de bevoegde instantie worden betekend.
  • in geval van procedure, het opvolgen van de behandeling door de juridische dienst.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

RIZIV-beheersorganen

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

zorginstellingen

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

de beleidscel van de minister

schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

werkgroepen

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

ziekenfondsen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

RIZIV-beheersorganen

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

zorginstellingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

wekelijks

ziekenfondsen

beslissingen

per brief, e-mail ...

wekelijks

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

wekelijks

de beleidscel van de minister

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

werkgroepen

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Dr. G. VEREECKE, geneesheer-inspecteur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het opstellen van ontwerpen van financieringsovereenkomsten en deze zo opstellen dat ze door de beheersorganen grotendeels gevolgd worden
  • het ontwerpen van kostprijsberekeningen van zorgprogramma's en deze zo opmaken dat ze meestal door de beheersorganen volledig gevolgd worden
  • het opstellen van nota's voor de beheersorganen
  • het opstellen van briefwisseling
  • het voorstellen van studiedesigns voor de evaluatie van bepaalde overeenkomsten (die meestal door de beheersorganen grotendeels gevolgd worden)
  • het opstellen van studierapporten inzake de evaluatie van sommige overeenkomsten
  • het opstellen van de notulen van vergaderingen
  • de betekening van de door de bevoegde instantie genomen beslissingen m.b.t. herscholingsaanvragen
  • functiebeschrijvingen van medewerkers, de toepassing van HRM-instrumenten (bv. ontwikkelcirkels) voor medewerkers, ...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de officiële bevestiging van de interne en externe formele briefwisseling (het voorstel wordt bijna altijd gevolgd)
  • het voorleggen van sommige voorstellen, nota's en dossiers aan beheers-, advies- en overlegorganen (het voorstel om iets voor te leggen wordt bijna altijd gevolgd)
  • externe dienstopdrachten (werkbezoeken aan verzorgingsinstellingen, deelname aan vergaderingen, congressen, ...): voorstellen terzake worden bijna altijd gevolgd.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Het slecht uitvoeren van de taken kan ertoe leiden dat de RIZIV-beheersorganen (eventueel tijdelijk) weigeren bepaalde overeenkomsten te sluiten (waardoor de middelen ontbreken om bepaalde vormen van zorgverlening aan te bieden, zodat deze alleen in kwalitatief minder goede omstandigheden kunnen worden aangeboden of tegen een voor vele patiënten onbetaalbare kostprijs).

2. In het geval dat er toch financieringsovereenkomsten worden afgesloten, kunnen slechte overeenkomsten ook leiden:
* tot een onrealistische financieringsreglementering die onvoldoende is aangepast aan de specifieke pathologie en de daarvoor geïndiceerde behandelwijze (en dus tot een kwalitatief minder goede gezondheidszorg op de specifieke terreinen waarop de overeenkomsten betrekking hebben);
* tot een reglementering die onvoldoende waarborgen biedt voor een kwalitatieve zorgverlening tegen een voor de samenleving aanvaardbare prijs en die zelfs allerlei misbruiken mogelijk maakt (als er te weinig gereglementeerd is en/of als de naleving van die reglementering niet kan worden afgedwongen);
* en tot een onvoldoende of laattijdige financiering van bepaalde vormen van zorgverlening (wat de betrokken instellingen in financiële moeilijkheden kan brengen).

3. Een slechte formulering van door de beheersorganen genomen beslissingen kan ook leiden tot de contestatie van deze beslissingen (bv. in het geval de betrokken instellingen beroep doen op de voogdijoverheid of op de rechtbank, wat minstens extra werk met zich meebrengt en dus inefficiënt is).
Ook een slecht personeelsbeheer en een slechte vertegenwoordiging van de afdeling kan tot alle vermelde problemen leiden.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • beslissingen van de RIZIV-beheersorganen. Deze beheersorganen zijn samengesteld uit diverse belanghebbenden, met name vertegenwoordigers van de ziekenfondsen, van zorgverleners (artsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten, enz.) en van zorginstellingen (ziekenhuizen, rustoorden, enz.). Voorstellen van financieringsovereenkomsten met zorginstellingen op heel specifieke terreinen moeten ook voor deze belanghebbenden aanvaardbaar zijn.
  • Het sluiten van de overeenkomsten is nauwelijks wettelijk gereglementeerd en behoort tot de autonome bevoegdheid van de RIZIV-beheersorganen, die onder toezicht staan van de voogdijoverheid. Heel belangrijk daarbij is dat gelijkaardige instellingen op dezelfde manier worden behandeld (een principe dat in de praktijk van deze niet-gereglementeerde sectoren, waarbij naar een financiering op maat van de betrokken inrichtingen wordt gestreefd, niet altijd gemakkelijk toe te passen is) en dat de financieringsmodaliteiten van de instellingen en zorgmodules (op basis van zulke overeenkomsten met het RIZIV) aanvaardbaar zijn ten opzichte van de financieringsmodaliteiten van heel andere zorginstellingen zoals ziekenhuizen (algemene en psychiatrische), rust- en verzorgingstehuizen, rustoorden voor bejaarden, initiatieven voor beschut wonen, enz.. De financieringsreglementering van de overeenkomsten moet daarnaast ook rekening houden met de algemene reglementering inzake de verzekering van de geneeskundige verzorging (o.m. de rol en de bevoegdheden van de ziekenfondsen in de organisatie van de verzekering, de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen), waarmee de gesloten contracten nooit in tegenspraak mogen zijn, en met algemene wetgevingen als de wetgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, enz. (als bv. de registratie en transmissie van bepaalde persoonsgegevens opgelegd wordt). De financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgprogramma's moet ook steeds rekening houden met de huidige stand van zaken van de medische kennis.
  • Het door de RIZIV-beheersorganen gevoerde beleid op de specifieke terreinen waarop de overeenkomsten betrekking hebben moet ook aanvaardbaar zijn voor de voogdijoverheid. In het geval dat beslissingen aangevochten worden voor de rechtbank, moeten ze ook de juridische toets kunnen doorstaan.
  • Voor wat het personeel van de betrokken instellingen betreft en hun loonkost, moet in de financieringsovereenkomsten rekening worden gehouden met de arbeidswetgeving en met de CAO-bepalingen terzake.
  • wetgeving en instructies i.v.m. het HRM-beleid.

 

Welke vernieuwingen
  • Er moeten frequent financieringsreglementeringen worden uitgewerkt voor (complexe) zorgverleningsprogramma's die voordien niet gefinancierd werden en waarvoor niet kan worden teruggevallen op bestaande reglementeringen. Bv. CVS-patiënten, referentiecentra voor chronische-pijn-patiënten.
  • Ook bestaande overeenkomsten moeten regelmatig herzien worden om ze aan te passen aan de geëvolueerde noden en andere maatschappelijke evoluties (bv. nieuwe CAO's), om tegemoet te komen aan bepaalde kritieken op de bestaande overeenkomsten en bepaalde leemten daarin weg te werken en om rekening te houden met nieuwe inzichten.
  • Dit is steeds innovatief werk, temeer daar de overeenkomsten van subsector tot subsector (bijna 30 subsectoren) sterk onderling verschillen en er ook binnen éénzelfde subsector soms nog grote verschillen zijn tussen inrichtingen onderling (bv. internaten/externaten).Er is dan ook zeer weinig werk waarvoor kan worden teruggevallen op bestaande modellen. Bijna altijd zijn minstens weloverwogen aanpassingen van bestaande modellen nodig.
  • Ook voor de selectie van bepaalde instellingen (als er meer kandidaten zijn dan er overeenkomsten kunnen worden afgesloten) en voor de betekening van door de beheersorganen genomen (negatieve) beslissingen over nieuwe aanvragen voor overeenkomsten (of wijzigingen van bestaande overeenkomsten) kan er weinig of niet worden teruggevallen op bepaalde modellen omdat iedere subsector en ieder dossier anders is en onvoldoende of verkeerd gemotiveerde beslissingen kunnen leiden tot een veroordeling van het RIZIV door de rechtbanken.
  • Wat de evaluatie van bepaalde soorten overeenkomsten betreft, kan er ook niet worden teruggevallen op bestaande modellen omdat de noodzakelijke evaluatie in de meeste sectoren nog in de kinderschoenen staat en iedere subsector sterk verschilt van andere subsectoren.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Het referentiekader voor innovaties kan worden afgeleid uit wat voorafgaat. Bij innovaties moet derhalve rekening gehouden worden met: * het beleid van de RIZIV-beheersorganen met betrekking tot bepaalde soorten overeenkomsten en de overeenkomsten in het algemeen; * de belangen van wie in de RIZIV-beheersorganen vertegenwoordigd is; * het beleid van de voogdijoverheid; * de huidige medische kennis; * algemene maatschappelijke evoluties; * de evolutie van de ziekteverzekering en van andere soorten zorginstellingen; * ervaringen met betrekking tot de naleving van bepaalde soorten overeenkomsten en van de overeenkomsten in het algemeen; * de evaluatie van de verschillende overeenkomsten; * het principe dat gelijkaardige instellingen op dezelfde wijze behandeld moeten worden; * de budgettaire mogelijkheden; * ervaringen met betrekking tot de contestatie van bepaalde beslissingen; * het HRM-beleid en de wetgeving terzake.
  • Doordat de functie inhoudt dat de functiehouder meedenkt omtrent alle aspecten van de gesloten overeenkomsten bepaalt de functiehouder mee het referentiekader waarbinnen de innovaties plaatsvinden.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.