Afdrukken

Attaché beheer patrimonium (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DLO061

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Analisten

Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)




Doel van de functie

Het bijhouden van informatie aangaande het patrimonium in eigendom van of gebruikt door de openbare federale administratie

teneinde

advies en informatie te kunnen verstrekken aan de hiërarchie over het patrimonium

 

Resultaatgebieden
Als
gegevensbeheerder
    het bijhouden van de officiële algemene inventaris van de onroerende goederen, beheerd door de Regie der Gebouwen

teneinde

    te allen tijde een duidelijk beeld te kunnen weergeven van het patrimonium

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de validatie van de patrimoniumdatabank (controle van de inhoud van de gegevens)
  • het controleren van de gegevens van de inventarislijst van de gebouwen
  • het voorbereiden van de functionele aanpassingen van de patrimoniumdatabank: aanduiden welke gegevens noodzakelijkerwijs vermeld moeten worden
  • het opvolgen van de concessieovereenkomsten t.a.v. de exploitatie van historische gebouwen, sites of monumenten

 

Als
databankbeheerder
    instaan voor het beheer en de optimalisatie van de patrimoniumdatabank

teneinde

    de patrimoniumdatabank op de meest efficiënte wijze te kunnen gebruiken

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken en bijsturen van een referentiekader ter codificatie van de beheersvormen en de bezettende diensten van de door de Regie beheerde staatsgebouwen en -terreinen evenals de door haar in huur genomen goederen
  • het opmaken van richtlijnen terzake
  • het opmaken van richtlijnen m.b.t. bepaalde modules in het kader van het informatiseringsproject van het patrimoniumbestand

 

Als
informatieambtenaar
    het vergaren, bijhouden en doorgeven van informatie inzake patrimoniumbeheer

teneinde

    inlichtingen te kunnen verstrekken aan de directeur of contactpersonen uit de regionale diensten

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van alle institutionele wijzigingen in de federale staatsstructuur die een invloed hebben op het patrimonium: bv. de overdracht van gebouwen en terreinen naar andere instanties
  • zorgen voor de jaarlijkse actualisatie van de inventarislijst van de gebouwen
  • het overmaken van inlichtingen, lijsten en rapporten aan de directeur van de dienst patrimonium

 

Als
kennisbeheerder
    het opvolgen van de laatste evoluties inzake patrimonium

teneinde

    over de nodige informatie en kennis te beschikken

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen via officiële en niet-officiële (bv. pers en brochures) bronnen m.b.t. zowat alle aspecten van het patrimonium van de Regie der Gebouwen
  • het verzamelen en archiveren van documentatie inzake patrimonium
  • deelnemen aan seminaries, opleidingen

 

Als
dossierbeheerder
    het beheren van domeindossiers

teneinde

    hun behandeling (verkoop, verhuur, of cessie) te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van domeindossiers: het opvolgen van de cessie van een domein
  • het behandelen van specifieke, maar niet uitgesproken juridische dossiers i.v.m patrimoniumbeheer

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeur

adviezen en instructies, informatie

mondeling en schriftelijk

wekelijks

medewerkers

mondelinge vragen

mondeling

wekelijks

management

instructies, informatie

dossiers, brieven

ad hoc

regionale patrimoniumbeheerders

informatie over gebouwen

gegevens in databank

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeur

vragen, informatie

mondeling en schriftelijk

wekelijks

medewerkers

adviezen

mondeling

wekelijks

management

inventaris van gebouwen

als dossier

ad hoc

regionale patrimoniumbeheerders

informatie, vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd van de cel patrimonium

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de te verrichten opzoekingen om de databank aan te vullen
  • het uitvoeren van controles op de gegevens inzake patrimonium vanuit de buitendiensten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • elke beslissing die een aanpassing van de patrimoniumdatabank impliceert

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving beheer vastgoed in de openbare sector

 

Welke vernieuwingen
  • de aanpassing van de databank

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • eigen ervaring en kennis

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.