Afdrukken

Adviseur-generaal beheer patrimonium - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DLO029

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)




Doel van de functie

Een strategische visie in immobiliënzaken ontwikkelen op basis van de kennis van de verschillende lokale vastgoedmarkten

teneinde

de meest geschikte voorstellen in verband met de huisvesting over te maken aan de Minister/het management

 

De nodige instructies coördineren en geven aan de verschillende lokale patrimoniumcellen voor wat betreft de communicatie en het beheer van de informatie in immobiliënzaken

teneinde

de informatie over het bestaand onroerend patrimonium ter beschikking te kunnen stellen van de Minister (Cel Beleidsvoorbereiding) en van het management

 

Resultaatgebieden
Als
strategisch verantwoordelijke
    voorstellen uitwerken voor de bepaling van de immobiliënstrategie voor de Regie

teneinde

    concrete voorstellen voor oplossingen in verband met de huisvesting voor te leggen aan de Minister/het management

 

Voorbeelden van taken
  • Het bestaand patrimonium grondig kennen en concrete voorstellen formuleren
  • De verschillende lokale markten grondig kennen en de tendensen van de immobiliënmarkt voor de komende jaren bestuderen
  • Referentiepunten/vergelijkingspunten opzoeken inzake de verkoop- en huurprijs van de gebouwen; een correcte raming maken van de handelswaarde van de vaste activa
  • De onderhouds-huurkosten van de beheerde gebouwen ramen op basis van de beschikbare gegevens
  • De gespecialiseerde pers in immobiliënzaken volgen

 

Als
afdelingshoofd
    de doelstellingen van de afdeling formuleren (op lange termijn) en ze omzetten in operationele doelstellingen (op korte termijn)

teneinde

    de doelstellingen van de afdeling te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • Het strategisch plan bepalen in samenwerking met de directeur-generaal, de andere afdelingshoofden en de medewerkers
  • Een strategie bepalen op operationeel vlak en de prioriteiten vastleggen
  • Beslissingen nemen in het kader van de operationele doelstellingen
  • Deelnemen aan vergaderingen over strategie met de Directeur-generaal, de andere afdelingshoofden en, desgevallend, met de Minister
  • De nodige initiatieven nemen bij de collega's om te zorgen voor het behoud van de betrouwbaarheid van de databank van het onroerend patrimonium

 

Als
functioneel leider van de lokale patrimoniumcellen
    zorgen voor de harmonisatie van het databeheer in immobiliënzaken

teneinde

    de afdeling te laten beschikken over de nodige gegevens om concrete voorstellen te formuleren

 

Voorbeelden van taken
  • Instructies geven aan de verschillende lokale patrimoniumcellen voor het databeheer in immobiliënzaken
  • De instructies voorbereiden en ze verspreiden bij de verschillende lokale patrimoniumcellen
  • Zich vergewissen van de naleving van de instructies en punctuele controles uitvoeren op de inhoud van de database (bijvoorbeeld nagaan of een verkocht gebouw wel degelijk als dusdanig opgenomen is in de database)
  • De coördinatievergaderingen tussen de verschillende lokale patrimoniumcellen organiseren en ze voorzitten
  • De nodige contacten opnemen rechtstreeks met de regionale directeurs ofwel via het afdelingshoofd van de regionale diensten om de medewerking van de verschillende diensten te verkrijgen

 

Als
verantwoordelijke
    zich vergewissen van het goede verloop van de administratieve procedure

teneinde

    de verkoop/aankoop/huur/overdrachtprocedures tot een goed einde te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • Wat betreft de aankoop/verkoop, de ramingen opvragen bij het aankoopcomité en zorgen voor de opmaak van de PV's van overgave
  • Wat betreft de huur, zorgen voor het bijwerken van het typecontract in samenwerking met de juridische dienst en toezien op de naleving ervan door de lokale patrimoniumcellen
  • Wat betreft de overdracht van onroerende goederen, de verschillende koninklijke besluiten voor overdracht naar of afkomstig van andere instanties voorbereiden

 

Als
bemiddelaar
    de contacten onderhouden tussen een openbare instelling en een verhuurder/huurder of potentiële koper/verkoper

teneinde

    de openbare instelling toe te laten een huur-, koop- of verkoopcontract af te sluiten

 

Voorbeelden van taken
  • In de database nagaan of een gebouw voldoet aan de vraag van een instelling in geval van huur van een bijkomend gebouw
  • Een voorstel doen aan de instelling
  • Deelnemen aan de onderhandelingen tussen een instelling en de eigenaar van een gebouw
  • Adviezen formuleren over de mogelijke onderhandelingspistes bij de huur van een gebouw

 

Als
informatieambtenaar
    inlichtingen over het patrimoniumbeheer inwinnen, registreren en overmaken

teneinde

    inlichtingen te kunnen geven aan de Cel Beleidsvoorbereiding

 

Voorbeelden van taken
  • de naleving verzekeren van alle institutionele wijzigingen binnen de federale Staatsstructuur welke een invloed hebben op het patrimonium: bijvoorbeeld, de overdracht van gebouwen en terreinen aan andere instanties
  • zorgen voor de jaarlijkse actualisering van de inventaris van de gebouwen door het opvragen en controleren van gegevens
  • inlichtingen, listings en rapporten overmaken aan de Cel Beleidsvoorbereiding

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

lokale patrimoniumcellen

informatie over gebouwen

databank

wekelijks

AG (Ambtenaren-Generaal)

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

juridische dienst

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

aankoopcomité FOD

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

aankoopcomité FOD

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

medewerkers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

wekelijks

inspecteur van Financiën

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

eigenaars van de gebouwen

informatie over gebouwen

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

lokale patrimoniumcellen

uitvoering van instructies, statistieken, rapporten, nota's, reglementering, wetgeving,...

per brief, e-mail, vergaderingen

wekelijks

leden van de raad van AG

opvolging van de dossiers

als dossier / informeel

wekelijks

regionale diensthoofden

opvragen van informatie

per brief, e-mail ...

ad hoc

medewerkers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

informaticus/beheerder

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Directeur-generaal van de instelling

de functie geeft functioneel leiding aan de lokale patrimoniumcellen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de afdeling
  • de bepaling van de werking van het databeheer betreffende het patrimonium samen met de andere leden van het directiecomité
  • de vraag naar bijkomende middelen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • bijkomende uitgaven, aanwervingen (buiten het voorziene kader)
  • vele contacten met de Cel Beleidsvoorbereiding vinden plaats met het akkoord van de Directeur-generaal van de instelling
  • de beslissingen inzake aankoop of huur van gebouwen hangen af van het akkoord van de Inspecteur van Financiën en van de beslissingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving betreffende het immobiliënbeleid in de openbare sector
  • De institutionele wijzigingen (regionalisatie van de diensten)
  • Overheidsopdrachten
  • Beslissingen uitgaande van de minister / van de Cel Beleidsvoorbereiding

 

Welke vernieuwingen
  • De organisatie van een vergadering van de patrimoniumbeheerders
  • Het inwinnen en registreren van bijkomende gegevens in de database in functie van de evolutie van de maatschappij (bijvoorbeeld, toegankelijkheid van de gebouwen voor gehandicapte personen)

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.