Adviseur-generaal algemene diensten - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ISA119
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Organiseren en coördineren van directies met verschillende doelstellingen (zoals logistiek, human resources, financiën, vertaling, ICT, de juridische dienst) waarvoor hij/zij verantwoordelijk is
teneinde
de doelstellingen te verwezenlijken die opgenomen zijn in de opdrachten van deze directies.
Informeren over de beheerde directies of de projecten van deze directies aan de leidend ambtenaar
teneinde
toe te laten het gevoerde beleid te bepalen en te evalueren.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke voor de ondersteuningsdienstenmeewerken aan het beheer van de instelling
teneinde
de Rijksdienst zijn opdrachten, die bepaald werden door de bestuursovereenkomst, te laten vervullen volgens de in het bestuursplan beschreven uitwerking
Voorbeelden van taken
- meewerken aan het beheer van de bestuursovereenkomst
- meewerken aan de uitwerking en de kennisgeving van de strategische visie van de Rijksdienst ten aanzien van de waarden van de instelling, van de organisatiestructuur en de (financiële, technische, menselijke) middelen die ingezet moeten worden
- meewerken aan het beheer van de relaties met de voogdijoverheden, de klanten (werkgevers en sociale secretariaten) en de werknemers
- deelnemen aan vergaderingen van de beheers-, overleg- en adviesorganen en de organen die voorstellen behandelen, die statutair in de instelling voorzien zijn of die uit eigen initiatief opgericht werden (het directiecomité voor de strategische beslissingen, het basisoverlegcomité, de informaticastuurgroep)
Alsverantwoordelijke voor een algemene directieorganiseren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de werking van de verschillende diensten (waarvan minstens 3 uit onderstaande finaliteiten)
teneinde
de optimale werking van de directies te verzekeren door een aangepaste strategie te ontwikkelen in termen van de te bereiken doelstellingen en de in te zetten (financiële, technische, menselijke) middelen en door het werk van de domeinverantwoordelijken (logistiek, human ressources, juridisch, enz.) te organiseren en te controleren
Voorbeelden van taken
- controleren van de coördinatie en coaching van de verantwoordelijken van de verschillende directies-domeinen; beslissen over alle kwesties die niet op afdoende wijze opgelost kunnen worden binnen of tussen de directies, dit zowel op intern als extern niveau en in overleg met de medewerkers en het algemeen bestuur
- controleren van het beheer van de organisatie van de directie, optimaliseren van de werking, alsook definiëren en inleiden van interne procedures en van regels voor de werking van de directie ondersteuningsdiensten
- controleren van het beheer van de terbeschikkingstelling van de vereiste informatie binnen de entiteit en het beheer van de informaticatoepassingen van de algemene directie
- controleren van de aanwerving, de ontwikkeling en het beheer van de prestaties van de medewerkers van de algemene directie
- controleren van het budgettair beheer van de algemene directie
Alsverantwoordelijke voor het beheer van de informatie- en communicatietechnologieënwaarnemen van de leiding van de directie die belast is met de informatie- en communicatietechnologieën
teneinde
de betrokken directie de opdrachten te laten verwezenlijken en de doelstellingen te laten bereiken die haar werden toegekend
Voorbeelden van taken
- leiden van de omschrijving van de systemen en tools (hardware en software) om de efficiëntie van de organisatie te verbeteren
- leiden van het beheer van de informatica-applicaties en de informatie- en communicatietechnologieën
- leiden van het beheer van de beveiliging van de systemen en databanken
- leiden van de bepaling van de procedures voor het gebruik van informaticatools en het beheer van de informaticaprojecten
- leiden van de naleving van de toepassing van de procedures voor het gebruik van informaticatools en de technische ondersteuning aan de gebruikers
Alsverantwoordelijke voor het beheer van de human resourceswaarnemen van de leiding van de directies die belast zijn met human resources (personeel, opleiding en interne communicatie)
teneinde
de betrokken directies de opdrachten te laten verwezenlijken en de doelstellingen te laten bereiken die hen werden toegekend
Voorbeelden van taken
- leiden van de structurele organisatie
- leiden van het beheer van de competenties
- leiden van de selectie, de aanwerving en de personeelsadministratie
- leiden van het gelijkekansenbeleid en de sociale en medische bijstand
Alsverantwoordelijke voor de logistiekwaarnemen van de leiding van de directie die belast is met de logistiek
teneinde
de betrokken directie de opdrachten te laten verwezenlijken en de doelstellingen te laten bereiken die haar werden toegekend
Voorbeelden van taken
- leiden van het beheer van het gebouw
- leiden van de aankopen en bevoorrading
- leiden van het onthaal en de postbedeling
- leiden van het beheer van de drukkerij
- leiden van het beheer van de archieven
Alsverantwoordelijke voor de communicatie en vertalingwaarnemen van de leiding van de diensten die belast zijn met de interne communicatie en met de vertaling
teneinde
de betrokken diensten de opdrachten te laten verwezenlijken en de doelstellingen te laten bereiken die hen werden toegekend
Voorbeelden van taken
- leiden van de interne communicatie
- leiden van de omschrijving van de grafische standaard van de instelling
- leiden van de vertaling van teksten en documenten in de doeltaal
- leiden van het nazicht van de vertalingen
Alsverantwoordelijke van de financiële dienstinstaan voor de financiële aspecten van de organisatie
teneinde
de doelstellingen te bereiken met een optimaal gebruik van de middelen
Voorbeelden van taken
- laten opmaken van de prefiguratie van de begroting en de begrotingsontwerpen
- aansturen van de aanvragen voor het toekomstig budget van de directies
- nagaan van de maandelijkse behoeftentabellen en/of van de maandelijkse uitgaven
- opvolgen van de boekhouding
Alsintern raadgever/adviseurontwikkelen en uitwerken van een methodologie voor een relevante en doeltreffende beheerscontrole
teneinde
mee te werken aan de operationele opvolging van de bestuursovereenkomst
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de inzameling van statistische gegevens die bestemd zijn voor de beheerscontrole
- meewerken aan de productie van statistische inlichtingen bestemd voor beslissingsbevoegde personen
- meewerken aan de evaluatie van de opportuniteiten ter verbetering van de operationele efficiëntie
- meewerken aan de verspreiding van de resultaten van de evaluatie en van de aanbevelingen aan de operationele verantwoordelijken en de hiërarchie
Positionering
De functie krijgt leiding van
de administrateur-generaal en zijn/haar adjunct
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|