Attaché A2 inspectie sociale zekerheid zelfstandigen (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD044
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
In overleg met het diensthoofd instaan voor de implementatie van het pla,n voor de controle van de sociale verzekeringsfondsen en tevens het waarborgen van de permanente opvolging en verbetering van de controles op het terrein
teneinde
op een efficiënte manier de vooropgestelde (kwantitatieve en kwalitatieve) controledoelstellingen te halen
Resultaatgebieden
Alsinspecteurop het terrein instaan voor de effectieve en efficiënte uitvoering van de controles inzake de naleving van de reglementering door de sociale verzekeringsfondsen, met het recht om bepaalde situaties te corrigeren en sancties voor te stellen al dan niet in samenwerking met controleurs die hiervoor beschikbaar zijn
teneinde
de naleving van de regelgeving te waarborgen en de vooropgestelde (kwalitatieve en kwantitatieve) doelstellingen te realiseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van controles (planning, voorafgaande contacten, het opmaken van risico-analyses, beslissen over de omvang van de controle,...)
- het geven van bindende instructies, het voorstellen van verbeteringen en het opleggen van sancties in geval van nalatigheden
- instaan voor de administratieve afhandeling en opvolging van de controles (het opstellen van inspectieverslagen,...) en hierover rapporteren aan de hiërarchie inzake conclusies die getrokken moeten worden
- het onderzoeken van bestaande en nieuwe dossiers, in voorkomend geval op het terrein zelf: het behandelen van de individuele gevallen waarin de verzekerde klachten heeft over het beheer van zijn/haar dossier door de externe instelling of omdat deze instelling een complexe situatie voorlegt voor advies
Alsdossierbeheerderbeheren van de dossiers van de verschillende sociale verzekeringsfondsen ter voorbereiding van de controles ter plaatse
teneinde
bij te dragen tot het goed functioneren en tot de efficiëntie van de dienst
Voorbeelden van taken
- het bijhouden van een permanent controledossier per fonds
- antwoorden op vragen, het geven van informatie, verduidelijkingen, richtlijnen en adviezen
- het bepalen van de gevoelige punten en de sleutelpunten die op het terrein gecontroleerd dienen te worden
- het doornemen van bestaande dossiers, het selecteren van kritieke dossiers, het opzoeken van bijkomende en relevante informatie voor de afhandeling van de dossiers
- als eindverantwoordelijke m.b.t. de resultaten van een controle, het valideren van de gegevens voor de globale resultaatsverwerking
Alsleidinggevendeaansturen van de werkzaamheden van de medewerkers tijdens een controle in een sociaal verzekeringsfonds
teneinde
de operationele (kwantitatieve en kwalitatieve) controledoelstellingen te realiseren
Voorbeelden van taken
- het vertalen van de controledoelstellingen en prioriteiten naar individuele doelstellingen van elke medewerker
- het geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen aan elke medewerker
- het verdelen van de activiteiten en verzorging van de coördinatie
- het opvolgen en bijsturen van de resultaten
- het superviseren van de controle en het beheer van het gevolg dat gegeven wordt aan de sancties die naar aanleiding van de controle opgelegd worden aan het gecontroleerde sociaal verzekeringsfonds
Alscoachondersteunen van een beperkte groep van medewerkers tijdens een controle in een sociaal verzekeringsfonds
teneinde
deze te motiveren in het vervullen van hun taken
Voorbeelden van taken
- elke medewerker naar de vastgelegde doelstellingen leiden
- het coördineren van de groepswerkzaamheden
- deelnemen aan de evaluatie van hun competenties op een correcte, objectieve en genuanceerde wijze
- feedback geven op constructieve wijze, zowel positief als negatief met betrekking tot hun werkwijze
- als eerste aanspreekpunt, het formuleren van oplossingen voor persoonlijke situaties
Alsdeskundige/specialist inzake verplichtingen en prestatiestoezien op of het zelf behandelen van de complexe dossiers in toepassing van de reglementering
teneinde
snel en efficiënt een duurzame oplossing te bieden voor het knelpunt en tevens de sociale verzekeringsfondsen de nodige ondersteuning te bieden zodat zij de reglementering op een adequate wijze toepassen en naleven.
Voorbeelden van taken
- antwoorden op vragen, het geven van informatie, verduidelijkingen, richtlijnen en adviezen inzake de toepassing van de administratieve verplichtingen
- (meewerken aan) het opstellen en bijwerken van bepaalde technische nota's of omzendbrieven of nota's gericht aan de sociale verzekeringsfondsen.
Alskennisbeheerderoverdragen van de kennis binnen de dienst
teneinde
de expertise te verhogen en het autonoom handelen van de collega's en medewerkers te doen toenemen
Voorbeelden van taken
- het ontwikkelen van en/of meewerken aan documentatiegegevensbanken, het bijhouden/verzamelen van beschikbare documentatie (bijwerken, ..., het uitwerken van standaarddocumenten die tijdens de controles gebruikt moeten worden, het (mee helpen) ontwikkelen van systemen en processen teneinde te komen tot een representatieve rapportering van de gedane controles, het verzamelen en beheren van de gegevens in een gegevensdatabase
- het ter beschikking stellen van de kennis over de materie, methodes en processen
- het creëren van een netwerk, zorgen voor een goede opleiding en training op de werkvloer van de nieuwe medewerkers, het inschatten van de opleidingsnoden, het vragen van opleidingen, zorgen voor de zelfstudieaanpak of het superviseren van complexe dossiers
- zorgen voor de inzameling van gegevens of zelf zorgen voor de input van alle personen die betrokken zijn bij het dossier
- zorgen voor de correcte toepassing van de reglementering en de procedures
Alsvertegenwoordiger van de dienst onderhouden van zowel interne als externe relaties
teneinde
de visie en waarden van de organisatie en de dienst uit te dragen
Voorbeelden van taken
- het optreden als en bereikbaar zijn als contactpersoon van de dienst
- het uitbouwen van een netwerk van contacten
- het onderhouden van relaties met partners
- deelnemen aan werksessies, projecten, ...
Positionering
De functie krijgt leiding van
inspecteur/diensthoofd
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau B
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|