Afdrukken

Adviseur-generaal communicatie - Directeur (generiek) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : ICO053

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Bepalen, ontwikkelen en implementeren van het communicatiebeleid van de organisatie

teneinde

een optimaal communicatiebeleid te realiseren in functie van de strategische doelstellingen van de organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
lid van het directiecomité van de organisatie
    bepalen van het communicatiebeleid van de organisatie

teneinde

    de realisatie van de strategische doelstellingen van de organisatie te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de langetermijndoelstellingen voor de verschillende communicatiedomeinen op basis van de visie en missie van de organisatie
  • verdedigen van deze doelstellingen tegenover het directiecomité
  • bepalen van de middelen (personeel, budget en ICT-ondersteuning) om deze doelstellingen te realiseren

 

Als
leidinggevende
    vertalen van de strategische doelstellingen in operationele doelstellingen voor de verschillende communicatie-entiteiten binnen de organisatie

teneinde

    het communicatiebeleid consistent uit te voeren voor heel de organisatie

 

Voorbeelden van taken
  • omzetten van het beleidsplan van de directie in concrete actieplannen
  • bepalen van de prioriteiten, de projecten en opdrachten binnen de verschillende communicatiedomeinen
  • organiseren en coördineren van de activiteiten binnen de dienst
  • opvolgen van de resultaten van de verschillende diensten, projecten of opdrachten
  • sturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers

 

Als
eindverantwoordelijke communicatie
    beheren en opvolgen van de uitvoering van de verschillende communicatieplannen en communicatieactiviteiten van de organisatie

teneinde

    een duidelijk, doeltreffend en samenhangend communicatiebeleid te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • finaal goedkeuren van de verschillende operationele plannen
  • het meest gepaste medium (pers, e-mail, brochures) kiezen in samenwerking met de beleidsadviseur en de medewerkers
  • nakijken van de perscommuniqués
  • de finale versie nakijken van de interne en externe brochures, van de website en van het intranet

 

Als
topexpert communicatie
    ondersteunen van de verantwoordelijken voor de communicatie en van de directie van de FOD en de organisatie bij hun interne en externe communicatie

teneinde

    de inhoud en de vorm ervan te standaardiseren en af te stemmen op het communicatiebeleid, en de impact ervan te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • informatie over communicatieacties verzamelen en analyseren
  • advies en aanbevelingen geven
  • de haalbaarheid, het belang en de noodzaak van de projecten inschatten

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van de recente ontwikkelingen op het vlak van communicatietechnieken en van de interne ontwikkelingen binnen de FOD

teneinde

    te zorgen voor een geactualiseerde communicatiestroom en zo een doeltreffende communicatiedienst te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • opleidingen en seminaries bijwonen
  • op de hoogte blijven van de externe en interne ontwikkelingen binnen de FOD via brochures, internet en het intranet
  • deelnemen aan interdepartementale vergaderingen om ervaringen uit te wisselen
  • opvolgen van de vakliteratuur

 

Als
contactpersoon
    uitbouwen van netwerken van communicatiespecialisten, leden van de pers en andere doelgroepen, zowel binnen als buiten de FOD of de organisatie

teneinde

    een samenhangend communicatiebeleid over te brengen dat in overeenstemming is met de realiteit

 

Voorbeelden van taken
  • als woordvoerder optreden in overleg met de algemene directie om correct en snel te antwoorden op vragen van de media
  • de FOD vertegenwoordigen tijdens studie- en congresdagen
  • in contact treden met verschillende instanties en personen, zowel op formeel als op informeel vlak

 

Als
vertegenwoordiger
    instaan voor de praktische organisatie van communicatieacties

teneinde

    te garanderen dat de communicatie zowel op intern als op extern niveau vlot verloopt en doeltreffend is

 

Voorbeelden van taken
  • persconferenties en themadagen organiseren en voorbereiden
  • interne informatievergaderingen organiseren en voorbereiden
  • sprekers tijdens persconferenties en informatievergaderingen begeleiden

 

Als
coach
    leiden, ondersteunen en motiveren van de medewerkers

teneinde

    een efficiënte werking van de communicatiedienst te garanderen via de opvolging en ontwikkeling van elke medewerker

 

Voorbeelden van taken
  • in kaart brengen van de opleidingsbehoeften en opleidingen geven
  • de medewerkers stimuleren via gerichte gesprekken, evaluatiegesprekken voeren
  • motiveren, ondersteunen en coachen van de medewerkers
  • een aangenaam werkklimaat en een motiverende teamgeest opbouwen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail

wekelijks

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail

dagelijks

andere overheden

schriftelijke en mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke en mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail, formele afspraak

dagelijks

collega's

schriftelijke en mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

wekelijks

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

andere overheden

schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke en mondelinge adviezen

per brief, e-mail,formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

collega's

schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directeur-generaal, voorzitter

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • eigen werkorganisatie
  • werkverdeling binnen het team
  • communicatiebeleid
  • keuze van de verspreidingsmiddelen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • extrabudgettaire uitgaven
  • inhoud van de communicatie over een gevoelig onderwerp (perscommuniqué, enz.)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • instructies van het directiecomité aangaande de inhoud van de perscommuniqués
  • algemene communicatierichtlijnen binnen de federale overheid
  • interne richtlijnen
  • wetgeving over de verspreiding van informatie en respect voor de persoonlijke levenssfeer
  • ministeriële richtlijnen

 

Welke vernieuwingen
  • nieuwe benaderingen, methodes en instrumenten voor strategisch communicatiebeleid op organisatieniveau
  • werk- en communicatieprocedures
  • de vorm van de boodschap en van de informatie (grafische vormgeving, opmaak, beeldvorming, enz.)
  • verbetering van de communicatiemiddelen (internet, intranet, brochures, enz.)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • persoonlijke opleiding
  • contacten, netwerken
  • gespecialiseerde brochures, vakliteratuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.