Afdrukken

Attaché A2 inspectie lokale financiering (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB029

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Behandelen van complexe dossiers van lokale overheden die betrekking hebben op het personeel, de financiën, de organisatie en de werking van de lokale politie en brandweer

teneinde

inbreuken op de wettelijke voorschriften ter zake vast te stellen en de belangen te verzekeren, inbreuken te regulariseren en eventueel te bestraffen (zgn. inspectiefunctie).

 

De bestendige opvolging van bovengenoemde dossiers verzekeren en de controles verbeteren

teneinde

de doelstellingen van het toezicht op de lokale politie en brandweer ten volle te verwezenlijken (zgn. auditfunctie).

 

Verstrekken van gespecialiseerde adviezen en verlenen van bijstand

teneinde

de betrokken partijen bij te staan in de interpretatie en toepassing van het beleid en de wettelijke voorschriften inzake de lokale politie en brandweer enerzijds en te streven naar een meer pro-actief toezicht anderzijds (zgn. consultancyfunctie).

 

Resultaatgebieden
Als
inspecteur
    met alle bevoegde instanties samenwerken

teneinde

    de eerbiediging van de regelgeving en de hiermee gepaard gaande verzekering van de veiligheid te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • binnen het wettelijk en reglementair kader een strategie bepalen
  • controles en inspecties uitvoeren en coördineren, de wetten doen toepassen, de doctrines en rechtspraak gebruiken en deze in werking stellen, met de bij het toezicht betrokken partijen onderhandelen en beslissen over de te ondernemen acties
  • de gevoelige punten en sleutelpunten die op het terrein dienen te worden gecontroleerd nader bepalen, dossiers die het voorwerp van betwistingen kunnen uitmaken, ontleden, verwerken en nakijken
  • de bestuurlijke werking van dossiers beheren, de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging verzekeren
  • de inbreuken opsporen en maatregelen aanbrengen bij de vaststelling van tekortkomingen (o.a. niet goedkeuring of schorsing van besluiten, sturen van een regeringscommissaris…), verslagen en aanbevelingen voor de gouverneur opstellen

 

Als
dossierbeheerder
    behandelen van complexe dossiers

teneinde

    deze volgens de wettelijke voorschriften (o.a. strikte termijnen) af te handelen, voorzien van juridisch correcte argumenten en bij te dragen tot de behoorlijke werking en de doeltreffendheid van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • de bestaande dossiers overlopen en de kritische dossiers selecteren
  • het bijhouden van een draaiboek met het oog op het respecteren van de voorschriften en eventuele procedures
  • alle relevante informatie (laten) zoeken ter afhandeling van het dossier
  • correct en tijdig besluiten doorgeven

 

Als
analist
    overgaan tot aan het toezicht voorafgaande studies

teneinde

    de kritische punten in de regelgeving te ontwaren en de controles op het terrein te optimaliseren, ook naar de hogere overheid toe

 

Voorbeelden van taken
  • diepgaand bestuderen van de regelgeving
  • wettelijke lacunes invullen
  • voorstellen tot verbetering of aanvulling suggereren aan de bevoegde instanties
  • deelnemen als praktisch expert aan werkgroepen inzake het uittekenen van de procedures van toezicht (bv. MPM)

 

Als
ontwikkelaar
    binnen het reglementair kader controleprocedures opstellen en uitwerken evenals precieze richtlijnen voor de naaste medewerkers

teneinde

    het toezicht te harmoniseren en te integreren in een zeker dossieropvolgingssysteem

 

Voorbeelden van taken
  • een duidelijk actieplan bepalen met bijzondere aandacht voor pijnpunten
  • basisprocedures opstellen die dienen te worden gevolgd bij de uitoefening van het toezicht
  • verzamelen van alle nuttige en relevante gegevens binnen een databank (voor de provincie Limburg is dit een volledig geautomatiseerd systeem, zgn. Ariadne)

 

Als
expert
    alle evoluties in de wetgeving, rechtspraak en rechtsleer opvolgen, rapporteren en overbrengen op de anderen

teneinde

    een aangepast toezicht uit te oefenen en geüpdate adviezen uit te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • bestuderen van allerhande vakdocumentatie
  • netwerken tussen de diverse inspecteurs en verantwoordelijken van de centrale administratie oprichten
  • actief deelnemen aan interne vergaderingen, studiedagen en opleidingen
  • zelf houden van voordrachten en publiceren van artikels, noten…

 

Als
adviseur
    (a) schriftelijk en mondeling beantwoorden van complexe vragen van betrokken partijen over zeer specifieke thema's binnen een breed vakgebied (zowel juridisch als economisch…) evenals het daadwerkelijk bieden van bijstand EN (b) vanuit een theoretische en praktische kennis verschaffen van adviezen aan de gouverneur en de leidinggevende van de federale afdeling op het provinciaal gouvernement inzake de specifieke materie, de organisatiestructuur en de processen

teneinde

    (a) de lokale overheden in staat te stellen hun beslissingen inzake politie en brandweer zo correct en adequaat mogelijk te nemen EN (b) de gouverneur en de leidinggevende van de federale afdeling van het provinciaal gouvernement de mogelijkheid te bieden de strategische doelstellingen te formuleren en te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van technische raadgevingen
  • na diepgaande studie, adviezen overmaken over specifieke en ingewikkelde dossiers
  • de mogelijkheid verlenen aan de lokale overheden tot voorafgaand overleg inzake de te nemen beslissingen
  • geregeld deelnemen aan intern overleg inzake de organisatiestructuur en de processen
  • verschaffen van adviezen aan alle mogelijke actoren inzake de specifieke materie

 

Als
contactpersoon
    (a) de activiteiten en de resultaten op geregelde basis communiceren aan de leidinggevenden en collega's EN (b) samenwerken met de verantwoordelijken van andere besturen en lokale overheden

teneinde

    (a) hen op een efficiënte manier op de hoogte te houden van de belangrijkste dossiers EN (b) de externe betrekkingen en het toezicht in het algemeen te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • bijwonen van rapporteringsvergaderingen
  • opstellen van rapporten
  • communiceren van beslissingen in belangrijke dossiers aan collega's, ook aan die van het gewoon toezicht
  • uitbouwen van een netwerk aan contacten
  • bereikbaar zijn als contactpersoon van de dienst

 

Als
coach
    een team van medewerkers die heterogene activiteiten verrichten, begeleiden, motiveren en ondersteunen in het vervullen van hun taken

teneinde

    een goede en tijdige dossierbehandeling en opvolging te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • de teamwerkzaamheden coördineren en opvolgen
  • elk teamlid naar de vastgelegde doelstellingen leiden en in zijn of haar werkzaamheden vooruit helpen
  • feedback geven op constructieve wijze, zowel positief als negatief, en alternatieven aanreiken, houden van overlegmomenten met het team
  • zorgen voor opleidingen van de teamleden
  • deelnemen aan de evaluatie van de competenties van de teamleden, weze het op een correcte, objectieve en genuanceerde wijze

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

maandelijks

andere fed. overh.diensten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, …), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet,KB,MB,…

ad hoc

andere overheden

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB,…), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB,…), studiemateriaal, studiemateriaal

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet,KB,MB,…

ad hoc

syndicaten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

collega's

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB,…), studiemateriaal

louter informee, per brief, e-mail

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …)

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

maandelijks

andere fed. overh.diensten

schriftelijke en mondelinge vragen, schritelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, …), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

andere overheden

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), studiemateriaal

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een dossier

dagelijks

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, …), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

syndicaten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), studiemateriaal

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak

ad hoc

collega's

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, …), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, …), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de gouverneur

de leidinggevende van de federale afdeling van het provinciaal gouvernement

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie
  • de werkverdeling binnen het team, de prioriteit en de doorstroming van dossiers
  • de opvolging van de individuele prestaties van de leden van het team
  • de concrete stappen die in dossiers moeten worden genomen
  • de participatie bij het concretiseren van het jaarlijks actieplan inzake toezicht
  • schriftelijk en mondelinge adviezen binnen de perken van het reglementair kader
  • de deelname aan interne studiedagen en bijscholingsactiviteiten
  • de uit een dossier te gebruiken elementen in een beslissingsvoorstel
  • de wijze waarop aan kennisoverdracht wordt gedaan, zowel intern als extern
  • het nemen van de voorstellen tot beslissing en tot wijziging van procedures

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • principe of beleidsbeslissingen, die wel eerst op een autonome basis grondig dienen te worden herleid
  • daadwerkelijke controles ter plaatse bij de lokale overheden (zgn. plaatsbezoeken)
  • de deelname aan externe studiedagen en bijscholingsactiviteiten in het algemeen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de inspecteur toezicht lokale politie en brandweer behandelt in de provincie Limburg jaarlijks gemiddeld 599 dossiers die als volgt kunnen worden uitgesplitst: begrotingen en wijzigingen politiezones (54), rekeningen politiezones (18), dotaties gemeenten aan politiezones (36), personeel (formatie, aanwervingen, bevorderingen...) van de politiezones (54), opgevraagde besluiten van raden en colleges inzake politie (144), adviezen inzake politie (150), berekening brandweerkosten (zeer ruim dossier vermits dit meer dan 10 korpsgemeenten en meer dan 40 beschermde gemeenten betreft (1), programmatiecommissie brandweer (2), personeel (formatie, ...) en grondreglementen van de brandweer (15), adviezen inzake brandweer (80), opvolgen van allerhande vergaderingen (40) en voorbereiden van punten inzake lokale politie en brandweer op de gouverneursconferentie (5)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • o.a. de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en de uitvoeringsbesluiten (vooral het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten en het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie) en omzendbrieven, de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming en de uitvoeringsbesluiten en omzendbrieven, de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening, de nieuwe gemeentewet, de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt en de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de uitvoeringsbesluiten
  • richtlijnen en instructies van de gouverneur of van de leidinggevende van de federale afdeling op het provinciaal gouvernement

 

Welke vernieuwingen
  • ontwikkeling van de eigen team en werkorganisatie tot een zo efficiënt en effectief mogelijk geheel
  • ruime inbreng in principe of beleidsbeslissingen, alsook in het wijzigen van procedures en standaarddocumenten
  • ontwikkeling van instrumenten voor een verbeterede informatieanalyse
  • onderzoeken en opvullen van wetgevende lacunes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de vernieuwing gebeurt door gebruik te maken van de eigen ervaring on the job, de gevolgde opleidingen, evenals van de kennis verzameld door overleg te plegen met alle betrokken actoren en door het lezen en interpreteren van wetgeving, vakliteratuur, rechtspraak...

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.