Adviseur instellingen en bevolking - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV057
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Beantwoorden van vragen van burgers, instellingen en gemeenten over reglementering in bevolkingszaken en het regelen van geschillen in dit verband
teneinde
deze reglementering juist en vlot te laten toepassen, geschillen zoveel mogelijk te vermijden en waar ze toch ontstaan zo vlug mogelijk te regelen.
Introductie van elektronische identiteitskaart vlot laten verlopen, opstellen van reglementering hierover, beantwoorden van vragen hierover + beantwoorden van vragen over traditionele identiteitskaart
teneinde
de beslissing van de regering volgens dewelke iedere Belg tegen 2009 over een identiteitskaart moet beschikken zo goed en zo vlug mogelijk uit te voeren en teneinde problemen voor burgers en gemeenten ivm de traditionele identiteitskaart te vermijden.
Voorbereiden en organiseren van verkiezingen ( met uitzondering van gemeente- en provincieraadsverkiezingen), beantwoorden van vragen hierover
teneinde
de organisatie van de verkiezingen zo vlot en zo correct mogelijk te laten verlopen.
Resultaatgebieden
Alsextern raadgeverhet schriftelijk en mondeling beantwoorden van vragen van particulieren, instellingen en gemeenten over reglementering in bevolkingszaken en regelen van geschillen in dit verband
teneinde
reglementering correct te laten toepassen en geschillen zo veel mogelijk te vermijden of te regelen
Voorbeelden van taken
- ad hoc antwoorden op eenvoudige vragen
- eventueel verrichten van opzoekingen
- schriftelijk beantwoorden van meer gecompliceerde vragen
Alsadviseurvoorbereiden van de verdere uitwerking van de reglementering inzake bevolkingszaken, verkiezingszaken en identiteitskaarten
teneinde
goeie, voor iedereen begrijpbare en vlot toepasbare reglementering te maken
Voorbeelden van taken
- voorbereidende activiteiten zoals het ontmoeten van betrokken partijen (bv. Vereniging van Steden en Gemeenten voor elektronische identiteitskaart, of de magistraten voor de verkiezingen
- overleg met betrokken collega's (bv. de informatici voor de elektronische identiteitskaart)
- opstellen van de reglementering op basis van wetgeving en het bovenvermelde overleg
Alsinformatieambtenaaropstellen van informatiebrochures, leveren van teksten voor de website, organiseren van persconferenties en andere evenementen ter informatie van pers en publiek
teneinde
verkiezingen en introductie van elektronische identiteitskaart vlot te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- leveren van informatie aan webmaster
- deelnemen aan redactievergaderingen en vergaderingen met de voorlichtingsdienst van de FOD
- brochures en andere teksten schrijven - nalezen op wettelijkheid en taalfouten
AlsJuristzich op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van nieuwe wetgeving, rechtsleer en rechtspraak relevant voor het vakgebied
teneinde
de laatste evoluties te incorporeren in de adviezen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan studiedagen
- regelmatig en op eigen initiatief doornemen van vakliteratuur
- deelnemen aan interne vergaderingen gericht op kennisoverdracht
Alsleidinggevende ambtenaarinformeren en beantwoorden van vragen van medewerkers
teneinde
hen toe te laten zelf dossiers correct en vlot te laten afhandelen
Voorbeelden van taken
- informeren van een 15-tal medewerkers over de verschillende bevoegdheidsdomeinen van de dienst door het verdelen van documentatie en het houden van vergaderingen
- beantwoorden van individuele vragen van medewerkers en van de Helpdesk 'Elektronische identiteitskaarten'
- het nakijken en bij akkoord ondertekenen van door medewerkers opgestelde antwoorden aan burgers, instellingen en gemeenten
Alsmedewerker aan de beleidscel van de Ministerantwoorden op mondelinge en schriftelijke parlementaire vragen
teneinde
de Minister toe te laten zijn beleid te verdedigen in het parlement
Voorbeelden van taken
Alsverantwoordelijkeop geregelde basis communiceren van de activiteiten en de resultaten aan de directeur-generaal en adviseur-generaal van de administratie
teneinde
hen in kennis te stellen van de werking van de directie en eventuele suggesties te doen om de werking of reglementering te verbeteren
Voorbeelden van taken
- schriftelijk communiceren
- wekelijkse vergadering van diensthoofden bijwonen
- verslagen van vergaderingen doorsturen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Directeur-generaal, de Directeur van het Rijksregister of de Directeur externe betrekkingen, bevolking en identiteitskaarten
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de mondelinge adviezen geformuleerd aan de telefoon
- niet-principiële dossiers over bevolking, verkiezingen en identiteitskaarten
- werkverdeling onder het personeel
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelnemen aan studiedagen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. aantal dossiers per jaar kan desgewenst worden nagegaan
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wet tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen
- wet betreffende bevolkingsregisters en identiteitskaarten
- reglementering inzake bevolkingsregisters
Welke vernieuwingen
- de invoer van nieuwe maatregelen zo vlug en zo vlot mogelijk laten verlopen voor burgers, gemeenten en bedrijven
- de principiële innovatie gebeurt door de wetgever (bv. de invoering van de elektronische identiteitskaart). Deze wetgeving wordt wel verder uitgewerkt in omzendbrieven en andere instructies aan de gemeenten
Gebaseerd op welk referentiekader
- wetgeving en reglementering inzake bevolking, verkiezingen en identiteitskaarten
|