Afdrukken

Attaché A2 strafrechtelijk beleid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV096

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Bijdragen tot beleidsontwikkeling via het leveren van beleidsvoorbereidend werk t.a.v. de minister van Justitie, het openbaar ministerie en de politiediensten inzake het strafrechtelijk domein in brede zin, de typering en de aanpak van (grensoverschrijdende) criminaliteitsfenomenen en inzake de praktijk van het vervolgingsbeleid en van de strafrechtelijke procedures

teneinde

bij te dragen tot het bereiken van de essentiële doelstelling van de dienst, nl. rationeel onderbouwde informatie en adviezen te leveren ter ondersteuning van beleidsbeslissingen op politiek niveau, in eerste instantie aan de minister van Justitie, en ter verdere professionalisering van het strafrechtelijk optreden.

 

Het instaan voor, het opvolgen en evalueren van de implementatie en de uitvoering van (politieke) beleidsbeslissingen voor het strafrechtelijk domein in brede zin

teneinde

bij te dragen tot de tweede essentiële doelstelling van de dienst, nl. het politieke en gerechtelijk niveau de nodige informatie te leveren op basis waarvan deze beleidsbeslissingen eventueel kan/moet bijsturen.

 

Resultaatgebieden
Als
operationeel en strategisch analist
    op vraag van (politieke) beleidsinstanties of op eigen initiatief, op wetenschappelijk verantwoorde en/of onderbouwde wijze, verzamelen van gegevens inzake criminaliteitsfenomenen binnen het toegewezen domein (bv. zware criminaliteit, jeugddelinquentie, verkeersveiligheid, mensenhandel, intrafamiliaal geweld, enz.), het analyseren ervan en het eruit afleiden van beleidsaanbevelingen op operationeel (opsporingsgericht) en strategisch niveau (beleidsgericht)

teneinde

    deze fenomenen grondig in kaart te brengen, problemen te identificeren, beleidsprioriteiten voor te stellen en gefundeerde beleidsbeslissingen mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • actief raadplegen en bevragen van een verscheidenheid aan informatiebronnen op nationaal en internationaal vlak (volgen van de nationale en internationale situatie, onderzoeksinstellingen, universiteiten, binnen- en buitenlandse overheidsorganen, politiediensten, parketten, organisaties die behoren tot de zgn. civil society zoals Child Focus, ...) en proactief inspelen op actuele onderwerpen (zgn.
  • ontwikkelen van de gepaste analysemethodologie in functie van de beleidsvragen (zaakananlyse, profielanalyse, fenomeenanalyse, vergelijkende analyse,...)
  • toepassen van de geëigende analysemethode op de verzamelde informatie
  • integreren van de geanalyseerde informatie en er voorstellen en aanbevelingen uit distilleren ten behoeve van de besluitvormers (zgn.
  • conceptualiseren (vanuit de analyse komen tot concepten/begripsvorming ter algemene definiëring van criminele fenomenen)

 

Als
intern expert
    vertalen van interne en externe wetenschappelijke onderzoeksresultaten in beleidsaanbevelingen ten behoeve van de minister van Justitie en het openbaar ministerie

teneinde

    de werking van het gerechtelijk niveau inzake het strafrechtelijk optreden verder te professionaliseren en tot betere besluitvorming en actievoering te komen

 

Voorbeelden van taken
  • beantwoorden van mondelinge en schriftelijke parlementaire vragen
  • deelname aan begeleidingscomités van wetenschappelijk onderzoek
  • redactie van schriftelijke adviezen en voorstellen
  • zich systematisch informeren over de resultaten van wetenschapelijk onderzoek en de behoefte aan of noodzaak voor welbepaald onderzoek aangeven
  • strategische plannen operationaliseren via deelname aan of initiëren van pilootprojecten

 

Als
beleidsadviseur
    evalueren van en advies verlenen over de implementatie, de toepassing en de uitvoering van beleidsbeslissingen inzake het toegewezen domein

teneinde

    deze op de meest correcte en efficiënte wijze effect te laten sorteren

 

Voorbeelden van taken
  • samenbrengen en informeren van relevante actoren/partners (referentiemagistraten, expertisenetwerken in de schoot van het college van procureurs-generaal, ...) in federale stuur- en werkgroepen en het secretariaat of voorzitterschap ervan waarnemen
  • deelnemen aan interkabinettenvergaderingen
  • protocols van samenwerking opstellen, procedures rond informatie-uitwisseling in het kader van publiek-private samenwerkingsverbanden (PPS), bvb. Tussen de FOD Justitie en het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO)
  • opstellen van evaluatiemethode en -rapporten, opstellen van het jaarverslag inzake het toegewezen domein, redactionele en inhoudelijke bijdragen leveren aan publicaties inzake binnenlands en/of buitenlands strafrechtelijk beleid
  • analyse, evaluatie en redactie van adviezen, omzendbrieven, richtlijnen, aanbevelingen,....

 

Als
kennisbeheerder
    instaan voor het aanleggen en aanwenden van een "informatiedatabank" over het toegewezen domein en het ontwikkelen van een professioneel netwerk waarmee systematisch op formele en informele wijze informatie kan worden uitgewisseld

teneinde

    snel en efficiënt te kunnen beschikken over alle nuttige en geactualiseerde informatie hierover, de eigen ontwikkeling in het toegewezen domein te ondersteunen en relevante kennis aan derden over te dragen

 

Voorbeelden van taken
  • instructies geven aan de documentalist inzake het opzoeken en systematisch opslaan van informatie
  • samenstellen van inhoudelijke (naslag)dossiers via het verzamelen en gericht selecteren van het informatie-aanbod inzake diverse onderdelen van het strafrechtelijk en/of criminologisch domein op nationaal en internationaal vlak
  • via informele en formele weg deze kennis overdragen aan relevante derden (collega's, andere overheden,...)
  • doornemen van vakliteratuur, deelnemen aan seminaries en studiedagen gericht op kennisoverdracht
  • inventariseren van en intern en extern informeren over goede praktijken (zgn.

 

Als
vertegenwoordiger
    actief of passief deelnemen aan nationale en internationale fora en expertenwerkgroepen (EU, Raad van Europa, OSCE, UNO, World Society of Victomology, Société Internationale de Criminologie, universiteiten, Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken, Mobiliteit, Volksgezondheid,...)

teneinde

    uit hoofde van zijn/haar expertise in het toegewezen domein, de nodige of noodzakelijke inbreng te doen in het kader van informatie-uitwisseling, standpuntbepaling, nationaal te implementeren conclusies of oriëntaties te geven in functie van het ministerieel beleid om tot betere besluitvorming en actievoering te komen

 

Voorbeelden van taken
  • afgevaardigd als vertegenwoordiger om standpunten van de minister kenbaar te maken
  • afgevaardigd als waarnemer met rapportage nadien aan de adviseur-generaal en aan de adjunct-adviseur-generaal
  • afgevaardigd als spreker op uitnodiging van de organiserende instelling (binnenlandse en buitenlandse fora) om de eigen expertise in een bepaald domein over te brengen
  • afgevaardigd als verslaggever, voorzitter, secretaris,...

 

Als
coördinator
    instaan voor het registreren en coördineren van alle interne en externe initiatieven en activiteiten betreffende de uitwerking van de beleidsprioriteiten inzake het toegewezen domein

teneinde

    ervoor te zorgen dat de multilaterale aanpak van het gestelde probleem of van de priortiteiten zo gestroomlijnd mogelijk verloopt en op de meest efficiënte wijze tot resultaten leidt

 

Voorbeelden van taken
  • in overleg met alle betrokken instanties, opstellen van boordtabellen met een overzicht van data, toewijzing van verantwoordelijkheden, analyse van bevoedheidsverdelingen tussen federale overheid (Binnenlandse Zaken, Mobiliteit, Volksgezondheid&), gewesten en gemeenschappen en privé-organismen (Assuralia, VBO, BIVV, &), geplande of te plannen initiatieven,...
  • organiseren van overleg met die betrokken instanties bv. inzake de analyse en de aanpak van mensenhandel, drugsproductie, eigendomsmisdrijven, leefmilieu,...

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de adviseur-generaal en de adjct-adviseur-generaal voor het Strafrechtelijk beleid

deze rapporteren rechtstreeks aan de minister van Justitie en aan het parlement

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.