Afdrukken

Adviseur regulering en organisatie van de markt - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DEC023

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 03. Economie (EC)




Doel van de functie

Een dienst leiden en coördineren en de taken uitoefenen met inachtneming van de richtlijnen en van het goede beheer van het budget, de medewerkers en het materiaal dat ter beschikking wordt gesteld

teneinde

op een doeltreffende wijze operationele resultaten te behalen in overeenstemming met de beleidsdoelstellingen van de FOD.

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    zich toeleggen op de organisatie en de directie van de dienst

teneinde

    de operationele doelstellingen van het beleidsplan te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • met de directeur-generaal het beleidsplan vertalen in een jaarlijks actieplan voor de dienst
  • de dienstnota's verspreiden onder de medewerkers
  • de operationele doelstellingen (doelstellingen op lange en korte termijn) verduidelijken
  • de dienst organiseren en de efficiëntie ervan verhogen
  • jaarlijks actieplannen uitwerken met de teamleiders om de operationele doelstellingen van de dienst te realiseren

 

Als
leidinggevende
    beheren en coördineren van de activiteiten van de medewerkers

teneinde

    de operationele doelstellingen te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • duidelijke richtlijnen en precieze doelstellingen geven aan ieder
  • de activiteiten verdelen en zorgen voor de coördinatie ervan
  • de competenties van de medewerkers benutten
  • teamvergaderingen organiseren
  • de resultaten opvolgen en verbeteren

 

Als
intern adviseur
    verlenen van advies aan de hiërachie

teneinde

    deze te informeren over de specifieke materie ( inhoud van de zaken hangt af van de dienst)

 

Voorbeelden van taken
  • spontaan zijn mening geven over de dossiers van de dienst
  • op relevante wijze antwoorden op de vragen
  • deelnemen aan het overleg inzake de structuur van de organisatie en het proces
  • advies verlenen aan de directie wat betreft de specifieke materie
  • deelnemen aan colloquia, conferenties en diverse herzieningen om de kennis te verfijnen en door te geven

 

Als
grondlegger van een multidisciplinair netwerk / kennisbeheerder
    invoeren en ontwikkelen van zin voor samenwerking met de andere dienstchefs en in verbinding met de directeur-generaal en het verdelen van de kennis binnen de dienst

teneinde

    enerzijds de multidisciplinaire zaken, die steeds talrijker worden, samen te behandelen, en de verschillende diensten te ontzuilen, en anderzijds de expertise en de zelfstandigheid van de medewerkers te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van de uitbreidingen en ontwikkelingen in de diverse zaken die multidisciplinair behandeld werden
  • de informatie in verschillende vormen uitwisselen ( mondeling, schriftelijk, elektronisch etc.) en de coördinatie van de verschillende standpunten verzekeren
  • op formele wijze de medewerkers opleiden in hun kennisdomein
  • instaan voor de goede opleiding en de on-the-job training van de nieuwe medewerkers

 

Als
coach
    op zich nemen van de individuele begeleiding en van de ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    hun prestatieniveau te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • individuele gesprekken voeren met de medewerkers , de gevoelige punten, de aanwezige bekwaamheden en deze die ontwikkeld moeten worden, bepalen
  • de medewerkers begeleiden in hun ontwikkeling
  • feedback geven over hun functioneren , zowel positief als negatief
  • als vertrouwenspersoon oplossingen voor persoonlijke situaties formuleren
  • de opleidingsbehoeften beoordelen

 

Als
beheerder van complexe dossiers
    behandelen van complexe dossiers overeenkomstig de reglementering

teneinde

    snel en doeltreffend een duurzame oplossing te bieden voor de gevoelige punten

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de behandeling van de complexe dossiers of ze zelf bestuderen
  • instaan voor de verzameling of het zelf verzamelen van de inbreng van alle personen die betrokken zijn bij het dossier
  • toezien op de correcte toepassing van de reglementering en de procedures

 

Als
contactpersoon van de dienst
    onderhouden van correcte relaties met de personen die bij het proces betrokken zijn

teneinde

    een referentiepersoon te zijn tegenover de buitenwereld

 

Voorbeelden van taken
  • beschikbaar zijn als contactpersoon van de dienst
  • een netwerk van contacten uitbouwen
  • relaties onderhouden met de betrokken personen

 

Als
verantwoordelijke van de informatieverspreiding
    ontwikkelen en onderhouden van een systeem voor informatieuitwisseling en voor het meten van de prestaties

teneinde

    te voldoen aan de behoeften van de directie

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor het correcte onderhoud van de boordtabellen, statistieken en analyses
  • de directeur-generaal op tijd op de hoogte brengen van de tijdelijke resultaten en van de gevoelige punten
  • op proactieve wijze de boordtabellen en de instrumenten beheren
  • de activiteiten opvolgen
  • de periodes van overleg met het team en de medewerkers leiden

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.