Afdrukken

Adviseur-generaal patrimoniumdocumentatie - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI120

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

De doelstellingen bepalen van één van de vijf afdelingen van de entiteit " Patrimoniumdocumentatie": -ofwel "Patrimoniumdiensten & roerende goederen" (wat betreft de aankoop en de overdracht van onroerende goederen, de uitwerking en registratie van authentieke speciale aktes, de uitvoering, de verkoop, het recycleren, de vernieling en de lening van roerende goederen voor en aan openbare overheden) -ofwel "Niet-fiscale invordering en erfloze nalatenschappen" (wat betreft de belastingschuld en de invordering van niet-fiscale schulden, van strafrechtelijke boetes, van betaaldiensten van de algemene directie "Opmetingen en waarderingen" in naam van en voor de rekening van de federale en niet-federale overheid - ofwel "opmetingen en waarderingen" (wat betreft de waardering van onroerende goederen, het beheer van het kadastraal plan en de uitvoering van metingen ) - ofwel "Speciale waarderingen" (wat betreft het beheer van het kadastraal plan, de uitvoering van opmetingen buiten de normen, de afbakening en de installatie van GPS-punten, de waardering van roerende goederen (aandelen die niet beursgenoteerd zijn, intellectuele rechten, kunstwerken...) en waardering van onroerende goederen waarvoor er geen lokale gegevens zijn - ofwel Archivering en satelliet (wat betreft de bewaring, de actualisering, het ter beschikking stellen van archieven verbonden aan hypotheken, registraties en het kadaster, de afhouding en inning van registratie- rechten en van de hypotheek, de inning van successierechten en de uitvoering van eenvoudige onderzoeken) In overeenstemming met het beleid van de centrumdirecteurs of, voor " Niet- fiscale invordering en erfloze nalatenschappen" van de directeur-generaal) de eindverantwoordelijkheid op zich nemen van deze doelstellingen en de afdeling aansturen op operationeel vlak

teneinde

de doelstellingen van deze afdelingen op effectieve en doeltreffende wijze te behalen

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    bepalen van de doelstellingen # van de afdeling "Patrimoniumdiensten" zoals bijvoorbeeld: -het aantal correcte invorderingen doen toenemen -het aantal klachten doen afnemen -de kosten verminderen om onroerende goederen te verkrijgen --de verkoopprijs van de roerende en onroerende goederen te maximaliseren -het professioneel imago en de reputatie verbeteren -de productiviteit en doeltreffendheid verbeteren -de competentie en de motivatie van de ambtenaren doen toenemen # of van de afdeling "Niet-fiscale invordering en erfloze nalatenschappen zoals bijvoorbeeld: -de verhouding kosten/opbrengsten verminderen -het inningspercentage verhogen -... # of van de afdeling " Opmetingen en waarderingen" en "Speciale opmetingen " zoals bijvoorbeeld: - het aantal percelen vermeerderen waarvan de begrenzing juridisch correct is -het aantal klachten verbonden aan het kadastraal inkomen doen afnemen -de verkoop van btw- en getarifieerde producten ontwikkelen -de tevredenheid van de klant verhogen -de betrouwbaarheid en de uitputbaarheid van de databases verhogen - ... # of van de afdeling "Archivering en satelliet" zoals bijvoorbeeld: - de tijd verkorten die nodig is om de patrimoniumdocumentatie te actualiseren - de toegankelijkheid tot de documentatie voor de interne en extern gebruiker doen groeien - verkopen ontwikkelen van producten waarvoor men de toegevoegde waarde moet betalen - een volledige documentatie aanbieden die externe gegevens combineert ( stedenbouwkunde, milieu,..) - de productiviteit van de medewerkers verbeteren - ..

teneinde

    deze mee te delen aan de medewerkers en ze te laten bijdragen tot de best mogelijke werking van de entiteit

 

 

Als
organisator
    bepalen van de acties die moeten uitgevoerd worden door de teams van de afdeling, afhankelijk van de beschikbare middelen

teneinde

    de vastgelegde doelstellingen te behalen en duidelijke richtlijnen te geven aan de medewerkers

 

Voorbeelden van taken
  • het werkvolume en/of de geografische verdeling van de diensten beoordelen
  • gerichte acties voorstellen

 

Als
planner
    de concrete acties die door de teams uitgevoerd moeten worden in een plan organiseren en de verantwoordelijkheid van de uitvoering ervan verdelen onder de teamchefs

teneinde

    de goede en volledige uitvoering ervan te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • een plan opstellen
  • vergaderingen met de teamchefs organiseren
  • aan alle teams duidelijke opdrachten toewijzen
  • een doorlopend contact verzorgen met de teamchefs

 

Als
leidinggevende
    motiveren, evalueren en aansturen van de verschillende teamchefs

teneinde

    een optimale inzet van ieder te doen ontstaan

 

Voorbeelden van taken
  • alle redenen tot demotivatie doen verdwijnen
  • op individueel niveau en op niveau van de groep handelen
  • de medewerkers in de zaken betrekken door te delegeren
  • deelnemen aan opleidingsseminaries en seminaries van individuele begeleiding

 

Als
controleur
    kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk dat uitgevoerd werd door de teamchefs en eventueel door hun medewerkers

teneinde

    de realisatie van de vastgelegde doelstellingen te beoordelen in verhouding tot de middelen die ter beschikking gesteld werden om ze te behalen

 

Voorbeelden van taken
  • regelmatig de boordtabellen van de afdeling te onderzoeken
  • conclusies trekken en de teamchefs ondervragen
  • aanzetten tot het vinden van verbeteringsvoorstellen
  • het erkennen en beoordelen van de positieve inspanningen en resultaten
  • zorgen voor de naleving van de regels van het beroepsgeheim

 

Als
contactpersoon
    intern en extern aanknopen van de nodige informele en formele contacten met de communautaire, regionale, provinciale en gemeentelijke instellingen, met de juridische instanties,... inzake risicoprofiel, wetgeving, dienstverlening.

teneinde

    de goede werking en de blijvende vernieuwing in de afdeling te waarborgen en op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied

 

Voorbeelden van taken
  • spontaan experten aanspreken om op de hoogte te blijven
  • de afdeling vertegenwoordigen tijdens interne en externe vergaderingen
  • conferenties bijwonen
  • de ontvangen informatie verspreiden onder de medewerkers

 

Als
rapporteur
    geven van regelmatige en punctuele feedback van de activiteiten en de resultaten van de afdeling bij de directeur van het centrum voor de entiteiten "Patrimoniumdiensten", "Opmetingen en waarderingen", "Rechtszekerheid" of bij de administrateur voor de entiteit "Niet-fiscale invordering"

teneinde

    hem/haar in staat te om deze activiteiten te evalueren en te integreren in het managementbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • rapporten opmaken
  • vergaderingen bijwonen
  • het initiatief nemen tot informele ontmoetingen met de directeur van het centrum of met de administrateur

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

- de directeur van de centra "Patrimoniumdiensten" voor het afdelingshoofd "Patrimoniumdiensten en roerende goederen"
- de Directeur-generaal "Niet-fiscale invordering voor het afdelingshoofd "Niet-fiscale invordering en erfloze nalatenschappen"
- de Directeur van het centrum "Opmetingen en waarderingen" voor het afdelingshoofd "Opmetingen en waarderingen"
- de Directeur van het centrum "Speciale opmetingen en waarderingen" voor het afdelingshoofd "Speciale waarderingen"
- de Directeur van het centrum "Rechtszekerheid" voor de afdeling "Archivering en satelliet"


"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de verdeling van het personeel dat toegewezen wordt aan de afdeling
  • werkmethodes en opdrachten
  • het intern en extern contact leggen
  • evaluatiemethodes van het werk dat door de teams uitgevoerd wordt

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • maken van kosten ( personeel, materiaal,..)
  • aanpassingen aanbrengen aan doelstellingen van het centrum of de entiteit (zie punt 6) afhankelijk van de materiële middelen, van het beschikbaar personeel en van de bijzondere omstandigheden tijdens het verloop van de activiteiten van de afdeling

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. ongeveer 80 VTE

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • algemene doelstellingen die vastgelegd werden door de directeur-generaals van de entiteit
  • fiscale richtlijnen, instructies, wetgeving inzake patrimoniumdocumentatie

 

Welke vernieuwingen
  • werkmethodes
  • functioneel georiënteerde richtlijnen en instructies binnen de dienst
  • invoering van een betere dienstverlening aan het clienteel

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bepaling en verwezenlijking van de doelstellingen van de afdeling

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.