Afdrukken

Attaché A2 detecties (patrimoniumdocumentatie) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI126

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Analisten

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

de risico's (kans dat een wettelijke of reglementaire bepaling niet, onvolledig of onjuist wordt toegepast) of de risicosectoren (elk domein waarin de overheid haar bevoegdheid uitoefent en waarin een risico kan optreden) identificeren, ze analyseren en beschrijven in een risicoprofiel dat de identificatie inhoudt van de risicosector, van de opgelopen risico's , de risico-indicatoren die erbij horen alsook het risiconiveau

teneinde

een zo volledig en correct mogelijk beeld te krijgen van de risico's of de risicosectoren, van de risico-indicatoren (factor of type van informatie die het/de risico('s) uitdrukt waardoor men het risiconiveau afzonderlijk of in samenhang met andere indicatoren kan bepalen, na een analyse en een evaluatie) en van het risiconiveau (evaluatie van de risicograad die inherent is aan elke fiscale of niet-fiscale activiteit. Dit is een evaluatie die bestemd is om de definiëring van de prioriteiten mogelijk te maken met name inzake bijstand, controle en invordering, maar ook wat betreft de preventieve maatregelen en de voorstellen tot wettelijke of reglementaire wijzigingen

 

de bijstandsprocedures , de controleprogramma's en de invorderingsplannen bepalen en actualiseren

teneinde

één of meerder risico's of risicosectoren inzake fraudebestrijding te dekken of te verbeteren

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    ondersteunen (kleine gerichte studies voor welbepaalde risico of risicogebieden) van de projectbeheerders bij het opstellen van gemotiveerde dossiers met betrekking tot risico's van fraude inzake "patrimoniumdocumentatie"

teneinde

    de aandacht te vestigen op het belang van risico's (mogelijkheid dat een legale of reglementaire bepaling niet, onvolledig of onjuist toegepast wordt) en op de geïdentificeerde risicosectoren (elk domein waarin de overheid haar bevoegdheid uitoefent, en waarin een risico kan optreden) en de eventuele opmaak van een risicoprofiel te motiveren (in werking stellen van het risicobeheer, dit bevat de identificatie van de risicosector, van de opgelopen risico's, van de risico-indicatoren die hierbij horen alsook het risiconiveau)

 

Voorbeelden van taken
  • een grondige studie van de informatie maken
  • de aan- of afwezigheid van een aantal terugkerende fenomenen naar voren brengen
  • de elementen onderzoeken

 

Als
expert/ specialist
    definiëren en wegen van de risico-indicatoren (de factor of het type van informatie die het/de risico('s)uitdrukt en waardoor men het risiconiveau afzonderlijk of in samenhang met andere indicatoren kan bepalen, na een analyse en een evaluatie) en de risiconiveaus (evaluatie van de risicograad die inherent is aan elke fiscale of niet-fiscale activiteit). Dit is een evaluatie die bestemd is om de definiëring van de prioriteiten mogelijk te maken met name inzake bijstand, controle en invordering, maar ook wat betreft de preventieve maatregelen en de voorstellen tot wettelijke of reglementaire wijzigingen

teneinde

    de geïdentificeerde risico's te analyseren om te komen tot uitgewerkte risicoprofielen

 

Voorbeelden van taken
  • de risico-indicatoren bepalen en wegen
  • de risico-elementen selecteren in verhouding tot de indicatoren, en de geïdentificeerde risico's analyseren
  • het risiconiveau bepalen en advies vragen over het risicoprofiel
  • advies vragen over de riscoprofielen
  • de feedback analyseren

 

Als
analist
    analyseren van de risicoprofielen beschreven door het Risicobeheer Projectteam, specialisten van het terrein inbegrepen

teneinde

    bij te dragen tot een volledig profiel dat voorzien is van een geschikte typologie en een controlemodel

 

Voorbeelden van taken
  • Het onderzoeken van het voorgelegde risicoprofiel en het identificeren van een geschikte controleaanpak
  • Het kiezen en uitwerken van de gepaste aanpak om een risico te dekken
  • Onderzoeken of een alternatieve aanpak kan gebruikt worden

 

Als
projectmedewerker
    analyseren van de resultaten van eventuele testdossiers ingevoerd door de lokale controleteams om de voorgeschreven controleaanpak aan de realiteit van het terrein te toetsen en meewerken aan het gespecialiseerd syntheseadvies

teneinde

    een gevalideerd profiel te bekomen dat voorzien is van een geschikte controleaanpak

 

Voorbeelden van taken
  • Nagaan of het opportuun is om testdossiers uit te voeren
  • Analyseren van de testresultaten
  • Gespecialiseerd syntheseadvies opstellen

 

Als
opleider
    meewerken aan de instructie en de definitie van de feedback

teneinde

    de controleaanpak die door de teams van het terrein toegepast moet worden, meedelen en uitleggen, in het kader van het beschreven risicoprofiel en de gewenste feedback om het profiel te evalueren en eventueel te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van een gepaste instructie
  • Het geven van cursussen
  • De vorm en inhoud van de feedback bepalen

 

Als
adviseur
    analyseren van de opdracht, criteria en indicatoren, het opvragen van de nodige gegevens

teneinde

    na te gaan of de nieuwe reglementering, commentaar of werkmethode binnen het budgettair kader blijft

 

Voorbeelden van taken
  • Analyse van de opdracht, criteria en indicatoren
  • Bepalen/aanpassen van criteria en indicatoren
  • Bepalen van de modaliteiten van de inzameling en verwerking en van de aanvragen van ICT-middelen indien nodig
  • Het opvragen van gegevens

 

Als
dataverzamelaar
    analyseren en synthetiseren van verzamelde gegevens (opbrengsten,..) en het opstellen van het analyserapport

teneinde

    de genomen maatregel te kunnen evalueren

 

Voorbeelden van taken
  • Gegevens synthetiseren
  • Analyseren en een analyserapport opstellen

 

Als
rapporteur
    opmaken van een rapport betreffende de realisatie van de doelstellingen en een verslag dat de conclusies en aanbevelingen terzake bevat

teneinde

    het beleid of de opdrachtgevers in staat te stellen om over de maatregel te oordelen en eventueel een nieuwe beleidsbeslissing te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • de maatregel evalueren
  • Een rapport opstellen/aanpassen
  • De frequentie/modaliteiten van de verdere opvolging bepalen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Teamchef

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het motiveren van de eventuele opmaak van een risicoprofiel in samenwerking met de projectmanager
  • het definiëren en wegen van de risico-indicatoren in het team "Projectteam RB"
  • het kiezen en uitwerken van de gepaste aanpak in samenwerking met het "Projectteam RB" en de specialisten van het terrein
  • het analyseren van de testresultaten in samenwerking met het "Projectteam RB"
  • het bepalen/aanpassen van criteria en indicatoren
  • het opstellen van aanbevelingen voor het beleid wat betreft de realisatie van de doelstellingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het maken van een risicoprofiel

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. indirecte invloed op de fiscale inkomsten gezien de rol van de betrokkene in het uitwerken van een controleaanpak die aangepast is om een geïdentificeerd frauderisico te dekken

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving en regels inzake patrimoniumdocumentatie

 

Welke vernieuwingen
  • inhoud en vorm van de feedback van de diensten van het terrein
  • nieuwe controleaanpakken
  • werkmethodes van de diensten van het terrein
  • accenten in de aanbevelingen aan de beslissingsbevoegde personen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • analyse van bestanddelen van risicoprofielen, eventuele bepaling en controle van de toegepaste controleaanpak

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.