Afdrukken

Adviseur beheer externe relaties (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO995

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Bemiddelaars

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en beheren van de externe contacten en aanbrengen en eventueel aansturen van moderniseringsopdrachten in het P&O domein

teneinde

de dienstverlening van de FOD P&O te verbeteren, de federale overheidsdienst te vertegenwoordigen en de samenwerking tussen de FOD's te bevorderen om zo de FOD P&O bij te staan in het verwezenlijken van zijn missie.

 

Het onderhouden van permanente contacten met alle andere FOD's

teneinde

de dienstverlening van de FOD P&O optimaal te kunnen afstemmen op de klantorganisaties.

 

Resultaatgebieden
Als
bemiddelaar
    proactief de externe klanten in de federale overheid benaderen, hun vragen analyseren en bemiddelen tussen klant en federale overheidsdienst P&O

teneinde

    zowel optimale oplossingen voor de klant te kunnen realiseren als de best haalbare dienstverlening te realiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de wervingsplannen van de klanten: negotiëren over de timing, prioriteiten, aantal selecties,&In kader van selectie, samen met de klant zicht krijgen op het profiel en de implicaties daarvan naar selectie-instrumenten (bvb. een keuze maken uit: interne markt, aanspreken bestaande reserves, werven via algemene of specifieke wervingsreserves,& en de timing inschatten van het selectietraject,...)
  • de klant pro-actief benaderen met als doel een voorlopig zicht te krijgen op de wervingsbehoeften van de klant voor een beperkte termijn (bijv. 1 jaar), dit bij afwezigheid van een wervingsplan
  • analyseren van de problemen en de P&O van de klant op het terrein en voorstellen formuleren voor het implementeren van de strategie van P&O
  • functioneren als bemiddelaar en rekening houdend met ieders behoefte

 

Als
kennisbeheerder
    kennis en ervaring inzake human resources integreren en ze ter beschikking stellen binnen de FOD P&O en aan de externe klantorganisaties

teneinde

    de kennis in de FOD's te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de tendenzen binnen de publieke overheid en de privé organisaties
  • contacten leggen met buitenlandse collega's om hun ervaring te toetsen aan de eigen ervaring
  • op de hoogte blijven van de gespecialiseerde literatuur

 

Als
account manager
    de contacten met de externe klanten leggen en onderhouden, de organisatie vertegenwoordigen bij de externe klant

teneinde

    alert te kunnen inspelen op nieuwe tendenzen bij de klant en de dienstverlening van de federale overheidsdienst te laten aansluiten bij de noden van de klant om zo een efficiënte service te kunnen verlenen aan de klant

 

Voorbeelden van taken
  • beheer van de relaties met de klanten: contacten leggen en onderhouden met voornamelijk de stafdiensten P&O alsook de coördinatie van de contacten met de betrokken diensten (lijnmanagement)
  • netwerking (bvb. door geven van presentaties, deelname aan projectgroepen,…)
  • verschaffen van informatie of beantwoorden van vragen met betrekking tot de dienstverlening van de organisatie
  • vertegenwoordigen van de FOD P&O inzake hun dienstverlening naar de externe klanten toe

 

Als
klachtenbeheerder
    de klachten van de klanten inzake de dienstverlening van de organisatie opnemen en de problemen te analyseren, een oplossing formuleren voor het bestaande probleem

teneinde

    de toekomstige klachten te voorkomen en een kwaliteitsvolle service te verlenen aan de klant

 

Voorbeelden van taken
  • met betrekking tot vragen of klachten van kandidaten deze informatie doorgeven aan de betrokken verantwoordelijke personen/projectmedewerkers. Indien nodig ondersteuning geven voor de antwoorden op deze vragen/klachten
  • controleren van het beantwoorden van de klachten
  • bijhouden van statistieken
  • formuleren van procedures om klachten op te vangen en te behandelen

 

Als
leidinggevende
    de medewerkers aansturen van de dienst, projecten verdelen en opvolgen

teneinde

    zodat de dienstverlening aan de klant kwaliteitsvol en binnen de voorziene tijdslimieten kan gebeuren

 

Voorbeelden van taken
  • toewijzen van de projecten aan de projectteams
  • bespreken van de verwachtingen van de klant met de projectverantwoordelijken die daarna verantwoordelijk wordt voor de volledige uitwerking
  • als evaluator meewerken aan de ontwikkelcirkels door functioneringsgesprekken, planningsgesprekken en evaluatiegesprekken te voeren en de medewerkers te helpen om zich verder te ontwikkelen

 

Als
projectverantwoordelijke
    aansturen en opvolgen van de verscheidene projecten inzake P&O materie zoals aangegeven in het strategisch plan

teneinde

    de dienstverlening van de federale overheidsdienst verder te ontwikkelen en te moderniseren.

 

Voorbeelden van taken
  • deelname aan de verschillende projecten beschreven in het strategisch plan
  • de expert externe relaties zorgt voor de verzameling en input van alle gegevens nodig voor de Balanced Score Card
  • aansturen van de projectmedewerkers, opstellen van een planning en opvolgen van de tijdslimieten

 

Als
deskundige
    het continu opzoeken van kennis op het domein van P&O en het ontwikkelen van processen en systemen, kaderend binnen de globale visie van de organisatie

teneinde

    de organisationele doelstellingen te kunnen bereiken en de verbeteringsprojecten te kunnen implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van methoden, best practices, ervaringen, benchmarks, nationale en internationale tendenzen binnen het human resources domein en de kennis delen binnen en buiten de organisatie
  • contacten onderhouden met wetenschappelijke comité's en universiteiten

 

Als
intern adviseur
    de federale overheidsdienst bijstaan in de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van de dienstverlening

teneinde

    de organisatie te ondersteunen in zijn strategische planning

 

Voorbeelden van taken
  • Coördineren van de netwerken
  • Formuleren van opties, strategische keuzes binnen de materie van human resources en organisatieontwikkeling
  • Bestuderen van de impact van keuzes op de organisatie op lange termijn
  • Uitvoeren van haalbaarheidsstudies

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Afgevaardigd Bestuurder

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • klachtenprocedures
  • adviezen
  • aansturen, evalueren en motiveren van personeel
  • prioriteiten stellen, plannen, werk structureren
  • beheer van de gelanceerde projecten
  • operationele beslissingen
  • keuze in de gehanteerde methoden tenzij het om vastgelegde methoden gaat binnen de FOD P&O
  • formuleren van voorstellen
  • zeer ruime autonomie met een reguliere rapportering aan de hogere hiërarchie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • strategische beleidsvoorstellen
  • starten van nieuwe projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • KB betreffen selectie en werving van rijkspersoneel
  • instructies en richtlijnen van de directie
  • reglementering mbt overheidsopdrachten
  • constitutioneel en administratief recht

 

Welke vernieuwingen
  • kan nieuwe projecten aanbrengen inzake het human resources domein en de verbetering van de dienstverlening van de federale overheidsdienst aan de klant
  • kan procedures inzake de dienstverlening van de federale overheidsdienst verbeteren
  • kan vernieuwingen aanbrengen gericht op betere dienstverlening aan de klant
  • aanreiken van strategieën, instrumenten en methoden binnen de publieke overheid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • vakliteratur
  • netwerking
  • vragen van klanten
  • evaluaties

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.