Afdrukken

Adviseur arbeidsvoorwaarden (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO999

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Coördineren van de permanente aanpassing en zorgen voor de samenhang van het administratief en geldelijk statuut in het federaal openbaar ambt

teneinde

bij te dragen tot het verzekeren van een optimaal werkkader aan de personeelsleden van het federaal openbaar ambt opdat deze in staat zouden zijn om hun opdrachten te vervullen.

 

De toepassing van het administratief en geldelijk statuut vergemakkelijken

teneinde

bij te dragen tot het verzekeren van een optimaal werkkader aan de personeelsleden van het federaal openbaar ambt opdat deze in staat zouden zijn om hun opdrachten te vervullen.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    continu leveren van informatie, analyses en visies op middellange en lange termijn die betrekking hebben op het administratief en geldelijk statuut aan de adviseur-generaal en andere bevoegde personen en instanties; de reglementering specifiek voor contractuelen inbegrepen

teneinde

    een optimaal werkkader voor de personeelsleden van het federaal openbaar ambt te verzekeren zodat deze in staat zijn om hun opdrachten te vervullen

 

Voorbeelden van taken
  • de gegevens verzamelen en analyseren die betrekking hebben op wijzigingen van de administratieve en geldelijke statuten die door de deeleenheden voor hun personeel werden aangenomen
  • een minimum aantal gegevens verzamelen en analyseren die betrekking hebben op de loopbaan en het werkgelegenheidsbeleid in het openbaar administratief ambt via gelijkaardige overheden in andere Europese landen (benchmarking en best practices)
  • continu op de hoogte blijven van de ontwikkeling van het arbeidsrecht in de Belgische privé-sector
  • een bruikbare database samenstellen die op systematische wijze ingericht is ten voordele van AVBM en in de database van AVBM-gegevens een rechtspraak over de gegeven interpretaties actueel houden
  • elementen zoeken die de interpretatie van de reglementering kunnen rechtvaardigen ( besluiten van de Staatsraad, van het arbitragehof, van het Europees Hof van Justitie, opmerkingen van het Rekenhof, beslissingen van hoven en rechtbanken, werken aangaande rechtsleer,...)

 

Als
adviseur
    verzamelen van observaties en behoeften die door de directeurs van de stafdienst P&O van de FOD's en ook door andere institutionele cliënten verwoord zijn inzake statutaire voorschriften en tussenbeide komen als ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM in het overleg met hen

teneinde

    hen bijeen te brengen voor de voorbereiding van aanpassingen van de reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • multidisciplinaire vergaderingen leiden
  • luisteren en overtuigen
  • meewerken aan het virtueel netwerk dat bevoegd is voor de opvolging van de reglementering
  • de documentatie met betrekking tot de reglementering (benchmarking) onderhouden
  • verslag uitbrengen aan en informeren van het management

 

Als
expert/specialist
    aanpassen van de reglementering naar gelang de beleidskeuzes die inzake het administratief en geldelijk statuut, inzake de evolutie van de nationale, Europese en internationale normatieve context en inzake de blijvende zorg van de verstaanbaarheid en de transparantie gemaakt worden

teneinde

    voortdurend over een aangepaste en gemakkelijk toe te passen reglementering te beschikken

 

Voorbeelden van taken
  • op de hoogte blijven van de nationale, Europese en internationale normatieve context inzake het openbaar ambt en het arbeidsrecht
  • de reglementaire wijzigingen voorbereiden
  • tussenkomen als ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM voor alle fasen die nodig zijn voor een reglementaire wijziging
  • alle taken, tot de publicatie op zich nemen (voorbereidende vergaderingen, vakbondsonderhandelingen, adviesvragen van de Raad van State, opvolging van het dossier)

 

Als
intern adviseur
    naar omstandigheid voorstellen van interpretaties van de statutaire reglementering aan de minister of de directeur-generaal in bijzondere gevallen

teneinde

    het administratief en geldelijk statuut coherent en continu toe te passen

 

Voorbeelden van taken
  • de antwoorden op parlementaire vragen voorbereiden
  • elk dossier in verband met administratief en geldelijk statuut behandelen op verzoek van de minister
  • tussenkomen ter ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM om de politieke beslissingsbevoegde personen te adviseren inzake aanpassing van de administratieve en geldelijke statuten

 

Als
specialist/deskundige
    instaan voor de administratieve controle inzake administratief en geldelijk statuut voor een beperkt aantal FOD's of institutionele cliënten en de verschillende ontwerpen superviseren en coördineren

teneinde

    de coherentie van het bezoldigingsbeleid in het federaal openbaar ambt te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • de ontwerpen van besluit met betrekking tot het administratief en geldelijk statuut analyseren of laten analyseren
  • een ontwerp van akkoord opstellen of laten opstellen, eventueel met opmerkingen, of één van niet-akkoord
  • indien nodig overleg plegen met de maker van het ontwerp of het superviseren
  • indien nodig overleg plegen met de FOD Budget- en Beheerscontrole of het superviseren
  • deelnemen aan of toezicht houden op de deelname aan vakbondsonderhandelingen

 

Als
kennisbeheerder
    overleg over het beleid van de administratieve loopbaan met de medewerkers van het Directoraat-Generaal Personeel doen onstaan en/of eraan deelnemen

teneinde

    een doeltreffende werking van de dienst te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • informeel contact onderhouden om te berichten over en op de hoogte gehouden te worden van de initiatieven
  • de kennis verdelen
  • vragen naar de standpunten
  • hun actie ondersteunen

 

Als
leidinggevende
    optreden als ondersteuning, coach en evaluator van de medewerkers die belast zijn met de toepassing van het administratief statuut

teneinde

    een doeltreffende werking van de dienst te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • tussenkomen als ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM om de functies van de medewerkers die belast zijn met het administratief statuut te definiëren
  • regelmatige functiegesprekken voeren volgens de methode
  • de stagiaires en de nieuwe contractuelen ontvangen en ondersteunen
  • de tijdsbestedingen beheren
  • zorgen voor de persoonlijke ontwikkeling van de ambtenaren, met name in de organisatie van hun werk, hun kennis en het kennismanagement

 

Als
communicator en opleider
    zorgen voor de verspreiding van de informatie die nodig is voor een goede kennis van het administratief statuut op aangpaste wijze op de meest geschikte dragers , enerzijds voor de medewerkers van de stafdienst P&O , anderzijds voor de ambtenaren of de kandidaat-ambtenaren en ervoor zorgen dat men antwoordt op de mail die hierop betrekking heeft

teneinde

    de kennis te delen om zo een grotere deskundigheid en zelfstandigheid van de diensten te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor het ter beschikking stellen van alle nodige informatie inzake administratief statuut op de e-community AVBM/SO, zowel in de reglementaire vorm als in een vorm die toegankelijk is voor de medewerkers van de stafdienst
  • zorgen voor het ter beschikking stellen van de nodige informatie inzake administratief statuut op de portaalsite zowel in de reglementaire vorm als in een vorm die toegankelijk is voor de ambtenaren of de kandidaat-ambtenaren
  • de antwoorden op de correspondentie opstellen binnen de afgesproken termijnen
  • opleidingsprogramma's en -instrumenten ontwikkelen
  • zich beschikbaar stellen voor het OFO , de opleidingen opvolgen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal van het DG Organisatie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk van het team
  • de methoden en de instrumenten die men gebruikt
  • de te voeren communicatieacties ( eventueel in samenwerking met de communicatieadviseurs)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • richtlijnen van het beleid van de administratieve loopbaan
  • de nieuwe initiatieven inzake statutairen
  • de uitgaven

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving en regels met betrekking tot de loopbaan in het federaal openbaar ambt
  • wetgeving en reglementering met betrekking tot het arbeidsrecht
  • europese richtlijnen met betrekking tot het arbeidsrecht

 

Welke vernieuwingen
  • de functie is vooral gericht op vernieuwing en de voortdurende aanpassing aan de politieke, economische en sociale context

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.