Afdrukken

Attaché beheer relaties en contracten verzorgingsinstellingen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD061

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Uitwerken van contracten (overeenkomsten) die gesloten worden tussen het RIZIV en bepaalde zorginstellingen en die de werking, financiering en vergoeding van die zorginstellingen of van bepaalde zorgmodules (die door die instellingen worden aangeboden) regelen

teneinde

bepaalde specifieke vormen van zorgverlening financieel mogelijk te maken voor de betrokken zorginstellingen en voor de patiënten voor wie die zorg geïndiceerd is en aldus bij te dragen tot een kwalitatieve gezondheidszorg die zowel voor de patiënt als voor de samenleving betaalbaar is. (Er zijn bijna 800 contracten uit bijna 30 zeer uiteenlopende sectoren, bv. locomotorische revalidatiecentra, behandelingscentra voor verslaafden, centra voor autistische kinderen, revalidatiecentra voor taal- en leerstoornissen, ziekenhuisdiensten die vormen van zuurstoftherapie bij de patiënt thuis organiseren en ziekenhuisdiensten die voor ernstige diabetespatiënten de autoregulatie thuis organiseren. Gemiddeld waren er 45 nieuwe bijkomende contractvoorstellen per jaar over de laatste 5 jaar. Samen vertegenwoordigen alle overeenkomsten een jaaruitgave van 350.000.000 euro).

 

Beheren van de relaties met zorginstellingen waarmee het RIZIV overeenkomsten sluit die hun werking en financiering regelen

teneinde

ervoor te zorgen: - dat bestaande overeenkomsten worden toegepast, - dat de naleving van deze overeenkomst wordt gecontroleerd, - dat wordt geëvalueerd in welke mate de vooropgestelde doelstellingen van bepaalde overeenkomsten worden bereikt, - dat aanvragen en voorstellen voor nieuwe overeenkomsten of voor wijziging van bestaande overeenkomsten worden geanalyseerd en behandeld door de bevoegde RIZIV-beheersorganen (samengesteld uit o.m. vertegenwoordigers van allerlei ziekenfondsen, zorgverleners en zorginstellingen), - dat de betrokken instellingen worden geïnformeerd over de door de beheersorganen genomen beslissingen - en dat er oplossingen worden aangereikt voor alle problemen die zich terzake stellen op basis van een analyse van die problemen.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    - analyseren van alle problemen, aanvragen en voorstellen met betrekking tot de organisatie en financiering van bepaalde specifieke vormen van zorgverlening voor bepaalde patiënten (met inbegrip van de selectie van bepaalde zorginstellingen onder alle kandidaten terzake), - hierover rapporteren bij de bevoegde RIZIV-beheersorganen, - en, in samenspraak met deze beheersorganen, het uitwerken van voorstellen voor de oplossing van bepaalde problemen en van voorstellen van nieuwe contracten of tot aanpassing van bestaande contracten

teneinde

    de werking en financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgmodules te regelen op een manier die tegen een aanvaardbare kostprijs bijdraagt tot een kwalitatief goede gezondheidszorg (en die dus voldoende rekening houdt met de specificiteit van enerzijds de beoogde patiënten en hun pathologie en van anderzijds de betrokken zorginstellingen en de door hen toegepaste behandelingen)

 

Voorbeelden van taken
  • allerlei aanvragen en voorstellen (van zorginstellingen) en problemen (met betrekking tot de werking en financiering en eventueel de selectie van deze instellingen) analyseren (en hiertoe zo nodig bijkomende informatie inwinnen), ze schriftelijk voorleggen aan de bevoegde RIZIV-beheersorganen en ze aldaar mondeling toelichten en in bepaalde gevallen ook voorstellen voor oplossing (van bepaalde problemen) uitwerken ten behoeve van deze beheersorganen
  • uitwerken van voorstellen van contracten die de werking en financiering van bepaalde zorginstellingen en zorgmodules regelen (schrijven van contracten die aan bepaalde zorginstellingen en pathologieën zijn aangepast en hierbij rekening houden met de beslissingen van de beheersorganen van het RIZIV en met het globale beleid)
  • toezicht op de financiële aspecten van de voorstellen van contracten en van de gesloten overeenkomsten.- In geval van voorstellen om overeenkomsten te sluiten : correcte en verdedigbare berekening van de kostprijs van een bepaalde zorginstelling of zorgmodule (loonkost en andere werkingskosten), rekening gehouden met de budgettaire mogelijkheden en met de budgettaire gevolgen van allerlei beslissingen.- Voor de reeds gesloten overeenkomsten: toezicht op de RIZIV-begroting voor deze instellingen en op de reële uitgaven van het RIZIV voor deze instellingen
  • toelichten en verantwoorden (tegenover de betrokken instellingen en tegenover de voogdij-overheid, bv. naar aanleiding van parlementaire vragen) van de door de beheersorganen van het RIZIV genomen beslissingen en van het door hen gevoerde beleid inzake alle aspecten van de gesloten overeenkomsten (schriftelijk en mondeling)
  • schriftelijke of telefonische vragen van patiënten of derden beantwoorden met betrekking tot de gesloten contracten en met betrekking tot bepaalde problemen die daarmee verband houden

 

Als
account manager
    toelichten tegenover de ziekenfondsen (die mee instaan voor de toepassing van de RIZIV-contracten) en tegenover de betrokken instellingen en andere betrokkenen van de werkings- en financieringsregels die door de RIZIV-beheersorganen vastgelegd werden in de contracten en eventueel het verder uitwerken van bepaalde aspecten van de overeenkomsten

teneinde

    er voor te zorgen dat de contracten correct worden toegepast

 

Voorbeelden van taken
  • omzendbrieven aan de ziekenfondsen opstellen met betrekking tot de toepassing van de contracten
  • brieven met instructies voor de betrokken zorginstellingen opstellen
  • antwoorden op schriftelijke of mondelinge vragen van de betrokken instellingen en van de ziekenfondsen met betrekking tot de inhoud van de contracten. Indien nodig deze vragen voorleggen aan de beheersorganen
  • uitwerken van diverse aanvraagformulieren die moeten worden gebruikt in het kader van de gesloten overeenkomsten, van in dit kader bij te houden registers, enz. Indien nodig, deze documenten eerst als voorstel aan de beheersorganen voorleggen. De instructies terzake bezorgen aan de betrokken instellingen
  • algemene informatieve teksten (met inbegrip van perscommuniqués) opstellen met betrekking tot de gesloten overeenkomsten ten behoeve van de website van het RIZIV en van de voogdijoverheid en ten behoeve van allerlei publicaties van het RIZIV

 

Als
verslaggever
    opstellen van de notulen van de (tweetalige) vergaderingen van de RIZIV-beheersorganen die gewijd zijn aan het beheer van de overeenkomsten en van diverse advies- en overlegorganen op dit vlak

teneinde

    de standpunten van de leden van die organen en de beslissingen van die organen omtrent bepaalde dossiers vast te leggen, aangezien deze beslissingen de basis vormen van het werk dat de dienst dient uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers die besproken zullen worden tijdens de vergadering vooraf doornemen en inhoudelijk voorbereiden
  • nota's nemen tijdens de vergadering
  • een ontwerp van notulen maken op basis van de nota's
  • de vertaling van de ontwerpnotulen delegeren naar de vertaaldienst en de inhoudelijke juistheid van de vertaling controleren
  • zorgen dat de notulen bezorgd worden aan de leden van de beheersorganen

 

Als
controleur en evaluator
    verzamelen van gegevens over de reële werking van de zorginstellingen en de statistische verwerking van deze gegevens

teneinde

    na te gaan of de overeenkomsten door de geconventioneerde instellingen correct worden uitgevoerd en of de overeenkomsten slagen in het opzet waartoe ze zijn afgesloten

 

Voorbeelden van taken
  • evaluatiedesign ontwerpen
  • procedures ontwerpen voor dataregistratie en dataoverdracht
  • gegevens verzamelen met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomsten
  • gegevens (statistisch) verwerken en interpreteren
  • mondeling en schriftelijk rapporteren bij de beheersorganen en allerlei andere advies- en overlegorganen m.b.t. de resultaten van dergelijke evaluatiestudies

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

2 hiërarchische meerderen

G. Verscuren, wnd. adviseur of Dr. L. Neirynck, geneesheer-inspecteur directeur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.