Afdrukken

Adviseur raden en commissies gezondheidszorg - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD069

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Organiseren en sturen op relationeel, conceptueel, technisch, juridisch, budgettair en administratief vlak van de werking van de overlegorganen met de externe partners (talrijke Raden, Commissies) en hun werkgroepen, waar de afspraken gemaakt worden over de tarieven, over de te leveren kwaliteit qua zorg en producten en over de voorwaarden waaronder door de ziekteverzekering kan terugbetaald worden

teneinde

de talrijke overlegorganen via dewelke zorgverleners deelnemen aan het beheer van de verplichte ziekteverzekering toe te laten op een actieve en creatieve manier tijdig beslissingen te nemen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen. Om dit doel te kunnen realiseren is de leiding over de uitvoering van de werkzaamheden door de eigen afdeling in contact met het werkveld een noodzakelijke input (zie doel 2).

 

Organiseren, plannen, opvolgen en bijsturen van de werking van een afdeling die de werking van een sector/beroepsgroep van zorgverleners ondersteunt en de problemen van de sector oplost

teneinde

de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen op elkaar af te stemmen en binnen de juiste timing te realiseren, met speciale aandacht voor de opdrachten die betalingen tot einddoel hebben. Om dit doel te realiseren is de expertise inzake aansturing van de overlegorganen een noodzakelijke input (zie doel 1).

 

Als verantwoordelijke voor de relaties met de externe partners (1) en via de aansturing van de medewerkers (2), het op actieve en georganiseerde wijze verzorgen van externe communicatie ten aanzien van zorgverstrekkers, verzekeringsinstellingen (ziekenfondsen), de politieke overheid en administratieve overheden over voornamelijk honoraria, terugbetalingstarieven, rechten en plichten van zorgverleners in het kader van de verplichte ziekteverzekering

teneinde

alle betrokkenen tijdig over de beslissingen van de overlegorganen en nieuwe regelgeving te informeren.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke voor de relaties met de externe partners : tijdsbesteding 25%
    permanente contacten onderhouden op nationaal niveau en permanent in overleg gaan met de externe partners (zorgverleners, ziekenfondsvertegenwoordigers, kabinetsmedewerkers en medewerkers van andere overheidsdiensten), zowel over de sectoriële problemen van de verplichte ziekteverzekering als wat betreft het beheer en de uitvoering van de werkzaamheden

teneinde

    problemen en tegengestelde belangen tijdig te detecteren, het overleg erover vlot te laten verlopen en tijdig kan worden afgerond (op basis van juiste informatie, een totaalbeeld van de sector met inbegrip van de praktische context waarvoor de functie het verantwoordelijke aanspreekpunt is, en met een duidelijk al of niet formeel- juridisch beslissingskader)

 

Voorbeelden van taken
  • actief opvolgen van de actualiteit en de evolutie van de sector via onder meer de gespecialiseerde pers (en andere media zoals bv. internet) en op basis van vaststellingen bij het beheer en de uitvoering van de werkzaamheden door de dienst;actief zelf contacten leggen en problemen signaleren zodat tijdig kan begonnen worden met het overleg en beslissingsproces; ruim beschikbaar zijn ten aanzien van alle partners
  • nota's opmaken met voorstellen tot oplossing, desgevallend formeel in de vorm van regelgeving
  • opvolgen van de evolutie in de probleembespreking en -oplossing
  • informeren van de externe partners en de eigen interne medewerkers over de bereikte oplossingen en de implementatie ervan, over de toepassingen en interpretaties van regelgevingen,...
  • organiseren van ruimere informatie aan de externe zorgverstrekkers, met speciale aandacht voor de gespecialiseerde pers (en andere media zoals bv. internet)

 

Als
voorbereider, voorzitter en begeleider van de organen : tijdsbesteding 20%
    de vergaderingen van organen en werkgroepen (met collega's, vertegenwoordigers van de zorgverleners, ziekenfondsen of andere overheidsdiensten) inhoudelijk, vaktechnisch en procesmatig voorbereiden en sturen met aandacht voor de gevoeligheden van de diverse deelnemers, waarbij de eigen expertise toelaat de verschillende standpunten te benoemen, nuances te voelen en te synthetiseren, opportuniteiten te ontdekken om beslissingen te vergemakkelijken en tussenkomsten die beslissingen bemoeilijken te vermijden

teneinde

    deze werksessies functioneel verlopen en adviezen/ afspraken/ beslissingen kunnen geformuleerd worden over problemen, het tot standkomen en/of opvolgen van regelgeving, tarieven, nomenclatuur, te leveren kwaliteit op gebied van zorg en producten, de voorwaarden waaronder kan worden terugbetaald &en dit alles in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, tijdig en binnen de budgettaire mogelijkheden genomen kunnen worden

 

Voorbeelden van taken
  • inhoudelijk-technisch documenteren van de problematiek
  • kennisname van en reflectie over de standpunten van de diverse partners (permanent en ad hoc)
  • concreet voorbereiden van de vergadering, met werkplan en doelstellingen
  • voorzitten of actief sturen van de vergadering, verslagen opmaken, nota's met voorstellen,...
  • verzorgen van de opvolging in de diverse overlegorganen, formaliseren van de beslissingen met in acht name van de juridische en budgettaire mogelijkheden en beperkingen

 

Als
leidinggevende van een administratieve afdeling : tijdsbesteding 15%
    inhoudelijke en planmatige aansturing (plannen, organiseren, opvolgen en bijsturen) van de werking van de afdeling van ca. 35 medewerkers en ervoor zorgen dat de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen op elkaar afgestemd zijn en gerealiseerd worden met de gevraagde kwaliteit en binnen de juiste timing, in het bijzonder het strikt uitvoeren van diverse procedures ten aanzien van zorgverstrekkers (o.a. in verband met het al of niet toetreden tot akkoorden of overeenkomsten, "conventioneren", "erkennen", het al of niet recht hebben op een sociaal statuut of een ander globaal voordeel en het rechtstreeks uitbetalen door de dienst aan de verstrekkers van de verrichtingen), de interne en externe communicatie, het opvolgen van probleempunten

teneinde

    de administratieve procedures structureel en administratief correct uit te voeren, de regelgeving te doen respecteren en de communicaties correct te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • het stellen van prioriteiten rekening houdend met de beleidsverklaringen, de budgettaire mogelijkheden en de vooropgestelde timing
  • intern overleg met de medewerkers met het oog op informeren, bespreking van gesignaleerde problemen en probleemoplossing, instrueren rond nieuwe richtlijnen (in het bijzonder rond de zeer strikte procedures inzake conventioneren, erkennen, toekennen van sociaal statuut&aan zorgverstrekkers)
  • algemene dossieropvolging en nazicht en bijsturing van de opgestelde notas, verslagen, briefwisseling en andere opdrachten uitgevoerd door de medewerkers
  • administratief beheer van gesignaleerde problemen
  • de nodige contacten verzorgen met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden

 

Als
financieel verantwoordelijke (leidinggevende) : tijdsbesteding 15%
    leidinggeven aan de dienst op gebied van rechtstreeks uitbetalen van een groot maandelijks of jaarlijks pakket aan betalingen rechtstreeks aan verstrekkers, met goede afstemming van diverse opdrachten en prioriteitstellingen zowel in functie van de verwachtingen van de bestemmelingen van de betalingen als in functie van de mogelijkheden van het werkteam, waarvoor een optimale spreiding in de tijd van de diverse opdrachten en het opvangen van pieken wordt nagestreefd. (orde van grootte op jaarbasis naargelang de sector die beheerd wordt door de functiehouder tussen 20.000 en 80.000 betalingen voor een totaal bedrag tussen 50 miljoen en 250 miljoen euro)

teneinde

    diverse betalingsprocedures tijdig en correct uitgevoerd worden ten aanzien van een groot aantal zorgverstrekkers en dit op basis van een correct beheerd verstrekkersbestand

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van werkplannen in functie van betalingsdata
  • een grote diversiteit aan betalingen aan een groot aantal zorgverstrekkers tijdig en correct uitvoeren en dit op basis van een correct beheerd verstrekkersbestand (betalingen in verband met sociaal statuut, accreditering, electronisch medisch dossier, globaal medisch dossier, stagemeesters, beschikbaarheidshonoraria, huisartsenkringen,...)
  • (-) systematiseren en oplossen van werkorganisatorische problemen;(-) opvolgen van de evolutie in de realisatie van de werkplanning;(-) opvolgen van de evolutie in de probleembespreking en -oplossing
  • communicatie met de interne en externe partners over de betaling zelf, informeren van de bestemmelingen
  • (-) systematiseren en oplossen van problemen na de betaling;(-) behandelen van 'contentieux' (schadegevallen die ontstaan bij de regularisering van de voorschotten en waarbij bedragen dienen gerecupereerd te worden); (-) interne rapportering

 

Als
vaktechnisch specialist : tijdsbesteding 10%
    zich vaktechnisch specialiseren in de technisch-financiële, juridische en organisatorische context van de gezondheidszorg voor de toegewezen beroepsgroepen van zorgverleners eigen aan en verschillend naargelang de sector waarin de functiehouder tewerkgesteld is

teneinde

    werkwijzen, tegemoetkomingen en verstrekkingen continu te kunnen evalueren en aan te passen in functie van de behoeften van de rechthebbenden, de continu evoluerende sector, de medische en technologische vooruitgang en zodat de functiehouder als expert erkend wordt door de overlegorganen en ook door de eigen medewerkers bij de uitvoering van interne en externe beleidsopdrachten

 

Voorbeelden van taken
  • studies uitvoeren, deelnemen aan werkgroepen, specifieke beleidsopdrachten
  • controleren van studieresultaten
  • continu formuleren van voorstellen en adviezen om werkwijzen, tegemoetkomingen of verstrekkingen aan te passen aan evoluties in de sector, de medische en technologische vooruitgang,...
  • opstellen van nota's en rapporten omtrent evaluaties en voorstellen
  • het ondersteunen van de analyse en de uitwerking van nieuwe informatica-applicaties vanuit de sectorspecifieke eigenheden (werking, medisch, juridisch, technologisch, budgettair,...)

 

Als
juridisch ondersteuner : tijdsbesteding 10%
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond en met de nodige ruimte voor autonomie zelf studienota's en reglementaire teksten schrijven (ontwerpen van koninklijk besluit, verordeningen, rechtspraak, rechtsleer, onderzoeksnota's &) ter ondersteuning van externe organen

teneinde

    op een actieve manier een bijdrage te leveren aan de opmaak van de regelgeving waarbij moet worden gewaakt over het respecteren van de juridische bases en de budgettaire consequenties, over een correcte vertaling van de bekomen onderhandelingsresultaten, en over het weerhouden van oplossingen die zo weinig mogelijk administratieve overlast veroorzaken voor de betrokken interne en externe partners

 

Voorbeelden van taken
  • opmaken van analysenota's omtrent het probleem en de juridische en budgettaire aspecten zowel i.v.m. de sectoriële problemen van de ziekteverzekering als de opdrachten van de afdeling
  • voorzitten en bijwonen van vergaderingen waarin deze nota's besproken worden, verslaggeving en synthese van bekomen oplossingen
  • omzetten van onderhandelingsresultaten in legistiek - correcte juridische teksten
  • (-) verdedigen van deze teksten bij diverse overlegorganen;(-) opvolging van de beslissingsprocedures en de daaraan verbonden timing
  • (-) informeren van eigen medewerkers en externe partners over modaliteiten van inwerkingtreding en praktische uitvoering;(-) opzetten van administratieve verwerkingsprocedures

 

Als
budgetverantwoordelijke : tijdsbesteding 5%
    meewerken aan de jaarlijkse budgetvoorbereiding van de benodigde middelen voor in de organisatie van de gezondheidszorg en aan bepaalde technisch-financiële opdrachten voor de sector, evenals het berekenen van de financiële weerslag van bepaalde voorstellen en de toetsing ervan aan de beschikbare budgetten

teneinde

    de beslissingen door de overlegorganen kunnen gefinancierd worden zonder budgetoverschrijding tot gevolg

 

Voorbeelden van taken
  • zowel wat de jaarlijkse budgetvoorbereiding betreft als wat specifiek technische financiële opdrachten betreft
  • tijdig informatie inwinnen bij de betrokken externe partners en opzoeken en checken van valabele gegevens met impact op de budgetberekening
  • verwerken van de informatie en deze overmaken aan de eenheid verantwoordelijk voor de uiteindelijke budgettering
  • verdedigen van de gevraagde budgetten bij de diverse overlegorganen
  • correct uitvoeren van de genomen budgettaire beslissingen in contracten of andere regelgeving

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de leidinggevende ambtenaar

de adviseur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de globale werking van de beheerseenheid in al haar aspecten
  • alle aspecten van de contacten, het overleg, en de vergaderingen voor zover ze niet interfereren met de officiële overlegorganen of de politieke overheid en voor zover de coördinatie met de andere eenheden gerespecteerd wordt
  • uitvoeren van beslissingen van organen en deze vertalen in wettelijke/ reglementaire teksten
  • opstellen en voorleggen van nota's aan de raden, commissies, werkgroepen
  • telefonisch, per e-mail of schriftelijke contactneming met externen voor de meer technische, complexe en gevoelige dossiers
  • briefwisseling aanvraagdossiers, vragen van raden, commissies, verduidelijkingen reglementering
  • inhoudelijk opstellen, bepalen van omzendbrieven aan verzekeringsinstellingenen zorgverstrekkers
  • afspraken beleggen met en ontvangen van beroepsorganisaties
  • uitvoeren van alle standaardgevallen van betalingen
  • inschatten van de nodige budgetten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beantwoorden van parlementaire vragen
  • antwoorden, beslissingen op 'politiek' zwaardere dossiers
  • betalingen die precedenten zouden creëren of politiek gevoelig liggen
  • aspecten die rechtstreeks verplichtingen creëren voor het Instituut op financieel vlak
  • alle aspecten die interfereren met de officiële overlegorganen of die de coördinatie met andere eenheden beïnvloeden
  • beslissingen in verband met personeelsleden en andere werkingsmiddelen van de beheerseenheid

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de impact van de functie moet voor een zeer belangrijk deel kwalitatief geëvalueerd worden : de contacten, het overleg en de vergaderingen vereisen een inzet van een zeker niveau, waarbij op ene juiste manier gewerkt wordt met de juiste informatie

2. indien de voorstellen van de organen niet correct worden omgezet naar de wettelijke bepalingen of reglementaire teksten (KB, verordeningen,...) kan dit leiden tot een verkeerde toepassing, het opnieuw moeten doorlopen van de volledige procedure en complexe onderhandelingsprocessen voor de verschillende advies- en beheersorganen teneinde de fout recht te zetten en eventuele budgetoverschrijdingen voor de betrokken sector

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wet op de ziekteverzekering (ev. Europese richtlijnen,...)
  • wetgeving volksgezondheid

 

Welke vernieuwingen
  • (-) voorstellen en adviezen formuleren en uitwerken naar aanleiding van vragen of problemen;(-) opstellen van voorstellen tot aanpassing van of voorbereiden van aanpassingen aan wetgeving/ reglementeringen/ overeenkomsten
  • (-) het aanreiken van oplossingen voor knelpunten;(-) tegengestelde belangen verzoenen en dit resultaat consolideren in concrete en formele regelgeving
  • uitwerken van concrete en formele regelgeving, waarvan de uitvoering door de interne en externe partners zonder veel administratieve overlast kan worden gerealiseerd
  • het uitwerken van een vlot gestroomlijnde communicatie met grote aantallen zorgverstrekkers is beheersmatig en organisatorisch een must
  • het systematisch integreren van moderne communicatietechnologieën noopt tot een permanente aandacht tot innovatie en hertekenen van de werkorganisatie

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de raden en commissies die de beslissingen nemen
  • het netwerk
  • de regelgeving
  • de beleidsverklaring RIZIV
  • de belangen die de diverse partners verdedigen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.