Afdrukken

Attaché individuele arbeidsrelaties (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE034

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

De norm voorbereiden en uitwerken

teneinde

het besloten beleid uit te voeren en het te vertalen in formele teksten.

 

Juridisch advies formuleren bestemd voor de minister, de werkgevers, de werknemers, professionelen inzake recht, de sociale partners van andere instellingen enz.

teneinde

de politieke actor in te lichten over de problematieken die hij moet beheren en ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is.

 

Elk geïnteresseerd publiek te informeren

teneinde

de doeltreffendheid van de norm te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
juridisch adviseur
    voorbereiden en uitwerken van de norm in samenwerking met de cel beleidsvoorbereiding

teneinde

    het besloten beleid uit te voeren of de reglementering te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • voorbereidende analyse (staat van de nationale wetgeving, internationaal kader, analyse van de sociale context, mogelijke opties, deelname aan voorbereidende groepen)
  • opstellen van ontwerpen
  • uitleg en verdediging van ontwerpen voor verschillende sprekers (interkabinettenwerkgroep- Nationale Arbeidsraad- paritaire commissies- afdeling van de wetgeving van de Raad van State - parlementaire commissie- andere)

 

Als
juridisch adviseur
    mondeling en schriftelijk beantwoorden van vragen die gesteld worden door particulieren, bedrijven, sociale secretariaten, advocaten, magistraten, parlementsleden en anderen

teneinde

    de beste interpretatie van de normen te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen die per telefoon, brief, en via mail gesteld worden
  • de documentaire opzoekingen doen die nodig zijn om erop te antwoorden
  • de problemen die eventueel geconstateerd worden doorgeven aan de politieke beslissingsbevoegde personen ter gelegenheid van deze interpretatie
  • verbeteringen of aanpassingen voorstellen

 

Als
kennisbeheerder
    volgen van de staat van de reglementering, van de evolutie van de rechtspraak, van de doctrinale standpunten

teneinde

    relevant advies, interpretaties en voorstellen te formuleren

 

Voorbeelden van taken
  • dagelijks het Staatsblad doornemen
  • kennis nemen van de vakliteratuur en diverse juridische databanken consulteren
  • deelnemen aan studiedagen
  • elkaar inlichten binnen de dienst
  • de actualiteit volgen

 

Als
informatieambtenaar
    opmaken van informatiebrochures, het plaatsen van informatieve fiches op de website, het antwoorden op individuele informatievragen

teneinde

    relevante en duidelijke informatie te leveren aan elk geïnteresseerd publiek

 

Voorbeelden van taken
  • duidelijke teksten opstellen
  • een deel van de inhoud van de website beheren
  • de informatie actueel houden
  • deelnemen aan redactievergaderingen

 

Als
medewerker
    regelmatig communiceren van de activiteiten en resultaten bij de directeur-generaal van de dienst, samenwerken met andere actoren van het arbeidsrecht (sociale partners)

teneinde

    opdat de coördinatie correct verzekerd zou kunnen worden en het bereiken van de doelstellingen in optimale omstandigheden zou kunnen verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgingsrapporten opstellen
  • samenwerken met de paritaire commissies
  • samenwerken met de Nationale Arbeidsraad

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, colega's, juristen/advocaten, rechtstreeks van de minister

schriftelijke/mondelinge vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten, bijv. Advies van paritaire commissie

louter informatief, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten, rechtstreeks van de minister

schriftelijke/mondelinge vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten, bijv. Advies van paritaire commissie

louter informatief, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier

dagelijks

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten, minister

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, colega's, juristen/advocaten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

collega's, hiërarchie

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen

louter informeel, formele afspraak

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, colega's, juristen/advocaten, rechtstreeks van de minister

schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, colega's, juristen/advocaten, rechtstreeks van de minister

schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, colega's, rechtstreeks van de minister

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier

wekelijks

particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, colega's, juristen/advocaten

schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, brochures, website

dagelijks

collega's, hiërarchie

schriftelijke/mondelinge vragen,

louter informeel, formele afspraak

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal

de adviseur-generaal, de adviseur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk
  • de adviezen die mondeling via de telefoon geformuleerd worden
  • de adviezen die in een vergadering geformuleerd worden
  • initiatiefrecht om voorstellen te formuleren

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de schriftelijke adviezen, de ontwerpen van wetgevende en reglementaire teksten de interventies in het kader van studiedagen, al deze documenten worden herlezen
  • de deelname aan studiedagen
  • de verloven

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

geen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het recht van de individuele arbeidsbetrekkingen op nationaal en internationaal niveau
  • rechterlijke beslissingen over deze aangelegenheden
  • bepaalde aspecten van het recht van de sociale zekerheid
  • de algemene theorie van de verplichtingen op het vlak van burgerlijk recht
  • regels van het publiek, administratief recht, het strafrecht en het internationaal recht

 

Welke vernieuwingen
  • de functie is verantwoordelijk voor de uitwerking van de norm inzake het recht van de individuele arbeidsbetrekkingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • richtlijnen die komen van de cel voor beleidsvoorbereiding
  • persoonlijke kennis en ervaring
  • administratieve rechtspraak
  • advies en voorstellen van de participatieorganen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.